شناسهٔ خبر: 28077 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تصویب شد؛

جزئیات مصوبه۲۳ بندی الحاقی به سند ملی بازآفرینی شهری/ تاکید بر ارتقای شاخص‌های كیفیت محدوده‌ها و محلات هدف

بافت فرسوده مصوبه ۲۳ بندی الحاقی به سند ملی بازآفرینی شهری پس از تصویب از سوی هیأت وزیران به وسیله شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگاه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هیئت وزیران در جلسه ۹۵/۰۵/۲۷ به پیشنهاد مشترك وزارتخانه‌های راه وشهرسازی و كشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شورایعالی استان‌ها و به استناد ماده (۱۶) قانون حمایت از احیاء بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری- مصوب ۱۳۸۹- تصویب كرد:

تصویب‌نامه شماره ۷۴۹۰۰/ت۴۸۶۰۱ هـ مورخ ۹۳/۰۷/۲ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱- وزیر جهاد كشاورزی به تركیب اعضای ستاد ملی موضوع (۲) تصویب‌ نامه یادشده اضافه می‌شود.

۲- بندهای زیر به تصویب نامه مذكور الحاق می‌شود:

۷- دستگاه‌های عضو ستاد ملی و شهرداری‌ها مكلفند نسبت به ارتقای شاخص‌های كیفیت محدوده‌ها و محلات هدف از طریق برنامه‌های بهسازی، نوسازی، مقاوم‌سازی و ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویكرد محله‌محور در چارچوب سند ملی راهبردی احیاء بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری، در خصوص سالانه حداقل (۲۷۰) محله از بافت‌های ناكارآمد میانی، تاریخی، سكونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای به نحوی كه سرانه‌های محدوده‌ها و محله‌های مذكور طی ده سال به متوسط شاخص‌های همان شهر ارتقا یابند، اقدام نمایند.

برنامه عملیاتی این بند در سه بخش توانمندسازی، تامین خدمات و زیرساخت‌ها و نوسازی مسكن ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الجرا شدن این تصویب نامه توسط وزارت راه وشهرسازی با همكاری وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور تهیه و پس از تصویب ستاد ملی ابلاغ خواهد شد.

در بافت‌های تاریخی اخذ نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضروری است. كلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی ملزم به اجرای برنامه‌های عملیاتی مصوب خواهند بود.

۸- به منظور پیش‌بینی و پیش‌گیری از رشد سكونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای، وزارت كشور با هماهنگی وزارت راه وشهرسازی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم كشور و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی مكلف است ظرف یك سال از تاریخ لازم‌الجرا شدن این تصویب نامه نسبت به تدوین برنامه اقدام برای روستاها و آبادانی‌های واقع در حریم شهرها كه در معرض پذیرش جمعیت و ناكارآمدی در نظام تخصیص زمین هستند،‌اقدام نماید.

۹- وزارت راه وشهرسازی مكلف است نسبت به بازتعریف و تدقیق و اصلاح محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری كلان‌شهرها در سال ۱۳۹۵ و در خصوص سایر شهرها با توجه بهاولویت جمعیتی و ظرفیت زیستی در سال‌های بعد اقدام نماید.

۱۰- كلیه دستگاه‌های عضو شورای اجتماعی كشور تا پایان سال ۱۳۹۵ در تعامل با دبیرخانه شورای یادشده، برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی قابل اجرای خود در سكونت‌گاه‌های غیررسمی و سایر محدوده‌ها و محلات هدف استان‌های سراسر كشور را به تفكیك برنامه‌های كوتاه‌مدت برای پیش‌بینی، پیش‌گیری و مقابله فوری با پیامدهای ناهنجار موجو در سكونت‌گاه‌ها و برنامه‌های بلندمدت جهت جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و عدم گسترش سكونت‌گاه‌های غیررسمی با رویكرد جلب مشاركت ساكنان و سازمان‌های مردم نهاد و حمایت از دفاتر تسهیل‌گری تهیه و پس از تصویب در كارگروه امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد در سال ۱۳۹۵ اجراكنند و نتیجه اقدامات خود را هر سه ماه یك‌بار به دبیرخانه كارگروه مذكور اعلام نمایند. دبیرخانه كارگروه موظف است هر شش ماه یك‌بار گزارش اقدامات را به شورای اجتماعی كشور و ستاد ملی ارائه نماید.

الف- باتوجه به اهمیت بهبود وضعیت بهداشتی محدوده‌ها و محلات هدف و تاثیر مستقیم آن بر وضعیت سلامت و بهداشت دیگر مناطق كشور و تاثیرات اجتماعی، سیاسی، نارسایی‌های بهداشتی و درمانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلف است در اجرای طرح تحول نظام سلامت، این قبیل مناطق را در اولویت قرار دهد.

ب- وزارت آموزش و پرورش در راستای بالابردن نرخ باسوادی و تحت‌پوشش قرار دادن افراد بی‌سواد و كودكان بازمانده از تحصیل در محدوده‌ها و محلات هدف ر بافت‌های ناكارآمد شهری همكاری‌های لازم جهت بهره‌گیری از امكانات فیزیكی و آموزشی مدارس جهت آموزش و تقویت مشاركت اجتماعی ساكنان در برنامه‌های بهسازی و ساماندهی محلات را به‌عمل آورد.

پ- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور برقراری امنیت پایدار اجتماعی در محدوده‌ها و  محلات هدف در بافت‌های ناكارآمد شهری با رویكرد محله محور و بابهره‌گیری از ظرفیت اجتماعی ساكنان محلات برنامه‌ریزی و اقدام نماید.

ت- وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور) در راستای بالابردن سواد مهارتی و توانمندسازی حرفه‌ای شغلی در جهت كاهش بیكاری ساكنان محدوده محلات هدف در بافت‌های ناكارآمد شهری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی و موجود این محله‌ها نسبت به انجام آموزش‌های لازم اقدام نمایند.

تبصره- باتوجه به وضعیت خاص سکونت‌گاه‌های غیررسمی در استان‌های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کردستان، هرمزگان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کرمان، خوزستان، آذربایجان غربی و فارس، استان‌های یاد شده باید در اولویت برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۵ قرار گیرند.

۱۱- با توجه به تغییر نوع و فرآیند مهاجرت به ویژه در کلانشهرها و همچنین تأثیر عامل مهاجرت بر شکل‌گیری و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و لزوم ساماندهی امور مهاجرت در سطح کشور، به منظور مدیریت پهنه‌های فقر و برنامه‌ریزی همه جانبه در زمینه جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه، وزارت کشور طرح ملی ساماندهی مهاجرت را با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ظرف ۶ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه تدوین و در اولین جلسه شورای اجتماعی کشور طرح نماید.

۱۲- به منظور ارتقای کیفیت و تأمین ایمنی زندگی شهروندان در پهنه‌های پرخطر شهری و روستایی نظیر حرایم مصنوع، خطوط انتقال انرژی، ایستگاه‌های راه‌آهن، حرایم طبیعی، گسل‌ها، شیب‌ها و دامنه‌های ناپایدار، وزارت کشور مکلف است با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به شناسایی خانوارهای ساکن و تهیه برنامه عملیاتی و اسکان مجدد خانوارها تا پایان برنامه ششم توسعه اقدام نماید.

تبصره- وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است ضمن به روزرسانی سند اسکان مجدد، برنامه عملیاتی مذکور را ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه تهیه و با تعیین اولویت و از طریق تقسیم وظایف بین بخشی و با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط پس از طرح و تصویب درستاد ملی اجرایی نماید.

۱۳- وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور مکلف است ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب نامه نسبت به تعیین سازوکارهای انتقال حق توسعه (TDR) با بهره‌گیری از ابزارهایی نظیر زمین‌های دولتی یا اراضی ذخیره احیا و بازآفرینی محدوده‌های محلات هدف و سایر امتیازات در محدوده قانونی شهرها اقدام نماید.

۱۴- با توجه به ضرورت حمایت از نهادها و بنگاه‌های توسعه‌گر، وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بامک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مسکن دستورالعمل نحوه حمایت مالی و اعتباری، نهادی و اجرایی دولت، نظام بانکب و بازار سرمایه از توسعه‌گران در محله‌های مذکور در این تصویب‌نامه را تدوین و پس از تصویب در ستاد ملی عملیاتی نمایند.

تبصره- مواردی که در حیطه صلاحیت شورای پول و اعتبار است باید به تأیید آن شورا برسد.

۱۵- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است متناسب با ظرفیت بودجه عمومی کشور همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های مصوب در ستاد ملی را با پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در بودجه عمومی کشور پیش‌بینی و در اختیار آن‌ها قرار دهد. تحقق منابع و اعتبارات دستگاه‌ها در محدوده بافت‌های ناکارامد و سکونتگاه‌های غیررسمی در اولویت می‌باشد.

۱۶- وزارت راه و شهرسازی موظف است حمایت‌های مالی دولت از بخش مسکن را با اولویت اجرای طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دهد.

الف- به منظور اجرایی شدن تصویب نامه شماره ۹۰۴۵۳/ت ۵۱۱۶۶ ه مورخ ۸/۸/۱۳۹۳، سازمان برنامه و وبدجه کشور موظف است با توجه به ظرفیت بودجه مربوط نسبت به ایفای تعهدات دولت درخصوص یارانه مابه‌التفاوت سود تسهیلات ارائه شده در سنوات گذشته، ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه اقدام نماید و یارانه مابه‌التفاوت سود تسهیلات ساخت و خرید مسکن موضوع بند (۳) تصویب نامه مذکور را تا پایان برنامه ششم توسعه در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی و تخصیص دهد.

ب- با توجه به هدف‌گذاری طرح جامع مسکن مبنی بر تأمین ۳۰ درصد از نیاز خانوارها به مسکن جدید از طریق نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، بانک مسکن موظف است درخصوص حداقل ۳۰ درصد از تمامی انواع تسهیلات ساخت، خرید و مقاوم‌سازی (به غیر از مسکن مهر) طرح‌های حوزه مسکن در مناطق مذکور را در اولویت تخصیص با رعایت مصوبات شواری پول و اعتبار قرار دهد.

تبصره- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است درخصوص تسهیلات اعطایی توسط بانک مسکن در محدوده بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی (به غیر از تسهیلات موضوع تصویب‌نامه شماره ۹۰۴۵۳/ت ۵۱۱۶۶ ه مورخ ۸/۸/۱۳۹۳) یارانه مابه‌التفاوت سود تسهیلات را حداقل به میزان ۵ واحد درصد از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی و تأمین نماید.

۱۷- به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه و پاسخگو در مقیاس منطقه‌ای و مجموعه شهری کلانشهرها و در چارچوب مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، سازمان اجرایی مشخصی در شهرداری کلانشهرها با رعایت مقررات ایجاد و ساز و کار اجرایی سازمان مزبور توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت راه و شهرسازی با رعایت مقررات تهیه خواهد شد.

۱۸- بنگاه‌ها و موسسات اقتصادی دولتی، خصوصی و عمومی غیر دولتی موظفند برنامه‌های عملیاتی ناشی از مسئولیت‌های اجتماعی خود را با رعایت برنامه‌های ابلاغی ستاد ملی اجرا نمایند.

۱۹- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است به منظور هدفمند کردن نظام یارانه‌ای در قوانین بودجه سنواتی، توسعه خدمات اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در بافت های ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های فقرنشین را در اولویت قرار داده و منابع مالی لازم را با توجه به ظرفیت بودجه کشور در بودجه های سنواتی دستگاه ها و نهادهای مربوط در چارچوب طرح‌ها و برنامه‌های مصوب ستاد ملی پیش‌بینی نماید.

۲۰- دستگاه‌هایی نظیر بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌خمینی (ره)،‌سازمان اوقاف و امور خیریه و آستان‌های متبركه، باید طی برنامه ششم توسعه وضعیت مالكیت اراضی و تصرفات غیرمجاز در بافت‌های فرسوده و سكونت‌گاه‌های غیررسمی را تحت نظارت وزارت راه وشهرسازی و وزارت كشور و با تصویب ستاد ملی تعیین تكلیف نمایند.

۲۱- در اجرای ماده (۱۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن- مصوب۱۳۸۷- سازمان برنامه و بودجه كشور موظف است نسبت به پیش‌بینی بودجه لازم در خصوص پرداخت دیون ناشی از اعمال تخفیفات از سوی شهرداری‌ها و همچنین تداوم حمایت از اجرای این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید.

۲۲- وزارت كشور موظف است در توزیع و تخصیص سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌های كشور به ویژه كلان‌شهرها با اولویت برنامه‌های مصوب بازآفرینی محدوده‌ها و محله‌های هدف اقدام نماید.

۲۳- وزارتخانه‌های راه وشهرسازی، كشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهنگ وارشاد اسلامی با همكاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مكلفند نسبت به ارائه برنامه‌های ترویجی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و توسعه خدمات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در محدوده‌ها و محله‌های هدف بازآفرینی شهری اقدام نمایند. دستورالعمل اجرایی این بند ظرف دو ماه از تاریخ‌الجرا شدن این تصویب نامه تهیه و از سوی وزارت رارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ خواهد شد./

نظر شما