شناسهٔ خبر: 27685 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان صورت گرفت:

معرفی اولین مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور/ بهره‌برداری از پاسگاه پلیس‌راه کوه دشت -اسلام‌آباد/ بهره‌برداری ۱۸ کیلومتر از محور چهار خطه خرم آباد-کوهدشت

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم معرفی نخستین مدیركل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استانی در لرستان تصریح کرد: آیین‌نامه جدیدی در خصوص شرکت‌های مسافربری ابلاغ‌شده که به همکاری اتوبوس‌ها با شرکت‌ها و شعبه‌های همنام همکاری اتوبوس‌ها با شرکت‌ها و شعبه‌های همنام، موجب افزایش بهره‌وری و بر کیفیت خدمات افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهندس داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با تأکید بر برنامه‌های سازمان بر ارتقای خدمات به هم‌وطنان، اظهار داشت: سالانه حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید و وارد چرخه حمل‌ونقل کشور می‌شود لذا موضوع ایمنی راه‌های کشور در اولویت برنامه‌های سازمان قرار دارد و اقداماتی ازجمله خط‌کشی، ترمیم تابلو و علائم، پاک‌سازی حریم و اصلاح دوربرگردان‌ها در هر شرایطی به‌ویژه تنگناهای مالی باید بیش از گذشته انجام شود.

وی بابیان اینکه نباید نبود اعتبار بهانه‌ای برای عدم انجام این فعالیت‌ها  و مأموریت‌ها شود افزود : مدیران شهرستان‌ها باید با حضور میدانی در جاده‌ها، از نزدیک وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی را رصد کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای با تأکید بر اینكه استفاده از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای روزبه‌روز در حال کاهش است و استقبال از این ناوگان کاهش‌یافته است ‌گفت : آیین‌نامه جدیدی در خصوص شرکت‌های مسافربری ابلاغ‌شده که در آینده نزدیک اجرایی می‌شود كه در راستای افزایش بهره‌وری در بخش خواهد بود  كه بر این اساس همکاری اتوبوس‌ها با شرکت‌ها و شعبه‌های همنام در سراسر کشور الزامی شده و با ایجاد برند سازی، بر کیفیت خدمات افزوده می‌شود.

مهندس كشاورزیان در ادامه اضافه کرد: در این راستا سرویس‌های مسافربری یا باید در چارچوب برندهای موجود و به‌صورت هماهنگ در سراسر کشور فعالیت کنند و یا در صورت توان، برند جدیدی را ایجاد نماینده این آیین‌نامه، هر سرویس حمل‌ونقل باید تنها با یک شرکت مشخص همکاری کند و ازاین‌پس همکاری وسایل نقلیه با چندین شرکت حمل‌ونقل قابل‌قبول خواهد بود .

وی با تأکید بر ضرورت اجرای این آیین‌نامه گفت: قانون جدید، بقای هیچ شرکتی را تضمین نمی‌کند مگر اینکه به‌روز شده و کیفیت خدمات آن افزایش یابد.

بهره‌وری حمل‌ونقل کامیون پایین است

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای در بخش دیگری از سخنان خود پایین بودن بهره‌وری در بخش حمل‌ونقل كالا را در كشور مهم دانست و تأکید كرد : به دلیل عرضه بیش‌ازحد کامیون و نبود تقاضا، بهره‌وری این ناوگان پایین است. لذا در جهت افزایش بازدهی سامانه نوبت‌گیری مجازی در کشور راه‌اندازی شده تا انتظار چندین روزه کامیون داران از مبدأ و مقصد به حداقل کاهش یابد.

وی همچنین نوسازی ناوگان را از سیاست‌های در دستور کار عنوان کرد و تصریح كرد: وزارت نفت موظف است بخشی از هزینه‌های نوسازی ناوگان را پرداخت نماید که این اقدام در مراحل نهایی بوده و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: در این راستا، به‌تدریج محدودیت‌هایی برای ناوگان فرسوده اعمال خواهد شد و از تردد این خودروها جلوگیری می‌شود.

پرداخت ٧٠ درصد قیمت خودرو در قالب تسهیلات به متقاضیان نوسازی ناوگان فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی  همچنین در خصوص نوسازی ناوگان مسافر ازجمله سواری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس گفت: برای این مهم ٧٠ درصد قیمت خودرو در قالب تسهیلات به متقاضی پرداخت و بخشی از سود وام نیز از محل منابع داخلی سازمان تأمین می‌شود.

بر اساس این گزارش استاندار لرستان در این مراسم به تبدیل‌شدن برخی محورها و مقاطع جاده‌های استان به نقاط پرحادثه و از بین رفتن سرمایه‌های ملی در اثر سوانح رانندگی اشاره كرد و گفت: ادغام راهداری و حمل‌ونقل پایانه‌ها با یكدیگر تصمیم عقلانی بود و تدبیر پشت آن هست، ولی كار بسیار سختی است و مسئولیت‌ها بیشتر شده‌اند.

کاهش  ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در لرستان

وی اضافه كرد: تلفات جاده‌ای استان ٩.٧ درصد رشد منفی داشته است و در مقایسه با میانگین كشوری درصد قابل قبولی است.

هوشنگ بازوند بابیان اینکه استان لرستان در مسیر کریدور شمال به جنوب و محور بازرگان به بندر امام قرارگرفته، اظهار کرد: مسیر ازنا به شازند در استان مرکزی به محور تقریباً پرحادثه‌ای تبدیل‌شده است.

استاندار لرستان همچنین بابیان اینکه برخی تقاطع‌های استان مشکل‌ساز هستند اظهار كرد: تقاطع پلیس‌راه دورود - خرم‌آباد باعث سردرگمی رانندگان می‌شود.

بازوند ادامه داد: همچنین مشکلات زیست‌محیطی در محور بین‌المللی کوه دشت- پل‌دختر به دلیل عبور تانکرهای عراقی و بروز حادثه برای این خودروها، ایجادشده که استان برای جبران این خسارت‌ها نیازمند کمک مالی است.

استاندار لرستان همچنین یکی از شاخص‌های توسعه پایدار را دارا بودن راه‌های مناسب و سیستم حمل‌ونقل کارآمد دانست و گفت: کاهش تلفات، حفاظت از سرمایه‌های ملی، زیرساخت توسعه گردشگری و شاخص‌های توسعه پایدار به ایجاد محورهای مواصلاتی مطلوب بستگی دارد.

وی ادامه داد: امروزه قیر برای روکش آسفالت مناسب نبوده و باید همانند سایر کشورهای دنیا از روکش‌های بتنی استفاده شود که این نوآوری باید در گردنه‌ها و نقاط حادثه‌خیز استان به اجرا درآید.

این گزارش می‌افزاید در این مراسم حسن رحمانی مدیرکل اسبق حمل‌ونقل و پایانه‌های استان گزارشی از عملكرد و علی زندی فر مدیرکل جدید راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برنامه‌های خود را ارائه كردند .

در پایان این مراسم نیز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار از خدمات رحمانی تقدیر و حكم انتصاب زندی فر ابلاغ گردید .

افتتاح چند پروژه عمرانی در استان لرستان 

در سفر یک‌روزه معاون وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان و با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کوه دشت و رومشكان در مجلس شورای اسلامی و رئیس كمیسیون قضایی مجلس و دیگر مسئولین استانی دو طرح عمرانی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت .

پاسگاه پلیس‌راه كوهدشت -اسلام‌آباد واقع در سه‌راهی زانوگه اولین پروژه‌ای بود كه در ادامه سفر رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و هیئت همراه افتتاح شد

مهندس داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران از نصب ٢٠٠٠ سامانه و دوربین کنترل سرعت در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده حدود دو هزار دستگاه دوربین  جدید در مسیرهای مواصلاتی برای ثبت تخلفات سرعت لحظه‌ای و متوسط نصب می‌شود، طرح اجرایی این سامانه‌ها درراه‌های شریانی كشور  از سال ٩٣ آغاز و ابتدای ٩٤ عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: جاده‌های کشور با توجه به میزان ترافیک و تردد اولویت‌بندی شده‌اند و تاکنون حدود ٥٠٠  دستگاه دوربین جدید در جاده‌ها نصب‌شده است.

 اضافه می‌نماید پاسگاه پلیس‌راه كوهدشت - اسلام‌آباد  در حوزه استان لرستان و در ٢٠ كیلومتری شهرستان کوه دشت در یك منطقه مهم در دو فاز بااعتباری حدود ١٤  میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید، که فاز اول آن شامل یک ساختمان اصلی و دو ساختمان جانبی و فاز دوم پروژه پاسگاه پلیس‌راه کوه دشت - اسلام‌آباد شامل محوطه‌سازی و اجرای رمپ‌های ورودی و خروجی بوده که حدود هشت میلیارد و ٩٧٨ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

پروژه دیگر كه با حضور مهندس داود كشاورزیان مورد بهره‌برداری قرار گرفت ١٨ كیلومتر مسیر چهار خطه به‌عنوان بخشی از محور ٨٦ کیلومتری خرم‌آباد - کوه دشت بود كه از محورهای پر سانحه رانندگی استان محسوب می‌گردد و بااعتباری معادل  ٢٧ میلیارد تومان به اتمام رسیده بود .

اضافه می‌نماید مدیرکل دفتر  فنی و امور پیمان‌ها، دفتر ریاست و مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان كرمانشاه  داود كشاورزیان را در این سفر همراهی می‌کردند.

نظر شما