شناسهٔ خبر: 28432 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی درباره صدور مجوز خرید بوئینگ و ایرباس:

آمریکا مغلوب ایران و خواست جهانی شد/ شکاف بی‌سابقه بین اروپا و امریکا در خصوص ایران/ صدور مجوز اوفک نشانه خوبی برای اجرای برجام است/ آغاز ورود سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های بزرگ مالی به ایران

بوئینگ و ایرباس طهماسب مظاهری کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نشانه خوبی برای اجرای کامل برجام است و اینکه ایالات متحده تحت فشارها مجبور شده است وارد فرآیند اجرایی شده و این مسیر را تسهیل کند، برای اجرای صحیح برجام مطلوبیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  سعید لیلاز  می‌گوید: صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ قطعاً تأثیر روانی زیادی برای ورود سرمایه گذاران و بنگاه‌های بزرگ مالی خواهد داشت. این مسأله بویژه از آن جهت مهم است که امریکا تحت فشار ایران و شرکای اروپایی‌اش مجبور شده است به اجرای برجام تحرک ببخشد.

وی جنبه دیگر این مسأله را به شکاف عظیم در تحریم‌های اعمالی مرتبط می‌داند و می‌گوید: در پیچیده‌ترین و قدیمی‌ترین تحریم‌های اعمال شده علیه ایران شکاف‌های جدی حاصل شده است و این حتی در مورد تحریم‌های غیر هسته‌ای نیز تأثیرات خود را بر جای می‌گذارد چون بوئینگ یکی از بنگاه‌های مالی بزرگ دنیا و آمریکاست که تعاملات مالی آن با بخش‌های مختلف اقتصاد امریکا موجب می‌شود که سایر بخش‌ها نیز درگیر این مسأله شوند.

لیلاز در بیان علت حصول چنین نتیجه‌ای می‌گوید: دیپلماسی فعال ایران موجب شده است که بار دیگر در صف ‌بندی‌های اروپا و امریکا شکاف جدی ایجاد شود. ایالات متحده و اروپایی که طی سالیان پیش و در نتیجه نبود مدیریت مناسب دیپلماسی ما به همگرایی زیادی در برخورد با ایران رسیده بودند، اکنون با اشتیاق کشورهای اروپایی برای برقراری ارتباطات تجاری با ایران و تحت تأثیر فشارهای دیپلماسی ایران، وحدت نظر و رویه خود را از دست داده‌اند. لیلاز اضافه می‌کند: به دورانی وارد شده‌ایم که دیگر فضای سنگین جامعه جهانی علیه ایران وجود ندارد. همگرایی دنیا برای مقابله با آنچه به دروغ خطر ایران می‌دانستند، از بین رفته است و این از تأثیرات مستقیم دیپلماسی فعال و عقلانی ایران است. مدیریت بحران هسته‌ای به نحو خوبی هم موجب عاید شدن منافع اقتصادی و تجاری و رفع تحریم‌ها برای ایران شد و هم زمینه را برای شکاف جدی در غرب بر سر ایران فراهم ساخت.

وی به اجلاس اخیر نیویورک هم اشاره می‌کند و با توجه به نفوذ سیاسی ایران می‌گوید: در اجلاس نیویورک شاهد بودیم که صف‌بندی اروپا و امریکا در خصوص ایران یک شکاف بی‌سابقه را تجربه کرد. سران کشورهای اروپایی به همراه مقامات عالی رتبه این کشورها همگی از ایالات متحده به دلیل اهمال در اجرای برجام گلایه و شکایت داشتند و حتی در جریان نشست کشورهای عضو ۱+۵ نیز این موضوع به صراحت توسط ایران و اروپا به طرف امریکایی منتقل شد. این نتیجه دیپلماسی فعال و عقلانی ایران است.

نشانه خوب برای اجرای برجام

طهماسب مظاهری کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفت‌و‌گو با «ایران»، می گوید: صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را نشانه خوبی برای اجرای کامل برجام می‌داند و اینکه ایالات متحده تحت فشارها مجبور شده است وارد فرآیند اجرایی شده و این مسیر را تسهیل کند، برای اجرای صحیح برجام مطلوبیت دارد.

مظاهری البته به وجه دیگر موضوع که همان بدعهدی امریکایی‌ها و بی‌اعتمادی ما به نیت‌های آنان است اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود این نشانه خوب نمی‌توان از روند اجرای تعهدات امریکا و قول و قرارهایی که این کشور می‌دهد، اطمینان حاصل کرد چون لازمه اطمینان حاصل کردن از این قول‌ها، اعتبار این تضمین هاست که امریکا واجد آن نیست. ایالات متحده در جریان اجرای برجام نشان داده است که تمایلی به اجرای صحیح و کامل آن ندارد و همان چیزهایی که طبق برجام قرار بود در خصوص آنها گشایش حاصل شود، نیز با اعمال شرط و شروط فراوان پذیرفته‌اند. وی این مسأله را یک تجربه تاریخی برای ایران می‌داند و می‌گوید: به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده توسط این کشور در ادوار پیشین، امریکا قابل اعتماد نیست.

البته وی صدور مجوزهای فروش ایرباس و بوئینگ را نشانه خوبی تلقی کرده و می‌گوید: امیدواری‌ها بسیار بیشتر از قبل شده است. می‌توان این امید را داشت که برجام در ادامه راه گام به گام به سمت اجرای کامل و بخصوص عاید شدن منافع اقتصادی برای ایران جلو برود.

نظر شما