شناسهٔ خبر: 27981 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه آهن شمال مطرح کرد:

آمادگی راه آهن شمال برای حمل و ترانزیت محصولات كشاورزی و دامی

قطار باری مدیركل راه آهن شمال از آمادگی این اداره كل برای تامین واگن های یخچال دار جهت حمل و صادرات محصولات كشاورزی و فرآورده‌های دامی خبر داد و گفت:در حال حاضر واگن های كانتینری یخچال‌دار در اسرع وقت در اختیار شركت‌ها و بازرگانان قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ یوسف گران پاشا در نشست مسئولان این اداره كل با نمایندگان اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نماینده اداره كل بازرگانی و بازاریابی راه آهن و صادركنندگان محصولات كشاورزی اظهارداشت: با توجه به اینكه مازندران یكی از قطب های كشاورزی كشور است و راه آهن شمال نیز در مسیر كریدور ریلی شمال – جنوب قرار دارد و به بندر امیرآباد نیز متصل است، مناسب ترین موقعیت برای سرمایه گذاران، تجار و بازرگانان و شركت‌های تجاری است كه می توانند با استفاده از مزیت های موجود خطوط ریلی این حوزه، كالا و محصول خود را با هزینه كم، امنیت و حجم بالا از هر نقطه كشور به كشورهای حاشیه دریای خزر و حاشیه خلیج فارس صادر و حمل كنند.

گران پاشا صادرات را یكی از مهمترین عوامل تحول اقتصادی و فرصت مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه تجارت استان و كشوردانست و گفت: درحال حاضر سیاست راه آهن بر مبنای كاهش حق دسترسی است.

وی اضافه كرد: در گذشته راه آهن بابت حمل بار ۵۷ درصد حق دسترسی دریافت می كرد و در حال حاضر با تخفیفات در نظر گرفته شده این رقم را كاهش داده و به پایین ترین سطح ممكن خواهیم رساند.

مدیر كل راه آهن شمال افزود : راه آهن این توانایی را دارد تا با احداث خطوط فرعی و سكوهای بارگیری در صورت وجود بار مستمر با تناژ بالا، از طریق حمل‌ونقل ریلی در اسرع وقت و به سلامت بار را به مقصد برساند.

گران پاشا با اشاره به اینكه در حمل‌ونقل ریلی، انواع واگن‌ وجود دارد و برای حمل محصولات مختلف از واگن مخصوص استفاده می شود ، گفت: برای حمل محصولات كشاورزی و دامی نیازمند واگن‌های مخصوص حمل این محصولات هستیم و با توجه به سیاست های راه آهن برای توسعه حمل و صادرات بار در حال حاضر این نوع واگن های كانتینری یخچال دار در راه آهن آماده بهره برداری است و در اسرع وقت جهت حمل محصولات كشاورزی و فرآورده‌های دامی در اختیار شركت‌ها و بازرگانان قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست جاهد دبیر اتاق بازرگانی با اشاره به اینكه باید نسبت به گذشته تغییراتی را ایجاد و حمل ریلی را نیز باید در برنامه قرار داد گفت: درگذشته تقسیم بار در تركمنستان صورت می پذیرفت و درحال حاضر نیز این كشور مشكلاتی را برای حمل جاده ای بوجود آورده است اما اكنون با وجود این كانتینر ها نگرانی فساد محصولات وجود ندارد و این امر هزینه حمل با این كانتینر ها را توجیه می كند.

وی با مثبت خواندن این جلسه هم اندیشی مقرركرد تا در آینده ای نزدیك با حضور صاحبان كالا و افراد حاضر درین جلسه ، جلسه دیگری در محل اتاق بازرگانی استان مازندران برگزار شود.

گفتنی است؛ كانتینر ها ی یخچالدار دارای ظرفیت حمل ۳۵ تن بار بوده و ومجهز به سیستم GPS است .این كانتینرها خود شارژ بوده و با گازوئیل تا ۲۰ روزكار میكنند و قابلیت تنظیم هر دمایی را بصورت ثابت و متغیر دارند. 

یادآور می شود؛ استفاده ازاین كانتینر ها جهت حمل فراورده های گوشتی ، لبنی و دیگر محمولات كه نیاز به سردخانه دارند بسیار موثر است.

نظر شما