شناسهٔ خبر: 28200 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

اتمام فاز اول پروژه تعریض هراز تا قبل از فصل سرما/ استقرار کمیته ویژه رفع موانع مرز باجگیران در ترکمنستان/ واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی در قالب پیمان O&M/ چهارخطه شدن ۱۳ کیلومتر از مسیر سوسنگرد تا چزابه

گزارش آخر هفته  افتتاح ۱۰ کیلومتر از پروژه تعریض محور هراز، استقرار کمیته رفع موانع مرز باجگیران در ترکمنستان، قطع یارانه سوخت گازوئیل ناوگان فاقد بیمه؛ از اول مهر و تبدیل بزرگراه اصفهان-دلیجان به آزادراه در آینده نزدیک همچنین الگوی وزارت راه برای واگذاری آزادراه‌های دولتی به بزرگراه، از جمله مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی هفته گذشته پس از بازگشت از ترکمنستان، روز یکشنبه به منظور بازدید از روند پیشرفت پروژه تعریض محور هراز و افتتاح ۱۰ کیلومتر از این پروژه حد فاصل پل سیاه‌بیشه تا روستای ناندل راهی شد.

ستقرار کمیته ویژه رفع موانع مرز باجگیران در ترکمنستان
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات و درگیری های ایران و ترکمنستان برسر گمرک و ترانزیت کالا گفت: کمیته‌ای ویژه برای حل موانع مرز باجگیران تشکیل شده و قرار شده است این کمیته اقدام‌های لازم را در ترکمنستان پیگیری کند.

وی در حاشیه همایش دو روزه بین‌المللی سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی (کاپا)، افزود: کمیته ویژه آزادسازی مرز باج گیران اکنون در ترکمنستان مستقر شده و قرار است از همان جا بستر لازم برای رفع موانع با ترکمنستان همکاری لازم به عمل آید.این در حالی است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد اعلام کرد: با توجه به رایزنی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با رئیس جمهوری ترکمنستان، پایانه مرزی باجگیران بین دو کشور در آینده‌ای نزدیک بازگشایی می شود.

تکمیل ۸.۵ کیلومتر باقیمانده کیلومتر باقیمانده هراز تا پایان سال جاری
آخوندی در مراسم افتتاح ۱۰ كیلومتر از باند دوم محور هراز گفت:  ایجاد این مسیر با وجود یك دستگاه پل به طول ۴۲ متر، دو رشته تونل به طول هزار متر و ۸ هزار متر دیوار كار بسیار سخت و پیچیده‌ای بوده است. وی افزود: از مجموع كل پروژه ۶۲ كیلومتری كه امروز ۱۰ كیلومتر دیگر آن به بهره‌برداری رسید فقط ۸.۵ كیلومتر دیگر باقی‌مانده است كه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره‌برداری از تونل آبشار در محور هراز پیش از شروع زمستان
 علی نورزاد با اشاره به پروژه تعریض محور هراز اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است تا تونل آبشار به طول یک کیلومتر همراه راه‌های طرفین که از گلو‌گاه‌های ترافیکی بسیار مهم محور هراز است نیز تا پیش از شروع فصل سرما به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین با اشاره به افتتاح هشت کیلومتر از این محور در بهمن ماه سال گذشته عنوان کرد: در آن زمان مقرر شد تا در صورت تخصیص اعتبار به موقع به طور متوسط در هر شش ماه، حدود ۱۰ کیلومتر از این محور به بهره‌برداری برسد و در همین راستا شاهد افتتاح بخش دیگری از محور هراز هستیم.

چهارخطه شدن ۱۳ کیلومتر از مسیر سوسنگرد تا چزابه قبل از اربعین
امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از محور اهواز- چزابه اظهار داشت: ۱۳ کیلومتر از مسیر سوسنگرد تا چزابه نیز تا قبل از اربعین چهارخطه می‌شود، به طوری که در بازه زمانی یک ساله، ۴۰ کیلومتر از این محور چهارخطه شده است.

از سوسنگرد به سمت هویزه نیز به طول ۱۰ کیلومتر در حال چهارخطه شدن است در حالیکه این عملیات سال‌های پیش به هیچ وجه کیفیت مطلوبی نداشت. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با تامین منابع تا پایان امسال این ۱۰ کیلومتر به اتمام برسد.

قطع یارانه سوخت گازوئیل ناوگان فاقد بیمه؛ از اول مهر
شهرام آدم نژاد  از قطع یارانه سوخت گازوئیل ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث از پنجشنبه خبر داد و گفت: طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بر اساس مصوبه هیئت وزیران از اول مهر سال ۹۴ آغاز شد و تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته است.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای افزود: حدوود ۴ هزار و ۶۰۰ خودروی حمل و نقل عمومی کشور نیز در هنگام سوخت گیری با پیغام هشدار بیمه ای مواجه می شوند که مالکان آنها یک ماه مهلت دارند بیمه نامه معتبر شخص ثالث تهیه کنند و بعد از مراجعه به مراکز پلیس + ۱۰ ، اطلاعات بیمه خود را اصلاح کنند.

واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی در قالب پیمان O&M
مدیرکل دفتر مشارکت و سرمایه گذاری‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره آخرین تغییرات مشارکت و سرمایه‌گذاری در آزادراه‌های کشور و واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی بیان داشت: بنابر دستور وزیر راه و شهرسازی ما می‌توانیم آزادراه‌های دولتی را طبق قرارداد O&M (ساخت و نگهداری) به بخش خصوصی واگذار کنیم که در دستور کار قرار گرفته و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مطالعاتی در این خصوص انجام داده است. لذا به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد اجرای این مدل نیز باشیم.

مهدی حیدری با اشاره به نگرانی مردم از جانب قانون احداث آزادراه‌ها مبنی بر ارتقا بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها بدون نیاز به وجود جاده موازی تبصره شش ماده واحده قانون احداث آزادراه‌ها تصریح کرد: این مساله به عنوان یکی از دغدغه‌های وزیر راه و شهرسازی در جلسات کارشناسی مطرح و پیشنهاد شد که شرکت سازنده آزادراه باید یک جاده اصلی به عنوان مسیر موازی به طور مجانی احداث و هزینه آن از محل اخذ عوارض آزادراه‌ها تامین کند.

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه‌ و شهرسازی باتوجه به اینکه ۲۳ پروژه برای ارتقا از بزرگراه به آزادراه‌ها به فراخوان گذاشته شده است، گفت: بزرگراه اصفهان-دلیجان در شرف عقد تفاهم‌نامه و اخذ مصوبه از دولت است.

نظر شما