شناسهٔ خبر: 28155 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

گزارش هفتگی حوزه دریایی و بندری؛

تاکید رئیس مجلس بر استفاده از ظرفیت‌های پسابرجام درحوزه بنادر/ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی در ۵ سال آینده در بنادر کشور/ بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده

گزارش آخر هفته  دیدار مسئولان سازمان بنادر با رئیس مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی در پنج سال آینده در بنادر کشور و اعلام خبر بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده از مهمترین اخبار دریایی کشور در یک هفته اخیر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 

استفاده از ظرفیت‌های پسابرجام در حوزه بنادر ضروری است. برای آزادسازی سواحل باید طرح جامعی تدوین شود تا آرام  آرام برخی از اماکن و سواحل آزاد شوند از طرف دیگر در شرایط کنونی در بحث وضعیت محیط زیست در دریای خلیج فارس شاهد هستیم که به دلیل استفاده کشورهای مربوطه از دستگاه های آب شیرین کن، شوری آب زیاد شده که این مسئله باید از طریق سازمان های بین المللی پیگیری شده و راه حلی برای آن در نظر گرفته شود.

باید توجه داشته باشیم که در لایحه برنامه ششم چقدر این سیاست های حمایتی ظهور پیدا کرده البته در این لایحه در حوزه مسائل و محورهای استراتژیک، به موضوع سواحل مکران به عنوان یک مکان اشاره شده اما مهم این است که به صورت شفاف و روشن نحوه سرمایه گذاری و میزان آن مشخص شود، اما متأسفانه در شرایط کنونی این مسئله در برنامه وجود ندارد. در شرایط کنونی در لایحه برنامه ششم توسعه تنها موضوع و محور راهبردی سواحل مکران نگارش شده و این مسئله به صورت عام دردی را دوا نمی کند، بلکه محورهای آن باید در جداول ظهور داشته باشد تا بتوان در بودجه های سالیانه برای تقویت و توسعه آن اعتبارات در نظر گرفت.

در شرایط کنونی با توجه به اهمیت دریا و شرایط آب و هوایی منطقه، به نظر می رسد که جمعیت از نظر شهرنشینی به سمت دریاها سیر و حرکت می کنند که این مسئله فرصت خوبی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد سعیدنژاد در دیدار مشترک با رییس مجلس شورای اسلامی گفت:

بر اساس آمارها تاکنون بخش خصوصی حدود ۹ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه‌گذاری کرده که ۵۶ درصد از این سرمایه‌گذاری ها در طی ۳ سال اخیر بوده است از طرف دیگر پیش بینی شده که در ۵ سال آینده بر اساس سیاست‌های کلی و قوانین بالادستی در بنادر اصلی کشور حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد.

در دوران تحریم ناوگان دریایی جمهوری اسلامی نمی توانست به بنادر مهم دنیا برود اما امروز هیچ محدودیتی برای اعزام ناوگان های دریایی به اروپا و مناطق دیگر وجود ندارد از طرف دیگر ورود کشتی های بزرگ و ناوگان های دریایی کشورهای دیگر به بنادر کشورمان پس از توافق هسته ای بسیار افزایش یافته است.

از طرف دیگر با اجرای برجام و رفع تحریم ها مشکل بیمه برای این حوزه به طور کامل برطرف شده و امروز شاهد هجوم گسترده سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بنادر و کشورمان هستیم و در شرایط کنونی ۹ شرکت بزرگ کشتیرانی خواستار سرمایه گذاری در این مناطق هستند.

بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده 

معاون حمل ونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار از بهره برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده خبر داد و گفت:با بهره برداری از این فاز، ظرفیت بندر از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارتقا می یابد.

ساخت اسکله های جدید برای بندرهای شهید بهشتی و شهید کلانتری به طرح توسعه شهید بهشتی معروف است. فاصله دریایی این دو بندر از یکدیگر پنج کیلومتر است و با اجرای طرح توسعه، آنها به هم متصل می شوند. اکنون ٩ پست اسکله در این دو بندر فعال است که پس از اتصال، شمار آنها به ٣٢ مورد می رسد.

محمدی معین اعلام کرد بر پایه قرارداد امضا شده در سفر وزیر کشتیرانی هند به ایران، قرار شد در قبال تسریع در اجرای مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید کلانتری، هندی ها با همکاری یک شرکت ایرانی در زمینه تجهیز اسکله سرمایه گذاری کرده و حتی بودجه دولتی به آن اختصاص دهند.

 معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار اعلام کرد افغانستان نیز ابراز تمایل کرده است ایران مسیری را برای انتقال کالا و محصولات آنها به بازارهای منطقه اختصاص دهد. به همین منظور اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان تشکیل شده و هیات مدیره افغانستان و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان منطقه آزاد چابهار پیشنهادهای مشخصی را ارایه کرده اند. بر اساس این فرآیند، طرف افغان پس از بررسی های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی، مسئولیت فعالیت در یکی از اسکله ها را می پذیرد که از موقعیت مناسب تری برای این کشور برخوردار است.

نجات سرنشینان یک اتوبوس درآب‌های خلیج فارس

یک اتوبوس با ۱۴سرنشین با همکاری نیروهای امدادی مستقر در آب های خلیج فارس درمحدوده بندر پهل از خطر غرق شدن نجات یافتند.

عملیات جابجایی کالا در بندر شهید باهنر به مرز ۷۶۰ هزار تن رسید

از آغاز امسال  تا ابتدای شهریورماه، یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۷۹ نفر مسافر در بنادر تحت مدیریت اداره بنادر شهید باهنر جابجا شدند که رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید و عمده آن از طریق بندر شهید حقانی صورت گرفته است.

طی مدت یاد شده، بالغ بر ۷۵۷ هزار و ۸۷۲ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر و بنادر تابعه آن در شرق استان تخلیه و بارگیری شد. از این میزان، ۵۲۶ هزار و ۴۸۴ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۲۳۱ هزار و ۳۸۸ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است که در بخش نفتی ۳۸ درصد افزایش داشته است.

رونق ۷۶ درصدی گشت‌های تفریحی دریایی

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از رونق ٧٦ درصدی گشت‌های تفریحی دریایی در آب‌های جزیره مرجانی خلیج فارس خبر داد.

بالغ بر ٨٤٨ هزار و ٢٧١ تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد. از مجموع این رقم، ٧١٠ هزار و ٥٠٦ تن کالای غیر نفتی و ١٣٧ هزار و ٧٦٥ تن کالای نفتی بوده است.

سهم عملیات مربوط به صادرات غیر نفتی  یکهزار و ٤٤٠ تن و حجم واردات اینگونه کالاها  ٢٤هزار و ٢٤٧تن بوده است.

 

نظر شما