شناسهٔ خبر: 2826 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ایلخانی اعلام کرد:

آمادگی شرکت‌های اروپایی برای تجهیز سیستم‌های فرودگاهی/ کترینگ‌های خارج از شهر بر خلاف مصوبه شورایعالی امنیت ملی

محمدعلی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه بعد از مذاکرات 1+5 پیشنهاداتی از سوی شرکت‌های سازنده اروپایی برای توسعه تجیهزات فرودگاهی ارائه شد، خارج از شهر بودن کترینگ ایرلاین‌ها را خلاف مصوبه شورایعالی امنیت ملی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی ایلخانی در مراسم رونمایی از دستورالعمل تاسیس شرکت‌های هواپیمایی گفت: رونمایی از دستورالعمل تاسیس شرکت‌های هواپیمایی فرصتی دست داد تا ایرلاین‌ها به پرداخت هزینه‌های فرودگاهی خود به هنگام تاسیس توجه کنند.

وی با بیان اینکه سعی شد در 15 سال گذشته زیان شرکت فرودگاه‌ها از محل درآمدهای فراپروازی جبران شود، افزود: اما با توجه به حجم پروازهای داخلی و خارجی تجهیزات و زیرساخت‌های فرودگاهی باید به روز شوند تا در همین راستا این درآمدهای فراپروازی برای بروزرسانی این تجهیزات هزینه شود.

ایلخانی با اشاره به اینکه استقبال از فضای کشور و تقاضای بین‌المللی به میزانی است که سیستم‌های فعلی توانایی ارائه خدمات به پروازها را ندارند ادامه داد: روز گذشته 1700 پرواز از فضای کشور در شبکه داخلی و بین‌المللی توسط سیستم‌های فرودگاهی سرویس‌دهی شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: بعد از مذاکرات 1+5 پیشنهاداتی از سوی شرکت‌های سازنده اروپایی که در بخش تجهیزات فرودگاهی و هوایی فعالیت می‌کنند ارائه شد و به طور قطع پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های اروپایی و توسعه سیستم‌های فرودگاهی و نظارتی توانایی ارائه خدمات به پروازهای خارجی و پروازهای عبوری از فضای کشور ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه 90 درصد از درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل عوارض نشست و برخاست و عوارض مسافری و 10 درصد از محل غیر هوانوردی مانند خدمات تجاری و بازرگانی در فرودگاه‌ها حاصل می‌شود اظهار کرد: در مجموع حدود 4 درصد از هزینه‌های یک ایرلاین مربوط به نشست و برخاست است که این رقم هم در بسیاری از فرودگاه‌های کشور مشمول تخفیف می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: شرکت‌های هواپیمایی باید توجیه باشند که این هزینه 4 درصدی را در مجموعه هزینه‌های خود در نظر گرفته و پرداخت به موقع داشته باشند.

وی تاکید کرد: لازم است به موضوع تمرکز خدمات فرودگاهی در مجموعه فرودگاه‌های کشور توجه شود؛ ایرلاین‌های تازه تاسیس باید بدانند که لازم است خدمات فرودگاهی را خریداری کنند و نوع فعالیت را سازمان هواپیمایی تعیین می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: مشکل دیگری که وجود دارد این است که در حال حاضر در مهرآباد خدمات کترینگ مناسبی نداریم و اغلب ایرلاین‌ها کترینگ‌ خود را از داخل شهر تهیه کرده و به فرودگاه می‌آورند که این خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: ظرفیت کل فرودگاه‌های کشور سالانه 80 میلیون نفر جابجایی است که سال گذشته 43 میلیون از این ظرفیت استفاده شد که برای امسال پیش بینی شده تا 48 میلیون نفر از این ظرفیت استفاده شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در فرودگاه مشهد گفت: در این فرودگاه یک سرمایه گذاری مناسبی انجام دادیم که طی 7 الی 8 روز آینده فراخوان احداث ترمینال بین‌المللی آن به مساحت 40 هزار متر مربع اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در پایان اظهاراتش گفت: به منظور جلوگیری از کنسلی یا تاخیر پروازها لازم است تا وحدت رویه عملیاتی ایرلاین‌ها اجرایی شود./

نظر شما