شناسهٔ خبر: 28108 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در گفت وگو با مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری استان سیستان و بلوچستان مطرح شد:

وضعیت راهداری و راهداران سیستان و بلوچستان پس از تفکیک مسئولیت‌ها/ کاهش ۴۳ درصدی تصادفات جاده‌ای استان/ فرسودگی ۹۰ درصد ماشین‌آلات راهداری/ تسریع در رفع مشکلات جاده‌ای با تفکیک راهداری از اداره کل راه و شهرسازی

مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با ابراز خرسندی از انتزاع راهداری از وظایف اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها گفت: با کمتر شدن بار مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی امکان رسیدگی بیشتر و مدیریت کارآمدتر برای توسعه راه‌ها و بازآفرینی شهری فراهم می‌شود. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز اظهار امیدواری کرد که با تفکیک راهداری از اداره کل راه و شهرسازی شاهد مدیریت هرچه بهتر برای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش هرچه بیشتر تلفات جاده‌ای باشیم.

مسعود مالکی، مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از انتزاع راهداری از این اداره کل عنوان کرد: با کم شدن بار مسئولیت راهداری از دوش اداره کل راه و شهرسازی می‌توانیم تمرکز بیشتری بر احداث راه‌های روستایی و پیگیری برای تسریع در اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه‌های مختلف داشته باشیم. یکی از اولویت‌های اصلی ما ارتقای راه‌های استان است. ضمن اینکه از این پس نیز تعامل خوبی با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نگهداری راه‌ها و رفع بحران‌های احتمالی خواهیم داشت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۸۰۰نفر پرسنل راه و شهرسازی که متعلق به معاونت راهداری بودند به حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان منتقل شده‌اند و از ماه آتی حقوق خود را از آن اداره کل دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دریک سال اخیر اقدامات خوبی برای افزایش ایمنی راه‌های سیستان و بلوچستان انجام شده است، عنوان کرد: در این راستا می‌توان به اصلاح شیب‌های جاده‌ها به طول ۷۰ کیلومتر، نصب ۹۰ کیلومتر گاردریل و نیز نصب ۶۰۰ علامت جاده‌ای و ایمن سازی نقاط حادثه‌خیز اشاره کرد. ضمن اینکه ۴۶۰۰ کیلومتر از طول راه‌ها را خط کشی کرده‌ایم، ۸۲ کیلومتر بزرگراه احداث کرده‌ایم و ۱۲ کمیته ایمنی جاده‌ها را به ریاست استاندار برگزار کرده‌ایم. با این اقدامات به توفیق قابل توجهی در افزایش ایمنی جاده‌ها رسیدیم و با اینکه سال ۹۳ اولین استان از نظر تصادفات جاده‌ای بودیم(۲۳ درصد) در ابتدای سال ۹۴ دومین استان از نظر میزان تلفات جاده‌ای شدیم و درنتیجه برپایی کمیته‌های فنی در استان، تا انتهای سال بیست و نهم شدیم و ۴۳ درصد تلفات جاده‌ای این استان کاهش یافت.

مالکی درعین حال به فرسودگی ماشین‌آلات راهداری سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: از ۴۵۰ دستگاه ماشین‌ راهداری استان ۱۶۷ دستگاه از رده خارج است که ۸۰ دستگاه را در اختیار سازمان اسقاط گذاشته‌ایم و بقیه را به مزایده فروش گذاشته‌ایم. همچنین درحال نوسازی ۷۰ دستگاه ماشین‌ هستیم و با اینکه ۹۰ درصد ماشین‌آلات ما فرسوده است توانسته ایم با همت و فداکاری راهداران در رفع بحران‌های جاده‌ای موفق شدیم.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان طول راه‌های استان را ۱۱ هزار کیلومتر اعلام کرد و افزود: از این راه‌ها ۲۰۲ کیلومتر بزرگراه، ۸۹۱ کیلومتر راه اصلی و ۲۵۰۰ کیلومتر راه فرعی است که ۱۲۵۶ کیلومتر از راه فرعی استان آسفالته است. همچنین ۷۳۴۰ کیلومتر راه روستایی داریم که ۲۷۷۶ کیلومتر آن آسفالت شده است. البته میانگین راه‌های آسفالته استان ۳۷ درصد است که با میانگین کشوری که ۵۲ درصد است، فاصله دارد.

وی گفت: سال ۹۴ توانستیم ۲۴۰ کیلومتر راه روستایی احداث کنیم و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم.

مالکی افزود: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان احیای بافت فرسوده و تدوین سند بازآفرینی شهری است که با تفکیک راهداری می‌توانیم با فراغ بیشتری به آنها بپردازیم.

شناسایی ۴۰۲۵ هکتار بافت فرسوده درسیستان و بلوچستان

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان به شناسایی ۴۰۲۵ هکتار بافت فرسوده در۴۵ محله استان اشاره کرد و گفت: ۲۳ محله هدف با ۴۴۰ هزار نفر سکنه برای مطالعات بافت فرسوده استان درنظر گرفته شده و بیشترین بافت فرسوده دراستان (۱۲۶۰ هکتار در۹ محله) متعلق به زاهدان است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان اولین استانی است که سند بازآفرینی پایدار شهری را دردستور کار دارد که ۷۰ درصد این سند درحال آماده‌سازی است و ۱۶۸ پروژه را پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین جلسه‌های مختلفی را با حضور سازمان های مردم نهاد برای رفع مشکلات حاشیه‌نشینی برگزار کرده‌ایم.

تسریع دررفع چالش‌های جاده‌ای با تفکیک راهداری

همچنین علی خانقاهی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه یکی از نتایج مفید تفکیک راهداری از اداره کل راه و شهرسازی تسریع دررفع مشکلات و بحران‌های جاده‌هاست، گفت: اکنون می‌توانیم مشکلات و مونع جاده‌ها را مستقیم و با سرعت بیشتری رفع کنیم و نیازی به ارجاع آنها به اداره کل راه و شهرسازی نیست.

خانقاهی با بیان اینکه افزایش ایمنی جاده‌ها مهمترین رهاورد این تفکیک است، افزود: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان رفع کامل نقاط حادثه‌خیز و افزایش نظارت و امداد جاده‌ای است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای شرایط اقلیمی خاصی است که نیازمند تدابیر ویژه راهداری است. دراین استان گاه اتفاق می‌افتد که درمنطقه‌ای با توفان و گرد و غبار و همزمان درمنطقه دیگر با برف و یخبندان جاده‌ای مواجه هستیم.

نظر شما