شناسهٔ خبر: 27994 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حقانی مطرح کرد؛

اعتراض شورای شهر به پاسخ‌های مثبت شهرداری برای تقاضاهای تجاری‌سازی در تهران/ انتقاد به تغییر کاربری‌های بی‌رویه

شورای شهر تهران تجاری‌سازی در تهران در حالی محل اعتراض جلسه اخیر برخی از اعضای شورای‌شهر تهران بود که رئیس کمیته محیط‌زیست شورای‌شهر تهران نسبت به تغییر کاربری‌های بی‌رویه انتقادهایی را وارد کرد و نسبت به آن واکنش نشان داد. گفته می‌شود شهرداری تهران برای کسب درآمد به هر تقاضای تجاری‌سازی جواب مثبت می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش تغییر بی رویه کاربری‌ها در تهران و سایر کلانشهرها در حالی در این روزها جزو اخبار روز محسوب می شود که جلسه اخیر شورای شهر تهران نیز به موضوع بی رویه تغییر کاربری ها اختصاص داشت و باعث شد تا برخی از اعضای شورای شهر از جمله رئیس کمیته محیط زیست نسبت به آنها واکنش نشان دهد.

محمد حقــــانی در جلسه اخیر شورای شهر تهران خطـــــــاب به هم‌صنفی‌هایش در شورا با اشاره به تخلفات شهرداری برای تغییر بی‌رویه کاربری‌ها، گفت: چگونه ممکن است کمیسیون ماده۵ از درک این خطرات ناتوان و بی‌اطلاع باشد. وی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران افزود: شهرداری‌های مناطق لاجرم به منظور تأمین منابع مالی، به هر تقاضا درباره تجاری‌سازی بدون رعایت نیازمندی‌های منطقه و محله و حتی بدون توجه به دسترسی و بار ترافیکی موافقت کرده و حتی در بسیاری از پروژه‌های «مال‌سازی» مشارکت دارند.

ایران به نقل از حقانی نوشت:  در سراسر شهر پهنه‌های وسیع که گاهی در پهنه اراضی ذخیره توسعه و نوسازی قرار دارند به ساخت و ساز و آن هم کاربری تجاری و گاهی اداری تخصیص داده می‌شوند که نمونه عینی آن، هایپرمال کوروش و شهرک اکباتان است که در سال ۸۳ در کنار اتوبان ستاری ایجاد شد.

وی با بیان اینکه شورای شهر به عنوان ناظر نظام مدیریت شهری باید به این مسائل دقت کافی داشته باشد، گفت: در این راستا به عنوان رئیس کمیته محیط زیست گزارشی با همت اهالی شهرک قدس تهیه کردم که در  نطق پیش از دستور آن را ارائه می‌کنم.

حقانی با بیان اینکه ضوابط ساخت و ساز در شهرک غرب طبق بند یک صورت جلسه، به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده و در طرح تفصیلی شهر جدید تهران که در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ تصویب شده، پهنه‌بندی پیش‌بینی شده برای شهرک غرب با عنوان بافت ارزشمند مسکونی معاصر بوده، گفت: شهرک غرب تنها منطقه تهران است که با طراحی شهری مناسب ضمن رعایت استانداردهای شهرسازی شهرک، جزو معدود عرصه‌هایی است که هنوز در فازهای شش‌گانه آن می‌توان انسجام، وحدت و سرانه کافی فضای سبز را دید.

حقانی با بیان اینکه الگوی اصلی شهرک قدس در سه دسته برج‌های مسکونی، تراکم‌های متوسط و ویلاهای دو طبقه تعبیه شده است، گفت: براساس طرح یکپارچه در هر فاز این شهرک، زمین‌هایی با پهنه‌بندی‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نمونه‌های دیگری از انحرافات در محدوده شهرک غرب به مجتمع اداری آریو در خیابان فلامک شمالی که در پهنه R قرار دارد اشاره کرد و گفت: چگونه است که در این پهنه تجاری‌سازی صورت گرفته است.

وی همچنین به برج‌های عرش که در پهنه F قرار دارند اشاره کرد و ادامه داد: گودبرداری این پروژه چنان وسیع و عمیق بود که دچار ریزش زمین شد.

رشد ساخت و سازهای تجاری

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه در پهنه ارزشمند مسکونی و در محوری که ویلاهای دو طبقه قرار گرفتند واقع در فاز ۵ و جنب بیمارستان لاله یک خانه به مجموعه ورزشی و ماساژ اختصاص یافته و متأسفانه چند پلاک آن‌طرف‌تر تابلوی چند برند تجاری نصب شده که صراحتاً مغایر با همجواری بافت فرسوده است و نیاز به مصوبه کمیسیون ماده ۵ دارد، گفت: ساختمانی اداری – تجاری با عنوانی خاص در جایی که قبلاً فضای سبز عمومی بوده در حال رشد است و این در حالی است که صددرصد زمین را به زیربنا اختصاص داده و قصد دارند ساختمان تجاری و اداری خود را در ۱۵ طبقه بسازند و جای سؤال است که چگونه کمیسیون ماده ۵ به این ساختمان اجازه ساخت ۱۵ طبقه آن هم در صددرصد زمین را داده است؟

حقانی با بیان اینکه مجتمع تجاری – مسکونی ایرانیان در دو طبقه تجاری و ۵ طبقه مسکونی ساخته شده و هم‌اکنون به دنبال تغییر کاربری طبقات مسکونی به اداری هستند، گفت: شکایت و اعتراضات مردم محلی در این خصوص به جایی نرسیده و در حال حاضر در این مجتمع اکثر واحدهای تجاری به کافی‌شاپ اختصاص داده شده که علاوه بر ایجاد ترافیک، آسایش مردم را نیز مختل کرده است. احمد حکیمی پور در تذکر پیش از دستور این جلسه گفت: برابر قانون در سال ۱۳۸۹ وزیر کشور وقت، اساسنامه سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران را به تصویب رسانده است. در تبصره‌ای ذیل ماده ۱۷ این اساسنامه آمده است که نحوه معاملات و واگذاری‌های این سازمان باید در قالب آیین‌نامه‌ای از سوی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برسد، اما تا به امروز این کار انجام نشده و در ۶ سال گذشته سازمان املاک و مستغلات تمام واگذاری‌های‌ خود را براساس آیین‌نامه داخلی این سازمان انجام داده است. بنابراین همه معاملات و واگذاری‌های سازمان املاک و مستغلات در ۶ سال گذشته زیر سؤال است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی: دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه‌ها در آینده‌ای نزدیک

همچنین محمد سالاری هم  از دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

طلایی: دستگاه قضایی برای فرونشت شهران تعیین تکلیف کند

مرتضی طلایی نیز با اشاره به اینکه هنوز افراد حادثه دیده در فرونشست شهران تعیین تکلیف نشده‌اند، افزود: متأسفانه مشکلات این افراد در این محله حل نشده است لذا لازم است پیش از رسیدگی دستگاه قضایی مشکلات این افراد را حل کنیم.

در ادامه اقبال شاکری به موضوع فرونشست‌های شهر تهران اشاره کرد و افزود: بهتر است از مدیرعامل شرکت آبفا دعوت کنیم تا با حضور در صحن شورا، اقدامات این شرکت درخصوص فرونشست‌ها را به اطلاع اعضای شورای شهر تهران برساند و همچنین نقشه GIS خود را در اختیار شهروندان و دستگاه‌های مختلف قرار دهند.

مجتبی شاکری هم با انتقاد از اقدام سازمان آب برای قطع آب لازم برای آبیاری فضای سبز منطقه ۲۲ درخواست کرد که هرچه زودتر این مشکل حل شود چراکه درختان این منطقه در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از تحمل زلزله ۹ ریشتری  ایستگاه‌های مترو خبر داد.

همچنین عضو کمیسیون سلامت شورا نیز نسبت به محرومیت شدید منطقه ۲۲ از فضاهای آموزشی و مدرسه تذکر داد و گفت: با وجود آنکه در سال گذشته کارگروه آموزشی نیز در منطقه ۲۲ تشکیل دادیم تا کمبود فضاهای آموزشی این منطقه برطرف شود، اما همچنان شاهد تداوم مشکلات هستیم.

 معصومه آباد در دویست و نود و یکمین جلسه شورا با بیان اینکه قصه غم انگیز کمبود فضاهای آموزشی مدارس منطقه ۲۲ همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: در حالی کمبود فضاهای آموزشی در منطقه ۲۲ ادامه دارد که این منطقه حداقل ۲۰ هزار ساکن و تعداد قابل توجهی دانش‌آموز دارد. وی خواستار رفع محرومیت شدید کلاس‌های درس منطقه ۲۲ شد و گفت: از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهم هر چه زودتر برای این مشکل چاره اندیشی کنند./

نظر شما