شناسهٔ خبر: 28313 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهرام فریور صدری مطرح کرد

معماری تبلور فضای فرهنگی در یک جامعه است/ تغییر معماری در گرو تغییر فرهنگ است/ بازخوانی ایده ایران‌شهری به رابطه میان دانشگاه و حرفه‌مندان کمک می‌کند

بهرام فریور صدری به عقیده پیشکسوت شهرسازی کشور، معماری تبلور فضایی فرهنگ در یک جامعه بوده و به سادگی قابل تغییر نیست. به تصور وی معماری یک جامعه زمانی تغییر می‌کند که فرهنگ آن جامعه تغییر یابد.

بهرام فریور صدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص وضعیت فعلی معماری در کشور بیان کرد: به تصور من معماری، تبلور فضایی فرهنگ در یک جامعه بوده که از بخش‌های متعددی از جمله تکنولوژی، توسعه، دیدگاه‌های جامعه، سازماندهی، قوانین و مقررات، تاریخ، ادبیات، شعر، علوم و... تشکیل شده است. بدون شک هرکدام از این بخش‌ها بر معماری تأثیر گذاشته و نوعی نگاه متفاوت از سوی انسان‌ها به محیط اطرافشان دارند.

فریور صدری در ادامه با اشاره به بحث ایران‌شهری و بازآفرینی که در دوره فعلی توجه زیادی به آن می‌شود گفت: بحث‌های مربوط به ایران‌شهر و بازآفرینی از نگاه نظری، طرح مسئله و تبادل نظر بسیارخوب است و قطعا باعث فرهنگ‌سازی می‌شود ولی به این نکته نیز باید توجه کنیم که بدون شک برای اینکه معماری جدیدی در کشور ما شکل بگیرد و یا وارد عرصه جدیدی شود کافی نخواهد بود.

پیشکسوت شهرسازی کشور در بخش دیگری با تأکید براینکه معماری به سادگی قابل تغییر نیست گفت: معماری به سادگی قابل تغییر نیست و برای این امر نیاز به تغییر بخشهای زیادی دارد. در حقیقت معماری یک جامعه زمانی تغییر می‌کند که فرهنگ آن جامعه تغییر یابد. وقتی ما در زمان فعلی شاهد بناهای زشت و غیر قابل قبول از نظر حرفه‌ای در وسط شهر تهران هستیم، بدون شک فرهنگ این جامعه است که بناهای این چنینی را تولید کرده است.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که شناخت مردم از محیط و سودجویی آنها در جذب سرمایه بیشتر باعث ورود معماری به این وضعیت می‌شود گفت: قطعا نظام کنترل و هدایت و توسعه باید به گونهای سازمان‌یافته و پیشرفتهتر به رفع این موانع بپردازد. به طور مثال بخش ناظر شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، مهندسین مشاور، حرفه‌مندان و تمامی کسانی که حضورشان در جریان شکل دادن فضا بسیار مؤثر است باید با حضور فعال در این حوزه به هدایت مسیر بپردازند تا در نهایت مشخص شود که چه اقدامی باید انجام شود تا نتیجه بهتری نسبت به سایر موارد داشته باشد.

فریور صدری در ادامه اضافه کرد: فرهنگ‌سازی در این حوزه (به ویژه در بحث بازخوانی ایده ایران‌شهری) به رابطه میان دانشگاه و حرفه‌مندان کمک شایانی می‌کند ولی در کنار این گفتگوها در حوزه عملی نیز باید اقدامات جدی صورت گیرد. این مباحث می‌تواند به پایه‌گذاری مبانی مثبت معماری در دانشگاه کمک کرده و باعث خروج معمارانی با نگاه درست‌تر، بهتر، پیشرفته‌تر و قابل قبول‌تر از این محیط آموزشی شود.

این شهرساز برجسته با تأکید براینکه ایجاد یک نظام هدایت و کنترل توسعه در این بخش ضروری است گفت: این نظام باید شکل گرفته و نقش حرفه‌مندان نیز در آن پررنگ شود، بدین طریق که اگر یک اثر معماری در شهری خلق میشود حتما حرفه‌مندان نیز در طول ایجاد آن حضور جدی داشته و به مفاهیم آن نیز توجه کنند، به طور قطع با این اقدام اثرگذاری این نوع معماری بیش از پیش به چشم خواهد خورد.

وی شهرسازی را پایه کار معماری قلمداد کرد و گفت: به عقیده من شهرسازی و معماری از یکدیگر جدا نبوده و در یک مفهوم تحت عنوان خلق فضا هستند. در این راستا چگونگی خلق فضا در مقیاس‌های مختلف، برنامه‌ریزی منطقی و شهرسازی، طراحی شهری و معماری نیز همه در یک مفهوم قرار می‌گیرند.

این شهرساز پیشکسوت کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: در این زمینه‌ها حضور حرفه‌مندان بسیار مهم است، چرا که بخش کنترل کننده فضا و بخش کنترل کننده طرح‌ها باید مسیر ایده تا خلق فضا را کنترل و هدایت کرده و نظارت کافی را داشته باشند و از طریق نگاه به فضا و بینش ایران‌شهری به عملیات اجرایی نزدیک‌تر شوند.

فریور صدری با اشاره به این مطلب که به نکات لازم برای خلق فضا و تجربیات و قوانین بسیار مناسب این حوزه در زمان گذشته، درحال حاضر مورد توجه قرار نمی‌گیرد گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که قوانین حاکم بر خلق فضا همچنان برقرار است و باید از همه آنها با توجه به تکنولوژی و شرایط مدرن و امروزی استفاده کنیم، در این زمان است که هویت ایرانی به معنای واقعی خود منعکس خواهد شد./

نظر شما