شناسهٔ خبر: 28240 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری گزارش می‌دهد:

جزییات یازدهمین نشست بناهای برگزیده معماری معاصر/ معرفی ۵ اثر برگزیده دیگر معماری/ اعطای رتبه نخست به موسسه فرهنگی میرداماد

نشست با معرفی ۵ اثر برگزیده دیگر از سوی کارشناسان و معماران برجسته کشور تعداد آثار معرفی شده به ۸۹ مورد رسید که در یازدهمین نشست موسسه فرهنگی میرداماد موفق به کسب رتبه برتر از سوی شرکت‌کنندگان شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یازدهمین نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب»، در خانه گفتمان شهر و معماری، در آستانه پاییز برگزار و با استقبال مخاطبان مواجه شد. در این نشست پنج اثر برتر دیگر از معماری معاصر ایران معرفی شد. سید محمد بهشتی که قرار بود اثری ماندگار از اصفهان را معرفی کند، به دلیل طولانی‌شدن برنامه‌اش در دانشگاه، نتوانست اثر مورد نظر خود را ارائه کند.

مهرداد جاویدی‌نژاد، با بدبیاری در آخرین روز اقامت در ایتالیا، سه روز مانده به نشست، در تصادفی شدید در جاده فرودگاه میلان مصدوم و در بیمارستان محلی بستری شده‌بود. در میان میهمانانی که برای سخنرانی آمده‌بودند، بهرام فریور صدری به دلیل آماده‌نشدن متن و پاورپوینت خود، ارائه را به بعد موکول کرد. بدین ترتیب با ارائه پنج اثر دیگر در این نشست، تعداد آثار معرفی‌شده در نشست‌ها به ۸۹ مورد رسید.

حدود هفتاد درصد از میهمانان برنامه، نظرنامه‌های پخش‌شده را تکمیل و تحویل دادند. این نظرسنجی‌ها، علاوه بر دریافت نظرات مخاطبان در مورد آثار ارائه‌شده در هر نشست، راهنمای خوبی در خصوص روند برنامه و نقاط ضعف و قوت آن است. بسیاری از آنانی که برای اولین بار به دیدن برنامه می‌آیند، در پیشنهادهای خود خواهان دعوت از معماران و معرفی بناهایی هستند که قبلا در برنامه‌های پیشین دعوت و معرفی شده‌اند. این امر نشان می‌دهد جهت کنجکاوی‌های مخاطبین با روند برنامه یکی است.

در نشست یازدهم، لوریس چکناواریان میهمان ویژه بود؛ چهره‌ای که در موسیقی و ادبیات موسیقی و هنر کاملا برجسته و موثر است. او را یارتا یاران همراهی می‌کرد که خود اهل هنر و تحقیق است و در فرصتی کوتاه، گوشه‌ای از فعالیت‌هایش را بیان و چند بیت شعر از شعرای قدیم ایران را خواند.

لوریس چکناواریان در سخنان کوتاه خود گوشه‌هایی از زندگی در تهران نیم‌قرن پیش را تصویر کرد و با نگاهی ویژه به «محله‌های اقلیت‌ها» و «محله‌های اکثریت»، در آن سا‌ل‌ها، نکات جالبی را از آپارتمان‌نشینی اقلیت‌ها در منوچهری و لاله‌زار گفت. او گفت، هنوز مناطقی چون خیابان سی تیر است که تصویر واقعی تهران را می‌سازند. او که خود ساکن خیابان سی تیر است، در پایان سخنان کوتاه خود از معماران درخواست کرد «ایران را ایرانی بسازند».

آرمین محسن دانشگر، معمار و استاد دانشگاه ایرانی مقیم اروپا، در گفتگویی که بصورت اسکایپی انجام و ضبط شده‌بود نکاتی در خصوص معماری معاصر مطرح کرد. به باور او، معماری خوب و بد ندارد. نمی‌توان با قطعیت اثری را معماری کامل و خوب دانست و اثری دیگر را نه. او تخریب و بازسازی بناهای بسیاری را که در سال‌های گذشته موفق به دریافت جوایز ملی و بین‌المللی شده‌بودند، شاهد این گزاره می‌داند که معماری می‌تواند از دید هر مخاطب و بیننده‌ای خوب یا بد تلقی شود.

آثار معرفی‌شده

«موسسه فرهنگی میرداماد گرگان»

اثر کامران صفامنش، با معرفی یعقوب رشتچیان

رشتچیان معنقد است چهره شهرها را معماری می‌سازد و بدین سبب باید وجه بیرونی معماری مورد توجه جدی باشد. کتابخانه میرداماد موفق شده ضمن پاسخگویی درست و ظریف به نیازهای مورد انتظار، در هماهنگی با معماری و فضای محیط، گامی فراتر در ارائه معماری امروزی و متین بردارد. 

«مجموعه زندان و باغ‌موزه قصر»

اثر نیکلای مارکوف و دیگران، با معرفی شادی عزیزی

روایت‌هایی که شادی عزیزی از سرشت و سرنوشت این زندان بیان کرد، گویای فضاهای معنادار و متناسب با نام و عملکرد این مجموعه است.

او با شاهد گرفتن شعری از احمد شاملو، چارپاره زندان را با نگاهی معمارانه تصویر کرد و از این اثر به عنوان مجموعه‌ای که در طول دوران توانسته معماری خود را توسعه و متعالی کند، یاد کرد.

«فرهنگسرای شیخ حسین چاهکوتاهی بوشهر»

اثر مهندسان مشاور ارگ بم کرمان- بهروز مرباغی، با معرفی مژگان محمودی راد

به اعتقاد معرف اثر با اعتنای کامل به معماری بوشهر، ترکیبی است از معماری جدید در کنار اثری تاریخی که در کلیت خود اثری یگانه و معنادار شده‌است.

فضابندی‌هایی که در موقعیت‌های مختلف می‌توانند پاسخ نیازهای متفاوت باشند. ترکیبی از فضاهای باز و نیمه‌باز که ضمن یادمانی‌بودن، عملکردی روزمره و محله‌ای دارد.

«دانشکده مدیریت دانشگاه تهران»

اثر حسین امانت، با معرفی بابک نادری آزاد

به اعتقاد معرف، بزرگ‌ترین ویژگی این اثر معاصر و برتر، رعایت دقیق سلسله‌مراتب فضایی و تخلخل فضاهای باز، نیمه‌بار و بسته است که ضمن فراهم‌آوردن فضاهایی فاخر و جوابگو، واجد زیبایی و آرامش فضایی نیز هستند.

استفاده از فرهنگ ازلی معماری ایرانی و ترجمه مدرن آن به زبان و نیازهای امروز، از زیبایی‌های این اثر است.

«آپارتمان شماره ۷ خیابان یازدهم سعادت‌آباد تهران»

اثر ژرژ دارش، با معرفی محمدیوسف نیلی

در روزگاری که منطق سود بر معماری مسکونی سایه انداخته‌، ژرژر دارش با نگاهی هنری و انسانی، مجتمعی طراحی و اجرا کرده که واجد ارزش‌های زیبایی‌شناسی در حجم، نما و معماری داخلی است.

ضمن برطرف کردن نیازهای یک مجموعه آپارتمانی، با ساده‌ترین مصالح، اثری معمارانه و قابل توجه به وجود آمده‌است.

مخاطبین و آثار

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، اثر حسین امانت- ۸۱.۰۶ امتیاز

زندان و باغ‌موزه قصر، اثر نیکلای مارکوف و دیگران- ۷۷.۶۴ امتیاز

موسسه فرهنگی میرداماد، اثر کامران صفامنش- ۸۶.۶۵ امتیاز

فرهنگسرای شیخ‌حسین چاهکوتاهی، اثر مهندسان مشاورارگ بم کرمان- ب. مرباغی- ۶۵.۳۸ امتیاز

آپارتمان شماره ۷ خیابان یازدهم سعادت‌آباد تهران، اثر ژرژ دارش- ۵۶.۶۸ امتیاز/

  1.  

نظر شما