شناسهٔ خبر: 27929 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نشست علمی تاثیر مکتب اصفهان بر تاریخ فکری ایران/ میزبانی دانشگاه هنر اصفهان از معمار سوییسی

پوستر نشست علمی پژوهشی تاثیر مکتب اصفهان بر تاریخ فکری ایران به میزبانی دانشگاه هنر اصفهان و با سخنرانی یک معمار سوییسی ۲۸ شهریورماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین نشست علمی، پژوهشی با موضوع تاثیر مکتب اصفهان بر تاریخ فکری ایران با سخنرانی پروفسور اورس گوژکن استاد دانشگاه زوریخ سوییس در اصفهان برگزار می‌شود.

این نشست علمی، پژوهشی که به همت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان برگزار می‌شود، طبق زمان‌بندی مسئولان برگزاری ۲۸ شهریورماه و از ساعت  ۱۶:۳۰ تا ۱۹ تدارک دیده شده است. علاقمندان به حضور در این نشست می‌توانند به نشانی اصفهان، خیابان استانداری، دانشگاه هنر اصفهان، عمارت توحیدخانه مراجعه کنند.

گفتنی است سومین نشست علمی، پژوهشی با موضوع سیر تحول معماری در مسجد جامع اصفهان با سخنرانی عبدالله جبل عاملی معمار و مرمتگر ۱۰ شهریورماه در خانه دهدشتی برگزار شد.

شایان ذکر است، در تاریخچه مکتب شهرسازی اصفهان به قلم حبیبی در سال ۷۴ آمده است:  با انقراض حکومت مغولان، رشد مذهب شیعه نخست با نهضت سربداران شروع شد و سپس با استقرار دولت صفوی به بار نشست. حکومت صفوی با تکیه بر مفاهیم عرفانی از سویی، و تکیه بر تعابیر و تفاسیر شریعت از دیدگاه مذهب شیعه از سویی دیگر، موفق شد تا پایگاه اجتماعی بسیار گسترده‌ای را در پهنه‌ای وسیع به دست آورد و بدین‌سان متمرکزترین دولت ایرانی دوره اسلامی را بعد از دولت قاهر ساسانی شکل دهد. دولت صفوی بنا به سنتهای کهن، سازماندهی، راه‌اندازی و ایجاد تأسیسات و تجهیزات زیرساختی را بر عهده گرفت و رشد این تأسیسات، رونق شهرگرایی و شهرنشینی را نیز به دنبال داشت.

در این دوره مفهوم شهر مجدداً ابداع شد و شهر ترکیبی بود از فعالیتهای کشاورزی، صنعتی و بازرگانی، در عین حال مقر دیوانی و حضور دولت نیز به شمار می‌آمد. در این دوره، جمع‌بندی ماهرانه از هنر، معماری و شهرسازی روزگاران کهن به گونه‌ای بود که خود سبک جدیدی را در این عرصه‌ها سبب گردید (حبیبی، ۱۳۷۴). سبک اصفهان، تحقق آرمانشهر دولت صفوی، شهر ـ قدرت، شهر ـ نمایش، شهر ـ بازار، شهرـ سرمایه و شهر ـ ایوان بود. علاوه بر اینها، شهر در مکتب اصفهان با منطقه تحت نفوذ ارتباط مستقیم و دو سویه داشت، از اینرو شهر ـ منطقه نیز بود.

ویژگیهای کالبدی شهرهای مکتب اصفهان را می‌توان به اختصار به صورت زیر بیان کرد: یک محور جدید و وسیع شهری (چهارباغ) که تا این زمان در شهرسازی و شهر ایرانی سابقه نداشت طراحی شد. میدانی وسیع و گسترده با تعریفی روشن و صریح در شهرها ایجاد شد که در اطراف آن گرمابه، مسجد و مدرسه، خانقاه و مسجد، آب انبار و بازارچه و امثال آن، وجود داشت. برای اولین بار منطقه‌بندی شهری معنا پیدا کرد. مجموعه‌های شهری جدید در کنار شهرهای کهن به عنوان یک دستورالعمل در همه جا به کار گرفته شد و بدین طریق مهر و نشان مکتب اصفهان را بر شهرهای موجود وارد کرد.

 هر مجموعه زیستی (شهر و یا روستا) از این پس دارای یک میدان و یا مرکز ثقل شد و عناصر اصلی حکومتی و دیوانی، دینی و اقتصادی در کنار آن قرار گرفتند. طراحی مجموعه شهری و نه بنای منفرد معماری بنیان نهاده شد. شهرسازی مکتب اصفهان ویژگیهای دیگری را نیز همچون سلسله مراتب فضایی، تعادل و توازن، فضای انسانی و مردم‌وار، فقدان نقطه گریز، وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت و ویژگیهایی از این قبیل را دارا بود. /

نظر شما