شناسهٔ خبر: 28246 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران:

تاکید بر رقابت بین‌المللی در حوزه‌های بندری و دریایی/ با قواعد بین‌المللی آشنا و از بنیان‌گذاران IMO‌ هستیم/ سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی در پس‌کرانه‌ها/ توجه به بنادر كوچك و ایجاد شبكه بندری در ۵۸۰۰كیلومتر سواحل/ فعالیت تجاری در حوزه مسافر و گردشگری‌دریایی

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با اعلام این نکته که ایران با قواعد بین‌المللی آشناست و پیشینه ما در سطح جهانی آن را ثابت می‌كند، گفت: باید توانمندی خود را در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عرصه دریایی افزایش دهیم و صاحب قدرت بیشتری برای رقابت بین‌المللی شویم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با خوشامدگویی به سفرای خارجی و فعالان حوزه دریانوردی به تشریح سیاست‌های محوری در حوزه دریا پرداخت و گفت: مهم‌ترین نكته برای ما افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در جهان است. دریا یك حوزه جهانی است و به همین دلیل ما به رقابت بین‌المللی در بنادر كشور فكر می‌كنیم.

وی ادامه داد: ما باور داریم كه باید توانمندی خود را در نرم‌افزار و سخت‌افزار افزایش دهیم و بدین ترتیب صاحب قدرت بیشتری برای رقابت شویم. بنابراین اولین سیاست ما افزایش توان رقابتی در سطح بازار جهانی و به دست‌آوردن سهم مناسب در حوزه اقتصاد دریایی در سطح جهان است.

آخوندی اعلام كرد: به همه این اطمینان را می‌دهیم كه ایران با قواعد بین‌المللی آشناست كه البته پیشینه ما در سطح جهانی آن را ثابت می‌كند. ایران یكی از بنیان‌گذاران IMO‌ است و همیشه از طرف IMO به عنوان كشور سفید اعلام شده است و اینكه ما می‌توانیم با عمل و تعهد به قواعد بین‌المللی در جهان رقابت داشته باشیم و این موضوع خواست ملت ایران است.

وزیر راه و شهرسازی به بحث امنیت در دریاها اشاره كرد و گفت: درحالی كه در منطقه‌ای پرآشوب خلیج‌فارس و شمال آفریقا هستیم اما خوشبختانه مرزهای دریایی ما و همچنین دریاهای ما امن هستند.

وی از نیروی دریایی ارتش و همچنین نیروی دریایی سپاه پاسداران تشكر كرد و گفت: تاكید می‌كنم آنچه بدست آوریم در تشریك مساعی با همه فعالان حوزه دریانوردی كشور است.

استفاده از ثروت دریا به بهتربن شکل

این مقام مسئول سیاست بعدی در حوزه حمل ونقل،‌ حوزه مسافر و گردش دریایی، حوزه شیلات و همچنین شهرسازی و سكونت كنار دریاها عنوان كرد و گفت: نكته مهم این است كه وقتی از دریا صحبت می‌كنیم از همه ظرفیت‌های آن صحبت كنیم و دریا را به حمل ونقل دریایی خلاصه نكنیم. دریا یك ثروت مهم است كه باید از آن استفاده شود.

آخوندی ادامه داد: اولین اهمیت دریا بحث حمل ونقل است و سازمان بنادر این سیاست را تعقیب می‌كند كه اضافه بر نوسازی و توسعه بنادر در بحث بازاریابی بین‌المللی در حوزه بنادر هم برنامه داشته باشیم.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینكه در راستای سیاست حمل ونقل دریایی در حال توسعه بنادر هستیم گفت: در حال توسعه سریع بندر چابهار هستیم و برنامه داریم كه ظرفیت بندر را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش دهیم. در بندر جاسك نیز توسعه خواهیم داشت. نوسازی فاز یك بندر شهید رجایی شروع و در بنادر شمالی نیز طرح‌های توسعه‌ای دنبال می‌شود و در همین راستا در بندر امیرآباد افتتاحیه‌های جدیدی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینكه پیشتر آمار طرح‌های توسعه‌ای در بنادر كشور عنوان شده است، گفت: مثلا در بندر چابهار حدود ۴۰۳ میلیون دلار فقط از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری استفاده شده است.  ضمن آنکه کشور هند نیز در دو مرحله ۸۵ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کرده است و برهمین اساس تاكید من بر بازاریابی بین‌المللی است.

آخوندی ادامه داد: تلاش داریم كه كریدورهای جدیدی كه تعریف می‌كنیم تمام ذی‌نفعان فعال شوند. در بندر چابهار نیز از مشاركت فعال افغانستان و هند بهره‌مند شویم یا مثلا در تلاشیم كه در بندر شهید رجایی از تمام بازیگران بین‌المللی دعوت كنیم كه بتوانند به بندر شهید رجایی بیایند و در آنجا به عنوان یك بندر بین‌المللی با ایران اشتراك منافع داشته باشند و این سیاست ما است كه از آن پشتیبانی می‌كنیم.

ایجاد شبكه بندری در سواحل ایران

عضو كابینه دولت یازدهم همچنین به بحث ایجاد شبكه بنادر به عنوان سیاست بعدی وزارت راه وشهرسازی در حوزه بنادر اشاره كرد و گفت: قصدمان فقط حمایت از بنادر بزرگ نیست بلكه ایجاد شبكه بندر است. در تاریخ ایران بنادری مثل میناب و تیاب را داشته‌ایم كه بعد از ساخته شدن بنادر بزرگ از چشم دور مانده‌اند. ما می‌خواهیم با توجه به بنادر كوچك و ایجاد شبكه بندری از تمام طول ساحل بهره‌وری كنیم نه اینكه تمركز فقط بر روی بنادر بزرگ باشد.

وی همچنین به بحث سوخت‌رسانی دریایی اشاره و بیان اینكه این مهم به شدت مورد توجه ما است گفت: در جهت افزایش توان سوخت‌رسانی در تمام بنادر اقدامات گسترده‌ای داشته‌ایم و در سال آینده چندین پروژه بانكرینگ را افتتاح می‌کنیم و چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه در حال انجام است.

آخوندی همچنین گفت: ما به پشتیبانی از تولید برای صادرات فكر می‌كنیم و صادرات نفت و مشتقات نفتی را باید در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مورد حمایت قرار دهیم.

وی ایجاد امكانات برای صادرات را سیاست بعدی خود دانست و گفت: این ۵هزار و ۸۰۰ كیلومتر ساحلی كه در ایران وجود دارد باید كانون تولید باشد و ما از همه كسانی كه بخواهند تولید صنعتی داشته باشند و برای آن احتیاج به اسكله‌های خاص داشته باشند حمایت می‌كنیم.

فعالیت تجاری در حوزه مسافر و گردشگری‌دریایی

عضو كابینه دولت تدبیر و امید همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:‌ موضوعی كه از آن رنج می‌برم این است كه از حوزه مسافر و گردشگری دریایی در جای مناسبی قرار نداریم. از آقای سعیدنژاد خواسته‌ام تلاش كنند تا فعالیت تجاری در دریاهای ایران در حوزه مسافر شكل بگیرد. سفر و تفریح دریایی مورد نیاز و در دستور كار ما قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی نكته مهم بعدی را بحث حمل ونقل تركیبی دانست و با بیان اینکه سیاست ما ایجاد دسترسی ریلی به بنادر کشور است ،گفت: سیاست ما این است که تمام بنادر کشور را برای اتصال به شبکه راه‌آهن کشور و امکان حمل و نقل ریلی درون بندری به ریل تجهیز کنیم. وی افزود: ما در حال حاضر سیاست ایجاد حمل و نقل چند وجهی و ترکیب حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای را دنبال می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری بر روی بنادر خشک ایران نیز گفت: اولین سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین هفته گذشته انجام شد و بنا داریم فرودگاه امام را به بندر خشک تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به بحث حمل ونقل تركیبی باید سیستم پشتیبانی و وضعیت هوانوردی به صورت كامل ارتقا پیدا كند. البته با موفقیت‌های جدیدی همراه بوده‌ایم. باید همه زیرساخت‌های هوانوردی بهبود پیدا كند و ما صاحب بهترین فرودگاه‌ها در بندرعباس، چابهار و سایر استان‌های دریایی خود باشیم تا بتوانیم حمل ونقل تركیبی را بین دریا، هوا و جاده ایجاد كنیم.

وزیر راه وشهرسازی همچنین گفت: علی‌رغم اینكه صاحب سواحل زیادی هستیم و به عنوان دروازه ورودی همه كشورهای آسیای میانه مطرح هستیم اما فرهنگ حمل‌ونقل دریایی ضعیفی داریم. برهمین اساس كاری كه ما تعقیب می‌كنیم در حوزه آموزش است تا بتوانیم از همان دوره ابتدایی محصلان را با مسئله دریا آشنا كنیم تا آن‌ها بتوانند از زمان كودكی آینده خود را در دریا جستجو كنند.

وی ادامه داد: لذا برای داشتن آموزش ابتدایی تا تخصصی در حوزه‌های مختلف وابسته به دریا به سازمان بنادر و دریانوردی دستور حمایت از آموزشگاه‌های مربوطه را داده‌ام.

آخوندی توسعه سرمایه گذاری در پس کرانه های بنادر را از برنامه های مهم سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و اظهار داشت: اکنون دو هزار و ۴۵۰ هکتار زمین به عنوان پس کرانه بندر شهید رجایی در دست سرمایه گذاری قرار گرفته و ۱۱ هزار هکتار نیز در بندر امام خمینی(ره) برای انجام سرمایه گذاری آماده شده است.

آخوندی با بیان اینکه بنادر ایران پس‌کرانه‌های مناسب را دارند، گفت: در سه سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های بنادر ایران ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

نظر شما