شناسهٔ خبر: 27911 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پاكسازی جاده‌های گلستان در خطه شمال كشور نسبتا مناسب است/۴۰ درصد مرگ و میرهای استان ناشی از تصادفات موتورسواران است

نشست معاون امور هماهنگی عمرانی استاندارگلستان، وضعیت پاكسازی جاده های استان را در خطه شمال كشور نسبتا مناسب دانست و گفت: این امر نتیجه زحمات و حضور پررنگ همكاران راهداری راه و شهرسازی، پلیس راه و سایر دست اندركاران نگهداری جاده‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل ازاداره روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، رضا مروتی، معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار گلستان در پنجمین جلسه كمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان در محل سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری گلستان، با بیان این مطلب از مسوولان راهداری استان خواست كه با توجه به افزایش ترددها و احتمال شدت بروز حوادث در ایام پایانی تعطیلات تابستانی، با افزایش اكیپ های راهداری و نگهداری محورها، فضا را برای بهره مندی هر چه بیشتر مردم و مسافران از موهبت های الهی موجود در استان فراهم كنند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش، اطلاع رسانی و نهادینه سازی فرهنگ رانندگی و ترافیك در آحاد جامعه، استفاده و به‌كارگیری علائم ایمنی و هشداردهنده به روز و استاندارد را یكی از روش های تحقق این مساله و كاهش تصادفات درون و برون شهری بیان كرد.

معاون استاندار گلستان اظهاركرد: جانمایی و نصب كاهنده‌های سرعت با ترویج رنگ‌ها و روش‌های نوین در سطح راه‌های درون و برون شهری استان نیز یكی دیگر از اقدامات ایمن‌سازی راه‌هاست كه باید براساس ضرورت و رعایت ضوابط استانداردهای بین المللی به اجرا درآیند.

مروتی همچنین از نهادهای متولی به‌ویژه در مركز استان خواست كه با توجه به اوج مسافران تابستانی تا  ۱۵ مهرماه، برنامه ریزی‌های فوری و آنی برای تعیین محل اسكان مسافران با حفظ احترام آنان دیده شود تا هنگام وقوع حوادث بحرانی به‌سرعت برای هدایت و مدیریت آنان اقدام شود.

معاون عمرانی استاندار گلستان از پلیس راه استان نیز خواست كه بدون تعارف و بی طرفانه و دقیق با هرگونه تخلف در این ایام برخورد كند.

همچنین دبیر كمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل گلستان با ابراز تاسف از آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات موتورسواران در استان رقم اختصاص یافته به این مرگ و میرها را ۴۰ درصد و رتبه استان را از این حیث رتبه هفتم بیان كرد.

ابراهیم مبارك قدم گفت: عدم توجه به اصول استفاده از این وسیله نقلیه در جاده‌ها و نداشتن كلاه ایمنی از مهم ترین دلایل این امر در استان است.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان، كاهش این آمار را از عهده یك دستگاه اجرایی صرف خالی دانست و گفت: باید تمام نهادها و دستگاههای متولی از جمله بیمه ها نیز پای كار آمده و به صورت جدی آن را رصد كنند.

مبارك قدم در ادامه آماری از تصادفات پنج ماهه نخست سال جاری ارائه كرد و افزود: تعداد تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در این مدت براساس اعلام پلیس راه استان، ۲۰۶ فقره بوده كه معادل ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.

وی محورهای ارتباطی كه در این ایام بیشترین تصادف را داشته‌اند؛ محور خان بیین – علی آبادكتول، یساقی – بندرگز و سه راهی خط نو – كلاله بیان كرد و افزود: عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی، كنترل نكردن وسیله نقلیه ناشی از تخطی سرعت و عدم رعایت حق تقدم از دلایل اصلی تصادفات در استان بوده است.

این مقام مسوول در گلستان با ابراز خرسندی از كاهش آمار تصادفات استان در این مدت و تقدیر از تمام دست اندركاران در این بخشیكی از راهكارهای كاهش آمار تصادفات در نقاط حساس و پرتصادف استان را نصب چراغ‌های چشمك سولار بیان كرد.

مبارك قدم افزود: در آینده نیز برای افزایش سطح ایمنی و آشكارسازی نقاط پرتصادف راه‌ها به‌ویژه بزرگراه‌ها، راه‌های شریانی و اصلی استان، براساس اولویت‌ها و با همكاری پلیس راه و با انجام اقدامات كوتاه مدت اقدام می‌شود.

وی یادآورشد: برپایی ایستگاه‌های سیار راهداری، حضور مستمر ماشین آلات راهداری مجهز به چراغ گردان و آماده سازی ادارات ستادی و شهرستانی از اقدامات دیگر اداره كل برای افزایش امنیت مسافران در سطح راه‌های استان است.

مبارك قدم اضافه كرد: نمی‌توان از تردد مردم در سطح راه‌ها جلوگیری كرد بلكه باید با فرهنگ سازی رعایت نكات راهنمایی و رانندگی و اعمال قوانین بدون مخاطره آمیز بودن آنها از وقوع حوادث و تصادفات پیشگیری كرد.

وی با اشاره به حجم تردد مسافران در ایام پایانی تعطیلات تابستانی و احتمال افزایش تصادفات در این مدت، رعایت نكات ایمنی را از سوی كارگاه‌های عمرانی در سطح راه‌های استان الزامی دانست و گفت: از ۲۰ شهریور ماه هم، تردد ماشین آلات سنگین از سطح محورهای شریانی استان ممنوع می‌شود.

مبارك قدم اضافه كرد: اداره كل راه و شهرسازی استان برای ساماندهی دستفروشان حاشیه محورهای ارتباطی و افزایش ضریب ایمنی راه های استان نیز، آماده همكاری با دستگاه‌های اجرایی متولی با در اختیار گذاشتن امكانات است.

بیان اقدامات و تمهیدات انجام شده برای ارائه خدمات مطلوب در پایان سفرهای تابستانی از سوی دستگاههای خدمات رسان نظیر هلال احمر و پلیس راه، بخش پایانی این نشست بود.

اطلاع رسانی به‌موقع وقوع سیلاب، افزایش تعداد جایگاه‌های پلیس راه، افزایش ایمنی حاشیه راه های اصلی و فرعی با نصب علائم ایمنی و ابنیه فنی، ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها و آماده باش بودن نیروهای امدادی و خدمات رسان از پیشنهاداتی بود كه در این جلسه مطرح شد.

نظر شما