شناسهٔ خبر: 27887 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

محمدزاده درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

نشست زمین در تهران قابل پیشگیری است/ ضرورت تدوین نقشه دقیق تاسیسات زیربنای تهران/ لزوم همکاری بیشتر شهرداری و دولت برای کاهش حوادث پایتخت

محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، درباره حوادث رخ داده در مناطق مختلف تهران از جمله حادثه اخیر مترو کیانشهر، گفت: با لحاظ کردن تمهیدات لازم و تدوین نقشه‌ای دقیق از وضعیت کمی و کیفی تاسیسات زیربنایی تهران و شناسایی مناطق حادثه‌خیز می‌توان ازحوادثی چون نشست زمین پیشگیری کرد.

محمدنادر محمدزاده، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: تهران پهنه بزرگی(۶۰ هزار هکتار) را شامل می‌شود که این پهنه در قسمت‌های مختلف دارای وضعیت کاملا متفاوتی از لحاظ زمین‌شناسی است. برخی پهنه‌ها گسلی، تعدادی در لبه‌های مسیل‌های رودخانه‌ای با خاک آبرفتی و برخی پهنه‌ها نیز خاک طبیعی و مقاوم دارند.

محمدزاده افزود: موضوع سست بودن خاک تهران دربرخی نقاط نه همه مناطق پایتخت واقعیت دارد. ضمن اینکه تاسیسات زیرزمینی تهران دارای وسعت و پیچیدگی است و دربرخی مناطق قدیمی و فرسوده شده است. درچنین شرایطی که شهرداری نیز ناچار است طرح گسترش شبکه مترو را با توجه به جمعیت بالای شهر تهران پیاده کند اگر تمهیدات لازم و توجه به تاسیسات زیرزمینی و نوع خاک اقلیم‌ها درنظر گرفته نشود شاهد وقوع حوادثی چون نشست زمین می‌شویم.

ترکیب عوامل در حوادث پایتخت موثرند

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه درحوادث اخیر پایتخت با مجموعه عوامل روبه‌رو هستیم، گفت: شهرداری بهتر است قبل از حفاری زمین با دستگاه‌های خدمت‌رسان شهری هماهنگی لازم را انجا دهد تا درآن محل‌ها تاسیسات زیرزمینی را به روزرسانی کنند یا دست کم شهرداری خود تمهیداتی را قبل از اقدام عملیاتی اتخاذ کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مطالعاتی توسط مدیریت بحران و شهرداری درباره مناطق حادثه خیز تهران انجام شده است، تاکید کرد: نتایج این مطالعات صددرصد نیست و ارقام متفاوت و ضد و نقیضی را ارائه می‌دهند.

محمدزاده افزود: جمعیت زیادی درمساحت نسبتا بزرگی درپایتخت سکونت دارند و برای به حداقل رساندن حوادث تهران باید همکاری شهرداری و بدنه دولت افزایش یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه نظارت بر حوزه تاسیسات و خدمات زیربنایی شهرداری بر عهده وزارت کشور است و وزارت راه و شهرسازی بیشتر ناظر طرح های کالبدی و روبنایی مدیریت شهری است، گفت: شهرداری نیز منتظر نظارت نیست، در حالی که در موضوعی بزرگ مثل حوادث اخیر پایتخت هم شیوه کار و هم نظارت باید همراه با درنظر گرفتن بسیاری از معادلات باشد. واقعیت این است که تهران بسترحوادث را دارد.

وی عنوان کرد: یکی از راهکارهای مفید برای پیشگیری از وقوع دوباره حوادث اخیر پایتخت تدوین نقشه دقیق و کامل از وضعیت کمی و کیفی تاسیسات زیربنایی است که به کارشناسان کمک می‌کند قبل از برنامه‌ریزی برای حفاری با ضخامت و نوع تاسیسات و عمق هریک ازآنها آشنا باشند. به عنوان نمونه باید مشخص باشد لوله تاسیسات آن منطقه خاص مفتول یا فولاد یا پلاستیکی است و احتمال چه خطراتی درحفاری برای آن نوع خاص وجود دارد. این نقشه می‌تواند شاخص خوب عملیاتی برای انجام حفاری‌ باشد.

نظر شما