شناسهٔ خبر: 27809 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه و شهرسازی گلستان:

بافت تاریخی صفتی مهم و ممتاز برای شهرهاست/ شهر تاریخی مترادف با بافت تاریخی است

موسوی مدیركل راه و شهرسازی گلستان، بافت تاریخی شهرها را نه یك پهنه و لكه ای در شهرها بلكه آن را، صفتی مهم و ممتاز برای شهرها دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم، مدیر کل راه و شهرسازی گلستان در كارگاه آموزشی آشنایی با بافت های تاریخی گرگان، گفت: در بررسی بسیاری از شهرهای دنیا، برای دستیابی به اسناد و هویت شهری در ابتدا به بافت تاریخی آنها مراجعه می‌شود و آن را در فضای كالبدی شهر جست‌وجو می‌كنند.

وی با اشاره به اینكه ویژگی‌های موجود در بافت تاریخی شهرها، موجب متمایزشدن شهرها از یكدیگر می ‌شود، افزود: از این جهت بافت تاریخی هویت، برند و شناسنامه شهر است كه ویژگی‌های منحصر به فرد و ممتازی در آنها تبلور می‌یابد.

دبیر ستاد احیای بافت های فرسوده گلستان با ابراز تاسف از تعارض بوجود آمده در بین پهنه های جدید و تاریخی شهرها در دوران مدرن و معاصر، خاطرنشان كرد: كاهش منزلت این محدوده ها در هر جای دنیا موجب كشیده شدن پرده‌ای بر روی ارزش‌های تاریخی شهرها شده است.

وی، شهر تاریخی را مترادف با بافت تاریخی دانست كه طی تعامل طولانی مدت اقلیم با رفتارهای انسانی بوجود آمده است.

مبارك قدم افزود: مباحث مختلفی در زمینه مفهوم بافت تاریخی و تجارب مداخله در بخش‌های متعدد آن وجود دارد كه باید در سرفصل خود مورد بررسی قرار گیرد و برای دستیابی به ادبیات مشترك و ارزش گذاری برای آنها باید منظور از این مفاهیم را فهمید.

مبارك قدم ادامه داد: در عرف و در بحث های مدیریتی، بافت تاریخی بخشی از شهر كه دارای بافت و بناهای تاریخی است و لكه ای از شهر، تصور می شود كه شاخصه اصلی آن تاریخی بودن آن است.

همچنین سید مجتبی موسوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در كارگاه آموزشی آشنایی با بافت‌های تاریخی گرگان، گفت: این بافت‌ها سرمایه‌های ملی هستند كه ویژگی‌های معنوی و مادی فراوانی برای كشور به همراه دارند.

وی ارزش افزوده، رونق اقتصادی، فراهم سازی ورود سرمایه گذاران به شهرها و جذب توریست و گردشگر را از مزیت‌های احیا، مرمت و بهسازی این نوع بافت‌ها بیان كرد و افزود: رویكرد هیات مدیره سازمان، نگاه دقیق و كارشناسی به موضوع بافت تاریخی استان به‌ویژه شهر گرگان است.

به گفته موسوی، به همین منظور كمیته سیما و منظرشهری در راستای تدوین و بازنگری ضوابط بافت های تاریخی در سازمان تشكیل شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان اضافه كرد: برگزاری كارگاه بازآفرینی شهری با حضور اساتید مجرب كشور در این زمینه و برگزاری جلسات مرتبط با موضوع در بافت تاریخی خانه كبیر بخشی از اقدامات اجرا شده و در دست اجرا جهت حركت به سمت تحقق سیاست های سازمان در این بخش است.

مدیركل میراث فرهنگی گلستان نیزدر سخنانی كوتاه، پرداختن به حفظ میراث گذشتگان را مختص یك دستگاه ندانست و گفت: همكاری و تعامل تمام دستگاهها برای سوق دادن این حركت به سمت مثبت، موضوعی است كه جای بسی خوشحالی دارد.

ابراهیم كریمی اظهارامیدواری كرد كه نباید این مباحث فقط به برگزاری كارگاه‌هایی از این دست بسنده شود بلكه باید در حوزه عمل نیز كار شود تا حافظ میراث گذشتگان باشیم.

در ادامه این كارگاه، پیرامون مبانی و مفاهیم مداخله در بافت های تاریخی و ضوابط و مقررات طراحی و الگوهای ارائه شده در بافت تاریخی گرگان توسط كارشناسان و اساتید مجرب، مطالبی بیان شد.

در پایان هم به طرح‌هایی كه در مسابقه طراحی سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان كه به همت ستاد یادواره چهار هزار شهید استان برگزار شد، جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

بازدید از هسته مركزی بافت تاریخی استرآباد از جمله محله سرچشمه، خانه های تقوی، شفیعی و باقری بخش دیگری از این برنامه بود.

نظر شما