اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص نتایج نهایی مذاکرات با ATR ایتالیا، گفت: ای تی آر و ایرباس شرایط یکسانی دارند.
وی دراین باره توضیح داد: از آنجا که پنجاه درصد ATR متعلق به ایرباس است و پنجاه درصد آن متعلق به ایتالیاییهاست، بنابراین هر تفاهمی با ایرباس به عمل آید همان تفاهم با ایتیآر نیز قابل اجراست. البته مذاکره با ایتیآر سادهتر است چرا که تنها یک انتخاب موتور دارد و سازندگان قطعات و تجهیزات آن محدودتر هستند ولی شرایط مالی آن درست مثل ایرباس است.
فخریه کاشان هم چنین از ورود تازه به مذاکره رسمی با ام آرجی خبر داد و گفت: مذاکرات با امآرجی آغاز شده است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل از مذاکرات جدید با امبرائر بزریل نیز خبر داد و گفت: درحال مذاکرات اولیه با امبرائر بزریل هستیم که هواپیماهایی شبیه ایتیآر تولید میکند.
وی با اعلام خبر حضور تیم امبرائر در تهران طی هفته گذشته تصریح کرد: هواپیمای امبرائر هفته گذشته دو پرواز آزمایشی بر فراز دریای خزر و هم چنین بر فراز دماوند داشته است.
وی با بیان اینکه تیم امبرائر سه روز در تهران بودند و با همه خطوط هوایی ایران مذاکره داشتند، گفت: این تیم یک روز آموزش را به پرواز و نکات فنی و یک روز را هم به بحثهایی که مربوط به فاینانس و شرایط مالی ایران میشود اختصاص دادند.
به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل، قرار بر این است که امبرائر پیشنهاد نهایی خود را به ایران ارایه دهد.
وی در این خصوص گفت: پیشتهاد امبرائر به ایران جزو پیشنهادهایی است که حتما رسیدگی میکنیم چرا که علاقه مند به داشتن هواپیماهای کوچک هستیم و مهم تر اینکه نمیخواهیم همه تخممرغ هایمان را در یک سبد بگذاریم و قصد داریم منابع تامینی نیازهایمان را توزیع کنیم.
به گفته فخریه کاشان در صورت نهایی شدن این دو قرارداد هواپیمایی آسمان طرف قرارداد با امبرائر و امآرجی خواهد بود.
نظر شما