شناسهٔ خبر: 27859 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

بازآفرینی تنها مربوط به شهرها نبوده و راه‌ها هم نیازمند بازآفرینی هستند/ تاکید بر نقش جاده در توسعه شهرها

مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: راه تنها یک بستر ارتباطی نبوده و در صورت توجه و استفاده کارکردی مناسب می‌تواند به عنوان یک سرمایه ملی و یکی از مهمترین راهکارهای توسعه منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف نقش آفرینی کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد مانی فر با اشاره به اینکه راه‌ها و ویژگی‌های مربوط به آن باید با توجه به شرایط و نیازهای روز پیوسته مورد بازنگری قرار گیرند، گفت: بازآفرینی تنها مختص بافت‌های شهری نبوده و هر گونه بافتی چه در درون شهر و چه در بیرون از شهرها می‌تواند با انجام طرح‌های بازآفرینی و بازنگری مورد استفاده‌های بهینه‌تر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه راه نیز به عنوان یکی از اساسی‌ترین بسترهای توسعه از این قاعده جدا نیست، افزود: خوشبختانه استان قزوین از لحاظ کمیت و کیفیت راه در جایگاه ممتازی در کشور قرار دارد، که این امر لزوم توجه به حفظ و ارتقای جاده‌ها را بیش از بیش ضروری می‌سازد.

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر نقش جاده در توسعه مناطق در بخش‌های مختلف عنوان کرد: قرار گرفتن استان قزوین در کریدور ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق فرصت ویژه ایست که می‌توان از آن در جنبه‌های مختلف بهره برداری کرد، ولی متاسفانه فعلا تنها مسیر ارتباطی استان‌های دیگر بوده و خود مقصد سفر نیست.

رییس شورای حمل و نقل استان تصریح کرد: مناطق بکر گردشگری، تاریخی و توریستی در استان وجود دارد که با سرمایه گذاری و ایجاد دسترسی‌های حساب شده می‌تواند اقتصاد و صنعت گردشگری استان را متحول نماید.

دبیر کمیته ایمنی راه‌های استان گفت: امروز درخواست و توقع ما از راه تنها به لکه گیری و روکش آسفالت و اقدامات اینچنینی ختم می‌شود که قطعا مورد نیاز نیز هست و راه و شهرسازی هم در این حوزه همواره از اعتبارات و امکانات تخصیص یافته بسیار پیشروتر عمل کرده است.

وی اضافه کرد: ولی همه چیز این نیست و راه در صورت ایجاد شرایط مناسب می تواند نقش بسیار موثرتری ایفا کرده و می‌تواند حتی خود به عنوان یک مقصد گردشگری و دیدنی عمل کند.

مانی فر ادامه داد: برای نمونه راه قزوین به مناطق الموت غربی و شرقی و منطقه طارم که از سال‌ها پیش به عنوان یک بستر ارتباطی موثر ایفای نقش کرده با یک بازنگری دوباره و همچنین هم افزایی دستگاه‌های مرتبط می‌تواند از نقش یک جاده دسترسی صرف خارج شده و به یک بازیگر نقش اصلی در حوزه اقتصاد گرشگری، کشاورزی و توریستی تبدیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان یادآور شد: راه‌ها همواره در طول تاریخ وجود و ضرورت خود را نشان داده و مسیرهایی که به درستی جانمایی و اجرا شده‌اند با قدمتی هزاران ساله همچنان مورد استفاده قرار دارند که این نشان می‌دهد که با طراحی، اجرا و همچنین یک بازآفرینی مناسب می‌توان استفاده‌های گوناگون و ماندگار از جاده‌ها داشت.

نظر شما