شناسهٔ خبر: 28433 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

راه‌آهن یک چاه بزرگ نفتی است/ تکمیل راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان تا سه سال آینده/ ناوگان ریلی به ۲۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد

درجمع مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه «راه‌آهن یک چاه نفت بزرگ است» گفت: در صورت حمل تمام بار کشور از طریق راه‌آهن، می‌توان به‌جای مصرف ۲۰ میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌ای با صرف ۳ میلیارد دلار سوخت به جابجایی بار پرداخت.

محسن پورسید آقایی در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان صرفه‌جویی حمل‌ونقل ریلی در سوخت ابراز داشت: راه‌آهن یک‌هفتم جاده سوخت مصرف می‌کند و اگر بار کشور به سمت راه‌آهن سوق یابد، حمل‌ونقل ریلی می‌تواند به‌جای مصرف ۲۰ میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌ای با هزینه ۳ میلیارد دلار این بار را جابجا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه آهن یک چاه نفت بزرگی است که هر قدر در آن سرمایه‌گذاری شود به همان اندازه صرفه‌جویی سوخت انجام می‌شود، تا جایی که می‌توان شاهد صرفه‌جویی ۲۰ میلیارد دلاری سوخت بود.

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه حجم بار راه‌آهن باید به سه برابر افزایش یابد. از طرفی برنامه دیگری برای توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای به‌منظور افزایش چشمگیر جابجایی مسافر در حومه کلان‌شهرها دارد.  همچنین خطوط سریع‌السیر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در خطوط تهران-اصفهان در دست‌ساخت است که تکمیل آن سه سال به طول می‌انجامد و تهران-مشهد علاوه بر برقی شدن به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش سرعت پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر برنامه‌های شرکت راه‌آهن گفت: مسیرهای تهران-قم-اراک و تهران-تبریزطبق برنامه دوخطه و سرعت آن به ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر افزایش می‌یابد تا یک شبکه سریع‌السیر در کل کشور ایجاد شود.  

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه «باید تمام این اتفاقات در برنامه ششم محقق شود» خاطرنشان کرد: احکام جدیدی از سوی دولت به مجلس پیشنهادشده است. پیش‌بینی‌شده موافقت مجلس با این احکام موجب شود راه‌آهن جایگاه خود را در سطح بین‌المللی کسب کند.

پورسیدآقایی با اشاره به تعداد حوادث ریلی بیان کرد: در سال نزدیک به ۴۰ مورد تصادف به دلیل عبور عابر از روی ریل وعدم توجه به مقررات رخ می‌دهد که این ۴۰ مورد با ۱۶ هزار تلفات رانندگی قابل‌مقایسه نیست.

وی با اشاره به سهم راه آهن در جابجایی بار و مسافر در کشور اظهار داشت: سهم فعلی حمل بار توسط راه‌آهن پایین است و طی دو سال اخیر این سهم از ۱۰.۵ درصد به ۱۱.۸ درصد رشد داشته است همچنین در بخش حمل‌ونقل مسافر نیز این سهم نزدیک به ۶درصد است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز در ناوگان حمل‌ونقل ریلی گفت: برای رسیدن به جایگاه مورد نظر نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی است و با کمک‌های مجلس در نظر داریم مشوق‌هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی ایجاد کنیم، زیرا در شرایط فعلی بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش ریلی نیست.

پورسیدآقایی یادآور شد: بازگشت مابه‌التفاوت سوخت، معافیت مالیاتی، مشارکت دولت در سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، ارائه وام با نرخ بهره پایین از جمله این مشوق‌هاست.

نظر شما