شناسهٔ خبر: 28149 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

احمدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

راه‌آهن هیچ برنامه‌ای برای خرید واگن خارجی ندارد/ نبود نقدینگی و تسهیلات بانکی برای پاسخگویی به تقاضای تولید ۸۰۰۰ واگن باری

بابک احمدی معاون ناوگان شرکت راه‌آهن کشور با بیان اینکه «این شرکت هیچ برنامه‌ای برای خرید واگن خارجی ندارد» تصریح کرد: به طور حتم وزیر صنعت در پاسخ به جوسازی‌های رسانه‌ای و در رد نظر آنها تاکید کرد که ورود واگن خارجی به کشور هیچ محلی از اعراب ندارد.

بابک احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ اخبار مربوط به واردات واگن به سفارش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را شایعه و کذب محض خواند و با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایستادن روی ریل و جلوگیری از ورود واگن‌های روسی گفت: به نظر می‌رسد، ایشان در رد فضاسازی‌های رسانه‌ای، چنین صحبتی را مطرح کرده است.

وی افزود: شرکت راه‌آهن هیچ برنامه‌ای برای خرید واگن باری ندارد و تنها پروژه این شرکت در بخش تأمین واگن، تسهیل تولید ۵۰۰۰ هزار دستگاه واگن باری در داخل کشور با مشارکت سه واگن‌ساز باری کشور شامل واگن سازی پارس، فولاد درخشان و کوثر در حال انجام است که تأمین مالی پروژه از جانب یک شرکت روسی انجام می‌شود. همچنین تنها اقلام وارداتی شامل ترمز چرخ و محور است که شرکت‌های واگن‌سازی نیز این اقلام را از خارج از کشور تأمین می‌کنند.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن بابیان اینکه «وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از بدو شروع این پروژه در جریان امور قرار داشته است» گفت: پس از تقسیم مسئولیت‌ها در این پروژه، تصمیم بر ایفای مدیریت بخش ساخت داخل پروژه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شد.

احمدی تصریح کرد: به‌طور حتم وزیر صنعت کاملا در جریان امور قرار دارند و به منظور رد شایعات بی‌اساس این اظهارات را بیان کرده است و از نظر من نیز تمام مطالب عنوان‌شده در خصوص خرید واگن کامل از روسیه توسط شرکت راه‌آهن کذب است.

وی با اشاره به تفاوت بخش خصوصی و دولتی در تأمین ناوگان بیان داشت: شرکت راه‌آهن متولی بخش خصوصی و اهرم اعمال فشار برای خرید از داخل کشور و جلوگیری از واردات واگن نیست؛ زیرا بخش خصوصی اختیار اموال و سرمایه خود را دارد و با مقایسه قیمت واگن داخلی و خارجی اقدام به خرید می‌کند.

این مقام مسئول تأکید کرد: زمانی که از محل منابع دولتی مانند «وام وجوه اداره شده»، تسهیلاتی به بخش خصوصی اهدا شود به‌طور حتم با توجه به «قانون استفاده حداکثری از توان فنی-مهندسی داخلی» نظارت خواهیم کرد.

تاثیر بسته های حمایتی شرکت راه آهن در تولیدکنندگان واگن‌ باری کشور

معاون شرکت راه‌آهن با توجه به بسته‌های حمایتی این شرکت طی دو سال گذشته خاطرنشان کرد: این بسته‌ها موجب ایجاد شور و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری و فعال شدن متقاضیان در حمل‌ونقل ریلی شده است، به‌طوری‌که امروز برای ۸ هزار واگن باری تقاضا در بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن باری در داخل کشور بیان داشت: اما این ظرفیت بالقوه، فعلیت پیدا نمی‌کند، مگر اینکه مشکلات مالی شرکت‌های واگن‌ساز برطرف شود و از طرف دیگر شرکت‌های واگن‌ساز بتوانند تسهیلات فروشنده و روش فروش اقساطی را ارائه کنند.

ابلاغ پیشنهاد حمایتی وزیر راه و شهرسازی از واگن‌سازها در دولت

احمدی تصریح کرد: در ایران شرکت‌های لیزینگ فروش واگن وجود ندارد و بانک‌ها نیز تسهیلات کافی برای این صنعت قائل نمی‌شوند. لذا یک حلقه مفقوده در این میان وجود دارد که به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ورود پیدا کند و منابعی را در اختیار واگن‌سازها قرار دهد تا آن‌ها بتوانند عرضه اقساطی داشته باشند.

معاون ناوگان راه‌آهن بابیان اینکه «در صورت وقوع این اتفاق رغبت بسیار زیادی برای خرید واگن در کشور ایجاد خواهد شد» یادآور شد: پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر صنعت، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تهیه مدلی برای ارائه تسهیلات به واگن‌ساز نیز ابلاغ‌شده است تا همانند شرکت‌های خودروساز از واگن‌سازها نیز حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری برای تولید هشت هزار واگن باری در کشور وجود دارد اما باید نقدینگی لازم و تسهیلات بانکی نیز برای تحقق این سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود.

احمدی با اشاره به فناوری ساخت واگن‌ باری داخل کشور بیان داشت: فناوری داخل کشور به‌روز است، اما بخشی از قطعات مانند سیستم ترمز به دلیل تقاضای ناکافی (در حدود یک هزار عدد) در داخل کشور تولید نمی‌شود و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در تیراژ پایین اقتصادی نیست، هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری برای تولید سیستم ترمز یک هزار واگن نمی‌شود.

لزوم ایجاد سینرجی برای تحقق تولید سربه‌سر

وی افزود: تولید داخلی زمانی مزیت اقتصادی در بر خواهد داشت که قیمت تمام‌شده تولید داخل نسبت به قیمت تمام‌شده واردات کمتر باشد؛ اما زمانی که تولید با ایجاد هزینه سربار بالا، گران‌تر از محصول خارجی می‌شود، منطق اقتصادی از بین رفته و سیاست‌های ناپایدار و موسمی حمایت از تولید جایگزین آن می‌شود. لذا باید با ایجاد سینرجی و جمع‌آوری تمام تقاضاها، بتوان حداقل تولیدی که به هزینه سربه‌سر (یکسان شدن هزینه و درآمد) می‌انجامد را محقق کرد تا سپس به سمت تولید اقتصادی حرکت کند.

معاون شرکت راه‌آهن بابیان اینکه «فشار برای تولید محصول غیراقتصادی تنها به مقصود تولید داخل صحیح نیست.» گفت: زیرا تولید داخل محصولی که سه برابر نمونه خارجی هزینه داشته باشد بی‌فایده خواهد بود. لذا باید تولید داخل را مدیریت و نیازها  را تجمیع کرد تا برای تولیدکننده عرضه محصول باقیمت رقابتی اقتصادی باشد.

احمدی خاطرنشان کرد: اما تولید یارانه‌ای رقابتی و پایدار نخواهد بود و تولیدکننده هیچ‌وقت بر روی پای خود نمی‌تواند استوار شود به همین خاطر تنها راهکار، نگاه بلندپروازانه به تولید رقابتی باهدف صادرات است که تیراژ تولید در این مقیاس از یک هزار به پنج‌ الی ۱۰ برابر افزایش و قیمت نهایی کاهش می‌یابد.

نیاز به ایجاد منابع برای فروش اقساطی تولیدکنندگان ناوگان داخل کشور

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن با اشاره به نمونه‌های مشابه در کشورهای مختلف ابراز داشت: وزارتخانه‌های متولی در سایر کشورها با ارائه تسهیلات و مشوق‌ها از تولیدکنندگان حمایت می‌کند تا بتوانند فروش اقساطی و صادرات انجام دهند. به همین خاطر می‌طلبد به‌جای انتقاد از اقدام مصرف‌کنندگان داخلی برای خرید محصول خارجی، راهکارهای مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان همچون ایجاد منابع برای فروش اقساطی را موردتوجه داد.

وی تصریح کرد: به‌جای اینکه صورت‌مسئله را پاک‌کنیم، بهتر است مشکل عدم وجود منابع مالی برای تولیدکننده‌های کشور که توانایی بالایی دارند را رفع کنیم. در غیر این صورت با توجه به مالکیت بخش خصوصی بر منابع مالی خود باید شاهد خرید آن‌ها به‌دلخواه و از هر فروشنده داخلی و خارجی باشیم.

احمدی در پایان مجدد یادآور شد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه خریدی از واگن‌سازهای خارجی ندارد و تمام مطالب مطرح‌شده در این خصوص شایعه و کذب محض است.

نظر شما