شناسهٔ خبر: 28500 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع نمایندگان ایرانی در هند اعلام کرد:

مهمترین استراتژی ایران؛ بازگشت پرقدرت به بازار جهانی است/ ضرورت برخورداری از رویکرد برون‌گرا و بین‌المللی در روابط تجاری/ درخواست استفاده از امکانات بنادر ایران توسط بزرگ‌ترین بنگاه‌های حمل و نقلی جهان

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در جمع نمایندگان ایرانی بخش‌های مختلف اداری و اقتصادی هند بازپس‌گیری سهم ایران از بازار جهانی را مهمترین استراتژی فعلی کشور خواند و گفت: درحال حاضر اکثر بنگاه‌های ما در کشور دارای نگاهی درون‌گرا هستند و بنگاه‌هایی که قادر به داشتن نگاهی برون‌گرا با رویکردی بین‌المللی بوده و یا  از داخل کشور در سایر کشورها سرمایه‌گذاری کرده و کالایی را از طریق ایران از کشوری به کشور دیگر انتقال دهند کم شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در بخشی از برنامه‌های سفر به هند با سخنرانی در جمع نمایندگان ایرانی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اداری و اقتصادی هند در سفارت جمهوری اسلامی ایران بازگشت ایران به بازار جهانی و پیدا کردن سهم و موقعیت خود در این عرصه را مهم‌ترین موضوع مورد بحث در حوزه سیاست و اقتصاد کشور دانست و گفت: فارغ از رقابت‌های سیاسی که در جای خود بسیار پراهمیت است و رقابت‌هایی که با ایران  وجود دارد و همچنین اقداماتی که علیه ایران چه توسط رژیم صهیونیستی و چه از سوی عربستان سعودی به میزان بسیار زیاد و جدی صورت می‌گیرد، نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما بازار را به دلایل مختلف خالی کرده و به آن بی‌توجهی کردیم و همچنین قدرت‌های سیاسی و اقتصادی در مقابل نیز تلاش کردند تا بازار را از ما بگیرند.

آخوندی در ادامه با بیان این مطلب که بازگشت به بازار جهان در زمان کنونی و پس گرفتن سهم کشور از این عرصه اقدامی بسیار دشوار است گفت: ما معمولا این بازار را تنها در حوزه نفت می‌شناسیم که سهم آن گرفته شده است، ولی در حقیقت بدین گونه نیست، به طور مثال در حال حاضر تمامی بخشهای بازار هوایی کشور ما نیز توسط سایر کشورهای خارجی اشغال شده است.

وی در این‌باره اضافه کرد: درحال حاضر از سایر کشورها به خصوص کشورهای جنوبی خلیج فارس و ترکیه به داخل کشور آمده و مسافرهای ما از تمامی شهرها را از طریق حمل و نقل هوایی به اقصی نقاط جهان می‌برند. در واقع بازاری که تا پیش از این در دست سیستم حمل و نقلی داخلی کشور بود اکنون از سوی دیگران اشغال شده است.

وی در ادامه افزود: این کشورها هم اکنون بازار بسیار بزرگی پیدا کرده و نزدیک به چند صد میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند، این در حالی است که مرکز اصلی این سهم قاعدتا باید در ایران می‌بود که گرفتن آن در زمان کنونی دیگر کار بسیار سختی است چرا که ما برای تحقق این امر باید با ایرلاین‌های ترکی، قطری، اماراتی و نظیر آن رقابت کنیم که هرکدام نیز از نظر ناوگان چندین برابر بنگاه‌های ایرانی هستند.

وزیر راه و شهرسازی درباره وجود این مشکلات در حوزه دریایی نیز بیان کرد: ما همچنین بخش عمده‌ای از بازرگانی و خطوط کشور در دریا را نیز خالی کرده و دیگران جای آن را گرفته‌اند. در واقع شهرک بندری جبل‌علی امارات در ۳۰ سال گذشته دارای ظرفیت چندانی نبود، اما در زمان فعلی شرایط به گونه‌ای شده است که اکثر کشتی‌ها به جنوب خلیج فارس رفته و ادامه مسیر را طی می‌کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه سهم ایران در بازار جهانی در بخش‌های گوناگون از سوی دیگران گرفته شده است گفت: نفت نمونه‌ای شناخته شده از آن است ولی در حوزه‌های دیگر از جمله پتروشیمی و دانشجویی (در زمان گذشته دبیرستان‌های جنوب خلیج فارس نیز در کنترل ایران بود ولی درحال حاضر تعداد دانشگاه‌های بین‌المللی که در این مناطق احداث شده و در حال رقابت با جمهوری اسلامی ایران هستند بسیار زیاد است) نیز شرایط به همین گونه است.

آخوندی خاطرنشان کرد: پس گرفتن سهم ایران در حوزه‌های مختلف مانند حمل و نقل، نفت، صنعت و دانش و آموزش از بازار جهانی استراتژی ما در دولت یازدهم بوده که در مرحله اول نیاز به آشنایی با روابط و مقررات بین‌المللی، زبان و ممارست دارد. درحال حاضر اکثر بنگاه‌های ما در کشور دارای نگاهی درون‌گرا هستند و بنگاه‌هایی که قادر به داشتن نگاهی برون‌گرا و رویکردی بین‌المللی بوده و یا  از داخل کشور در سایر کشورها سرمایه‌گذاری کرده و کالایی را از طریق ایران از کشوری به کشور دیگر انتقال دهند کم شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: ما تصور می‌کنیم سرانجام، باید با توجه به موقعیت و تاریخی که ایران دارد (همواره در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از درآمد ملت ایران از طریق تجارت جهانی و جاده ابریشم بوده است، ایران در سالهای طولانی به عنوان چهارراه دنیا، عمده فعالیت‌اش در تجارت بین‌المللی و جهانی بوده است) سهم کشور را در بازار جهانی پس بگیریم.

آخوندی همچنین افزود: اقداماتی که تاکنون در وزارت راه و شهرسازی  خصوصا هوایی و نوسازی ناوگان صورت گرفته از جمله اقدامات خوب و قابل قبول است. همانطور که می‌دانید تعداد هواپیماهای بالای سال 2000 میلادی در ایران در حال حاضر ۱۲ فروند است و عمده ناوگان کشور خسته و فرسوده به شمار می‌رود. نوسازی ناوگان هوایی ایران که بتواند با کشورهای ترکیه، قطر و امارات رقابت کند کاری بسیار سنگین است ولی ما مصمم هستیم تا این اقدام را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه هوایی درحال یشرفت بوده و موافقت لازم برای اقدامات اجرایی مرحله اول را از اوفک گرفته‌ایم گفت: امیدواریم تا با این شرایط بتوانیم این پروژه‌ها را عملیاتی کرده و در سال ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ از مرحله مذاکرات به مرحله واقعی منتقل شویم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از رفت و آمد برنامه‌ای ۱۶ لاینر در بنادر کشور خبر داد و گفت: فعلا کالاهایی که به مقصد ایران می‌آیند برخلاف گذشته که هم حمل و نقل و هم هزینه‌ اضافی داشت دیگر به جنوب خلیج فارس نمی‌روند و مستقیم به بنادر کشور منتقل می‌شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: هم‌اکنون قیمت‌ها رقابتی شده و هزینه به سمت ایران ارزان‌تر شده است، در این راستا تمایل بنگاه‌های بزرگ حمل و نقلی جهان برای داشتن تأسیسات در بنادر کشور جهت تخلیه و بارگیری و حرکت به سمت کشورهای آسیای میانه به شدت رو به ازدیاد است.

عضو کابینه دولت یازدهم استراتژی فعلی کشور در این بخش را اتصال راه‌های جاده‌ای و ریلی به شمال، شرق و غرب کشور اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر با ترکمنستان که در شمال کشور واقع شده دو ارتباط ریلی و چهار ارتباط جاده‌ای داریم. از سویی دیگر با ترکیه و عراق نیز دارای ارتباطات جاده‌ای و ریلی خوبی داریم.

آخوندی شرایط عملیات اجرایی خط راه‌آهن ایران به آذربایجان را نیز خوب اعلام کرد و افزود: سعی داریم  پروژه آستارا - آستارا نیز تا چندماه اخیر افتتاح کنیم، همچنین پروژه قزوین به رشت با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در حال اجرا بوده و امید است در بهار یا پاییز سال آینده به افتتاح برسد، از سوی دیگر پروژه رشت به استارا را نیز به صورت ۵۰- ۵۰ با جمهوری آذربایجان صحبت کردیم که امید است تبدیل به قرارداد شده و هرچه زودتر اقدامات اجرایی آن آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی از اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل خبر داد و گفت: همین اتفاقات را در حوزه نفت نیز داریم، درحال حاضر صادرات ما در روز به وضعیت خود پیش از تحریم نزدیک شده است هرچند که سهم ما از بازار خیلی بیشتر از این است و رقابت خیلی جدی در این حوزه داریم. از سویی دیگر پتروشیمی‌های جدیدی در حال ورود به بازار بوده و سرمایه‌گذاری در این حوزه شتاب جدی گرفته است. در این عرصه، واردات گازوئیل ایران تقریبا به صفر رسیده و توانایی صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر را داریم. در بخش بنزین نیز هم‌اکنون به عنوان صادرکننده عمل کرده و در حال شروع صادرات مشتقات نفتی هستیم.

وی در این باره اضافه کرد: ما در گذشته واردکننده مطلق گندم بودیم ولی خوشبختانه در سال جاری هیچ گندمی وارد نکردیم. در هر صورت اتفاقات خوبی در این رابطه در کشور در حال رخ دادن است ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که کشور تا مدت زیادی متأثر عواقب تحریم است چرا که ناکارآمدی دستگاه‌ها و به هم ریختگی سیستم‌ها از عواقب آن به شمار رفته و در مدت زمان کم درست نمی‌شوند. در حقیقت تا تجار، بانک‌ها و صنایع بار دیگر روابط خود را از سر گرفته و به یکدیگر اعتماد کنند باید زمان زیادی صرف شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: به هر ترتیب خیز دولت در این عرصه بسیار خوب و قابل تأمل است، بحث فعال شدن هند در چابهار و راه‌انداختن سیستم کشتیرانی هند و ایران بحث خوبی است که هم اکنون در حال بررسی است. تاکنون سه اقدام جدی از جمله بستن دو قرارداد ۸۵ میلیون دلاری و ۱۵۰ میلیون دلاری در طرح توسعه فاز ۲ چابهار که مناقصه‌های خرید تجهیزات آن نیز انجام شده و در مرحله اجرا به سر می‌برد و همچنین خرید ۱۵۰ میلیون دلار ریل که درحال بارگیری است در حوزه ایران با مشارکت هند در چابهار عملیاتی شده است.

وی در ادامه به قرارداد خرید فولاد برای لوله‌های گاز نیز در کشور اشاره‌ای کرد و گفت: با هندی‌ها روابط خوبی داریم و در این سفر هم سعی داریم در صورت آمادگی این کشور از اجرای پروژه به سمت توسعه خدمات حمل و نقلی برویم. اخیرا افغانستان علاقه زیادی نسبت به مشارکت سه‌جانبه با ما و هند نشان می‌دهد ولی ما نمی‌خواهیم این ارتباط جایگزین ارتباط جمهوری اسلامی ایران با پاکستان شود چراکه کشور قصد جدی دارد تا روابط عمیق و گسترده‌ای با این کشور داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارتباط ریلی کشور با افغانستان گفت: اخیرا توانستیم خط ریلی کشور را به مرز افغانستان برسانیم، ۱۱۰ کیلومتر دیگر باید اجرا کنیم تا به هرات متصل شویم. براساس توافقات ۶۰ درصد از عملیات اجرایی مسیر را از خواف تا هرات کشور ما اجرا می‌کند که تا کنون نزدیک به ۵ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است، امید داریم تا چند ماه آینده پروژه ریل‌گذاری تا هرات به طول ۷۲ کیلومتر به پایان رسیده و از هرات تا تاجیکستان نیز توسط افغانستان اجرا شود در این صورت مسیر ریلی تا تاجیکستان به طور کامل فعال می‌شود./

نظر شما