شناسهٔ خبر: 28035 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در کنفرانس مطبوعاتی اجلاس کاپا ۲۰۱۶ عنوان کرد:

فشار جامعه جهانی بر آمریکا در قراردادهای خرید هواپیما/ بهره‌مندی همه ایرلاین‌ها از خدمات صندوق توسعه ملی به‌جز ایران‌ایر/ رشد ۱۰۰ درصدی پروازهای بین‌المللی پس از برجام/ پرواز هواپیماها بر اساس مقررات و استانداردها

نشست وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه اجلاس کاپا ۲۰۱۶ برگزار شد، درباره نهایی شدن قرارداد با ایرباس و چگونگی رفع موانع بانکی و مالی قرارداد گفت: این مذاکرات برای نهایی شدن به تایید اوفک احتیاج دارد و نهایی شدن این قرارداد تنها تقاضای تهران نیست بلکه تقاضای جامعه جهانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه برگزاری اجلاس کاپا ۲۰۱۶ درهتل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برگزار شد در پاسخ به آخرین وضعیت مذاکره با ایرباس و اینکه برای شرایط بازگشت احتمالی تحریم‌ها چه تمهیداتی در قرارداد گذاشته شده است، گفت: قاعدتا نیابد انتظار افشای مذاکرات را داشته باشید. ما تمام مخاطرات ممکن را پیش‌بینی کردیم و بعد وارد مذاکره شدیم و بعد از آنکه به نتیجه قطعی برسیم آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به ورود ایرلاین‌های خارجی به کشور و احتمال از دست دادن بازار از سوی ایرلاین‌های داخلی گفت: باید به دقت و توجه کنیم که صنعت هوانوردی یک صنعت جهانی است و باید به رقابت بین‌المللی پایبند باشیم. ما قطعا از بنگاه داخلی حمایت کامل می‌کنیم ولی حمایت یک‌جانبه از بنگاه داخلی نداریم و معتقدیم که کمکی به ارتقای صنعت هوانوردی نمی‌کند.

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌های دیگری جز ایران‌ایر می‌تواند از ضمانت دولتی برخوردار باشد و یا مذاکرات تنها برای تجهیز ناوگان ایران ایر است گفت: درحال حاضر بوئینگ درحال مذاکره با همه ایرلاین‌های داخلی است و این مذاکرات منحصر به ایران ایر نیست ما از همه پشتیبانی می‌کنیم و بقیه کمپانی‌ها نیز در حال مذاکر با شرکت‌های هوایی ایرانی هستند. درخصوص تامین مالی اتفاقا ایران ایر تنها شرکتی است که به دلیل دولتی بودن نمی‌تواند از خدمات صندوق توسعه ملی استفاده کند. 

وی مجددا در پاسخ به سوالی درباره نهایی شدن قرارداد ایرباس و چگونگی رفع موانع بانکی و مالی قرارداد با ایرباس گفت: مذاکرات قراردادی با ایرباس در حوزه‌های مختلف در حال انجام است و این مذاکرات برای نهایی شدن به تایید اوفک احتیاج دارد. تصور ما این است که تشکیل اجلاس کاپا در تهران حاکی از فشار جامعه جهانی بر آمریکاست. نهایی شدن این قرارداد تنها تقاضای تهران نیست بلکه تقاضای جامعه جهانی است.

آخوندی همچنین خبر داد که مشکلی در رفع موانع مالی و بیمه‌ای وجود ندارد و می‌توانیم به محض موافقت اوفک بقیه بخش‌های قرارداد را حل و فصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه چرا قرارداد با ایرباس تا پایان ژوئن به نتیجه نرسید و دلیل تاخیر چه بود، گفت: تنها مشکل موجود اوفک است و بقیه مشکلات حل شده است. ضمن اینکه مجددا تاکید دارم که برگزاری دوباره کاپا در ایران نشان‌دهنده آن است که این درخواست از سوی جامعه بین‌المللی از آمریکا وجود دارد و آمریکا نمی‌تواند در مقابل این درخواست بین‌المللی کوتاهی کند.

آخوندی در پاسخ به اینکه آیا افزایش پروازهای بین‌المللی در آسمان ایران به آشوب‌ها در منطقه ارتباط دارد و اینکه چه میزان پیشرفت در پروازهای بین‌المللی وجود داشته گفت: میزان پروازها نسبت به دوره قبل و بعد از برجام رشد ۱۰۰ درصدی داشته و از ۵۰۰ پرواز به بیش از هزار پرواز رسیده است. این افزایش پروازی به امنیت آسمان ایران و نیز اقتصادی بودن پرواز از آسمان ایران بازمی‌گردد.

آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد هواپیماهای درخواستی برای تجهیز ناوگان هوایی گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از ناوگان هوایی ما مسن است و ما بارها اعلام کرده‌ایم که برآورد ۱۰۰ فروند هواپیما برای پروازهای استانی و برد کوتاه و حدود ۴۰۰ فروند برای بردهای بلند و میانی نیازداریم. برای داشتن این تعداد هواپیما باید از حالا تا سال ۱۴۰۴ سرمایه‌گذاری داشته باشیم .

آخوندی همچنین درباره منع پرواز برای بوئینگ ۷۴۷ گفت: ما بر اساس مقررات و استانداردها عمل می‌کنیم و اگر هواپیمایی قابل پرواز باشد مانع نمی‌شویم ما نمی‌توانیم به درخواست‌های خارج از استاندارد بین‌المللی را پاسخ دهیم.

نظر شما