شناسهٔ خبر: 28437 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

تاکید بر تشکیل شبکه بندری با هدف ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک/ جذب ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی/ راه‌اندازی دو خط دریایی خارجی جدید در بندر شهید باهنر/ درخواست مسقط برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

گزارش آخر هفته تاکید بر تشکیل شبکه بندری با هدف ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک، جذب ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در بنادر کشور، راه‌اندازی دو خط دریایی خارجی جدید در بندر شهید باهنر از مهمترین اخبار در حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است؛

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دربیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی گفت:

کشتیرانی موضوعی است که مربوط به سرزمین داخلی نمی‌شود و امری بین‌المللی است، بنابراین با پهنه رقابت در سطح جهان مواجه هستیم و باید سهم ملت ایران از این پهنه جهانی مشخص شود.

تحریم‌ها و زیان آن به محدود کردن بازارهای بین‌المللی در صحنه جهانی انجامید. موضوع رقابت مطرح است بنادرما باید بتوانند با بنادر جهان رقابت کنند و همه بنگاه‌های مختلف در حوزه دریا شامل کشتیرانی، تعمیر و نگهداری، اپراتورها و ... باید بتوانند رقابت جهانی داشته باشند.

در این حوزه باید به حمل و نقل مسافری و گردشگری و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص هم اشاره کرد که حمایت از دانشگاه چابهار در بحث تربیت نیروی انسانی ضروری است.

تشکیل شبکه بندری موجب ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک و استفاده از این ثروت خواهد شد؛ باید یک خوشه و شبکه بندری تعریف شود تا بتوان بارهای مختلف در تخصص‌های مختلف را در این شبکه تعریف کنیم و نظام توزیع مناسب ایجاد شود.

عباس آخوندی در دیدار با هیئت عمان گفت:

در مورد چابهار ما با هندی‌ها به توافق و امضای قرارداد رسیده‌ایم و جلسه‌ای سه جانبه با هیئت هندی و افغانی در این زمینه داریم، با این حال ما حتما از ورود شما به چابهار استقبال می‌کنیم.

ما علاقه‌مند به توسعه رابطه با عمان هستیم و شما نیز می‌توانید هر چه سریعتر برای مذاکره و انجام سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اقدام عملی داشته باشید.

همچنین از درخواست سرمایه‌گذاری مشترک شما و سنگاپوری‌ها در بندر شهید رجایی استقبال می‌کنیم و این را اعلام می‌داریم که برای اقدام مشترک و شروع کار اجرایی نیازمند ارائه پروپوزال و مدل تجاری از سوی شما هستیم.

 محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:

سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان توسط کشورهای منطقه باید مورد توجه باشد و اگر از آن غافل شویم از این رقابت جهانی بازمی‌مانیم.

امروز سهم دریا در تولید ناخالص داخلی کشورهای دارای ساحل بیش از ۱۰ درصد است در حالیکه سهم دریاهای ما در تولید ناخالص داخلی ۲.۵ تا ۴.۶ درصد است که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است.

ایران از امتیاز بالایی از نظر گستردگی پس‌کرانه ها برخوردار است که همواره مورد توجه خطوط کشتیرانی و پورت‌اپراتورهای دنیا است، بنابراین در پسابرجام با استقبال سرمایه‌گذاران خارجی مواجه بوده‌ایم.

بر اساس شاخصی، از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دریایی کشور هفتاد و پنجم دنیا هستیم این در حالی ست که در منطقه شرایط ما نامناسب‌تر است و حتی یکی از کشورهای همسایه ما رتبه تک رقمی از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دارد.

محدودیتی برای سرمایه‌گذاری داخلی درساخت اسکله‌ها و شناورها نداریم و از مشارکت داخلی استقبال می‌کنیم.

با توسعه بنادر کشور و الحاق آنها به منطقه آزاد دیگر بنادر ما تنها محل تحویل کالا نیستند و می‌توانند درایجاد ارزش افزوده موثر باشند.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:

ما در کشور ظرفیت‌های فراوانی در حوزه دریایی داریم و درحالی که امروز در جهان بیش از ۸۵ درصد مبادلات و تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود، در کشور ما این رقم به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.

بنادر ما در اتصال به شبکه‌های ریلی هم ضعیف هستند و برای انتقال کالاهایشان با مشکل روبرو می‌شوند که حل این مشکلات باید از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی باشد البته تلاش های زیادی شده است و باید ادامه پیدا کند. ما درحال حاضر تنها از ۶۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده کرده‌ایم و باید با ارتباط خوبی که بعد از برجام با دنیا برقرار کرده‌ایم استفاده‌های بیشتری از ظرفیت بنادر داشته باشیم.

توسعه پایدار مناطق ساحلی مهم است و خلاء جدی در این زمینه دیده می‌شود و هنوز مردم کپرنشین را در نوار ساحلی کشور می‌بینیم.

امیر دریادار سیاری گفت:

توسعه سواحل مکران که از تاکیدات مقام معظم رهبری است از وظایف نیروی دریایی ارتش و سپاه و وزارت راه است و توسعه سواحل مکران لکوموتیو حرکت توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:

باید از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم تا صادرکننده صنایع دریایی باشیم. هنوز برخی کشتی‌ها را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستیم که این کار در داخل نیز قابل انجام است.

خوشبختانه در دوران پسابرجام مشکلی در حوزه صنعت دریایی نداریم و شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری برای ساخت شناورها به کشور ما آمده‌اند. خصوصا با ایزواکو درحال مذاکره در بندرعباس  هستیم که امسال به نتیجه می‌رسد.

محمد محسنی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت:

در راستای تاکیدات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تقویت گردشگری دریایی و مسافرت دریایی خط مسافری بندر عباس به بندر خصب و هم چنین خط تجاری بندر شهید باهنر به بندر شناس عمان راه‌اندازی و فعال می شود.

حسین هاشمی تخته پور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:

همان انداره که برای توسعه بنادر بزرگ برنامه داریم باید برای توسعه بنادر کوچک هم برنامه داشت و به هر دو جا پرداخته شود. اگر متمرکز عمل کنیم و فقط به بندر شهید رجایی به عنوان قلب بندری منطقه تاکید داشته باشیم ضرر می‌کنیم.

 ارتباطی که با لاینرهای خارجی و اروپایی پیدا کرده‌ایم و ظرفیت این را داشته ایم که بزرگترین کشتی جهان در بندر رجایی پهلو بگیرد جزو اتفاقات مبارک است.  اما باید توجه داشت که با استفاده از ظرفیت پسابرجام فضایی را برای جذب و ماندگاری  سرمایه گذار خصوصی فراهم کرد.

درحال حاضر در خصوص بانکرینگ یعنی تهیه سوخت برای کشتی ها، تجارت و جذب گردشگری ظرفیت بسیار خوبی فراهم شده است ضمن اینکه با دستور وزیر راه و شهرسازی ۲۴۰۰ هکتار به پس کرانه‌های بندر شهید رجایی اضافه می‌شود که منجر به توسعه بندر خواهد شد.

نظر شما