شناسهٔ خبر: 27704 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مداح خبر داد:

صرفه جویی سه هزار میلیون لیتر گازوئیل با اجرای طرح پیمایش/ فاز دوم از اول مهر اجرا می‌شود

فرامرز مداح مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با اجرای طرح عرضه گازوئیل به ازای پیمایش از پارسال تاکنون سبب صرفه جویی بیش از سه هزار میلیون لیتر سوخت نفت گاز (گازوئیل) و مانع خروج ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرامرز مداح با اشاره به تاثیر اجرای طرح عرضه سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس پیمایش گفت: صرفه جویی روزانه هشت میلیون لیتری گازوئیل خودروهای سنگین حمل و نقل شهری و جاده ای از دستاوردهای اجرای طرح ملی پیمایش به شمار می آید. به طوری که اجرای طرح عرضه گازوئیل به ازای پیمایش از پارسال تاکنون سبب صرفه جویی بیش از سه هزار میلیون لیتر سوخت نفت گاز (گازوئیل) و مانع خروج ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور شد.

وی با اشاره به این که توزیع و عرضه نفت گاز به وسایل نقلیه شهری و جاده ای کشور براساس پیمایش در چارچوب و سازوکار مشخصی اجرا می شود، افزود: این طرح در قالب آمارگیری عملکردی و پایه (مبدا و مقصد) وسایل نقلیه سنگین و ترانزیت جاده‌ای در دو بخش باری و مسافری براساس اسناد حمل و نقل راهداری، اطلاعات بارنامه، صورت وضعیت ثبت و مصرف سوخت محاسبه می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، اجرای طرح تخصیص سوخت به خودروهای سنگین بر اساس پیمایش را یک طرح بزرگ ملی و مهم کشور برشمرد و تصریح کرد: با اجرای این طرح روزانه هشت میلیون لیتر و ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر نفت گاز در کشور صرفه جویی و از عرضه غیرمجاز سوخت نیز جلوگیری شد.

مداح در ادامه ضمن تاکید بر اجرای این طرح در جلوگیری از قاچاق سوخت و صرفه جویی در مصرف نفت گاز در گفت و گو با شانا تصریح کرد: با اجرای این طرح بنا داریم بهینه سازی ناوگان حمل و نقل سوخت در کشور را مدیریت و راهبری کنیم تا شاهد توزیع عادلانه سوخت و نظم بیشتر در تردد ناوگان حمل و نقل دولتی، عمومی و خصوصی باشیم.

وی با اشاره به این که این طرح در دو مرحله اجرا می شود، گفت: در گام دوم طرح پیمایش از یکم مهر امسال سامانه و نرم افزار موقعیت‌یاب (GPS) روی همه ناوگان خودروهای سنگین حمل و نقل درون و برون شهری جاده ای کشور نصب و عرضه سوخت به صورت عادلانه محاسبه و اجرایی می شود.

این مقام مسئول یادآور شد: با هماهنگی سازمان‌های متولی از جمله وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و وزارت راه و شهرسازی، سامانه موقعیت یاب تا پایان امسال بروی همه خودروهای سنگین باری و مسافری درون و برون شهری کشور پیاده‌سازی خواهد شد.

مداح افزود: با نصب این سامانه بر روی خودروها، عملکرد مصرف سوخت نفت گاز ناوگان سنگین حمل و نقل عمومی و خصوصی جاده‌ای کشور افزون بر اطلاعات بارنامه و صورت وضعیت ثبت با سامانه موقعیت‌یاب در جهت افزایش ایمنی ،ردیابی کالا و مدیریت مصرف سوخت محاسبه خواهد شد.

به گزارش شانا، مرحله دوم طرح پیمایش قرار است از یکم مهر ۹۵ آغاز شود و مقدار سوخت برای همه ناوگان اعم از درون شهری و برون شهری و تردد بر اساس سامانه موقعیت یاب جغرافیایی (جی پی اس) محاسبه و سوخت ارائه می شود.

اطلاعات همه ناوگان اعم از کامیون‌، اتوبوس و مینی بوس در سامانه متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ؛ ثبت و پس از پایش و راستی آزمایی با توجه به مدارک و اطلاعات، بارنامه، پلاک خودرو و صورت وضعیت؛ این داده ها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای تخصیص سوخت اعلام می شود.

هدف از اجرای این طرح توزیع عادلانه سوخت، ‌جلوگیری از قاچاق سوخت و نظم بیشتر حمل و نقل عمومی به شمار می آید

نظر شما