شناسهٔ خبر: 28508 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

ترسیم نقشه‌راه اوج‌گیری راه‌آهن/ تاکید رئیس جمهوری بر نیاز کشور به راه‌آهن دوخطه/ سه درخواست وزارت راه از مجلس/ روشنگری راه آهن درخصوص واگن‌های وارداتی

قطار حمایت مجلس برای تشكیل شركتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای، نبود نقدینگی و تسهیلات بانکی برای پاسخگویی به تقاضای تولید ۸۰۰۰ واگن باری، خرید واگن های باری از سوی بخش خصوصی و بارگیری ۱۰ هزار تن سنگ آهن از راه آهن تربت حیدریه به تركمنستان مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حملونقل ریلی در هفته گذشته شاهد دو جلسه مهم با جزئیاتی در خصوص تعیین سرونوشت این شقه حمل و نقل بود. همچنین سفر رئیس جمهوری به استان قزوین نیز حاوی چند خبر خوش برای مردم این استان بود که شیرینی آن شامل حال تمام ملت ایران می‌شود.

کشور به راه‌آهن دوخطه نیاز دارد

هفته گذشته، رئیس جمهوری در سخنرانی سی و یکمین سفر استانی خود در قزوین با بیان اینکه «ما به راه آهن دو خطه نیاز داریم» از عملیاتی شدن پروژه دوخطه شدن راه آهن تهران-قزوین تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: اجرای این پروژه موجب تسهیل زندگی مردم می‌شود.

حجت الاسلام حسن روحانی که از طریق قطار به قزوین سفر کرده بود، افزود: دو خطه کردن راه‌آهن قزوین-زنجان نیز آغاز شده است و تلاش می‌شود راه آهن قزوین-رشت نیز تا پایان سال آینده تکمیل شود.

حمایت مجلس برای تشكیل شركتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای

همچنین در هفته‌ای که گذشت، اعضای کمیسیون عمران از شرکت راه آهن بازدید و جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این شرکت داشتند که ابتدا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سخنان خود به توسعه قطارهای حومه‌ای اشاره كرد و گفت: در كلان شهری همانند تهران، طبق برآوردهای كارشناسان حمل و نقل، سالانه ۵۵۰ میلیون مسافر وارد و سپس خارج می‌شوند. لذا امیدواریم با حمایت مجلس موضوع تشكیل شركتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای كه متولی آن راه‌آهن باشد، عملیاتی شود تا در آینده‌ای نزدیك شاهد جابجایی حجم بالای مسافران اطراف كلان شهرها از طریق قطارهای حومه ای باشیم.

ترسیم نقشه‌راه اوج‌گیری راه‌آهن با اصلاح اساسنامه و تحقق کمک‌های پیش‌بینی شده

محسن پورسیدآقایی در ادامه جلسه با اشاره به مشکلات موجود در راه‌آهن کشور به غیر از مباحث مربوط به بودجه و منابع مالی، اظهار داشت: ساختار راه‌آهن کشور قدیمی و مطالعاتی برای پایه‌گذاری یک ساختار مدرن و جدید در دست انجام است. قوانینی برای کمک به راه‌آهن مصوب شده است که متأسفانه به‌طور کامل اجرا نمی‌شود. همچنین در صورت اجرای این درخواست، اصلاح ساختار و اساسنامه و پیش‌بینی کمک‌های در نظر گرفته شده، می‌تواند راه‌آهن را به اوج خود برساند. وی با بیان اینکه <درساختار جدید برای راه آهن مسئولیت لجستیکی تعریف شده است> تصریح کرد: انجام پروژه‌های متعدد در قالب طرح‌های قطارهای سریع‌السیر، حومه‌ای و مسافربری، باری و همچنین توسعه زیرساخت از سوی یک شرکت راه‌آهن با چند معاون امکان‌پذیر نخواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: درخواست دیگر مربوط به دریافت کمک‌های از پیش تعیین‌شده برای برگرداندن رقابت ناعادلانه میان ریل و جاده به نفع راه‌آهن است. در واقع راه‌آهن با دریافت مابه‌التفاوت میزان صرفه‌جویی سوخت، نیازی به بودجه دولتی نخواهد داشت.

خرید واگن خارجی توسط بخش خصوصی انجام‌شده است

اما معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سؤالات پدید آمده در اذهان عمومی و نمایندگان مجلس در خصوص خرید واگن باری از کشورهای خارجی توسط شرکت راه‌آهن اظهار داشت: از لحاظ قانونی شرکت راه‌آهن ایران علاوه بر نداشتن اجازه خرید، طرح و برنامه‌ای برای خرید واگن باری از خارج از کشور ندارد و در صورت درخواست بخش خصوصی برای استفاده از منابع وجوه اداره شده یا معرفی به صندوق توسعه ملی از سوی شرکت راه‌آهن، این بخش ملزم به خرید از ساخت داخل است. اما درصورتی‌که بخش خصوصی با اتکا به دارایی‌ها و اموال خود اقدام به خرید واگن از خارج از کشور کند، شرکت راه‌آهن نیز طبق قانون نمی‌تواند بر وی نظارت داشته باشد.

چند هفته قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به رسانه‌هایی که راه‌آهن را متهم به واردات واگن باری از روسیه کرده بودند گفته بود؛ در صورت چنین اقدامی روی ریل می ایستد و مانع ورود واگن‌های روسی می‌شود. این اظهارات با شکل ها و سبک و سیاق مختلفی در افکار عمومی چرخوانده شد و بسیاری از مردم و نمایندگان مجلس و حتی مسئولان دولتی فکر کردند که راه آهن دست به چنین اقدامی زده است باید مورد بازخواست قرار گیرد

نبود نقدینگی و تسهیلات بانکی برای پاسخگویی به تقاضای تولید ۸۰۰۰ واگن باری

بابک احمدی معاون ناوگان شرکت راه آهن نیز اخبار مربوط به واردات واگن به سفارش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را شایعه و کذب محض خواند و با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایستادن روی ریل و جلوگیری از ورود واگن‌های روسی گفت: به نظر می‌رسد، ایشان در رد فضاسازی‌های رسانه‌ای، چنین صحبتی را مطرح کرده است.

وی با اشاره به تفاوت بخش خصوصی و دولتی در تأمین ناوگان بیان داشت: شرکت راه‌آهن متولی بخش خصوصی و اهرم اعمال فشار برای خرید از داخل کشور و جلوگیری از واردات واگن نیست؛ زیرا بخش خصوصی اختیار اموال و سرمایه خود را دارد و با مقایسه قیمت واگن داخلی و خارجی اقدام به خرید می‌کند.

به گفته احمدی این بسته‌ها موجب ایجاد تقاضا برای تولید ۸ هزار واگن باری در بازار سرمایه‌گذاری شده است اما این ظرفیت بالقوه، فعلیت پیدا نمی‌کند، مگر اینکه مشکلات مالی شرکت‌های واگن‌ساز برطرف شود و از طرف دیگر شرکت‌های واگن‌ساز بتوانند تسهیلات فروشنده و روش فروش اقساطی را ارائه کنند.

ترانزیت بیش از ۲۷۰۰ تن مازوت و ۱۰ هزار تن سنگ آهن به ترکمنستان

در بخش ترانزیت و بهره برداری از را آهن با توجه به اختلافات ترانزیتی میان ایران و ترکمنستان در حمل‌ونقل جاده‌ای و تصمیم وزارت راه و شهرسازی به منظور افزایش سهم ریل در جابجایی و ترانزیت کالا میان دو کشور در هفته گذشته شاهد رشد ترانزیت و صادرات ریلی میان ایران و ترکمنستان بودیم که اولی مربوط به احداث خطوط فرعی به منظور تسهیل امور حمل‌ونقل در حوزه اداره کل راه‌آهن شمالشرق ۲ و پایانه اینچه برون، تقویت تجهیزات برای تجار و بازرگانان و ترانزیت ۲۷۰۳ تن مازوت از اینچه برون استان گلستان به بندر عباس بود. همچنین اولین محموله سنگ آهن هماتیت صادراتی از ایستگاه راه آهن تربت حیدریه توسط شركت كامیاران طوس خاوران بارگیری شد. طبق مذاكرات صورت گرفته قرارداد اولیه صادرات این محموله با طرف تركمن در مرحله اول به میزان ۱۰ هزار تن است كه به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ اکنون بارگیری روزانه پنج واگن لبه كوتاه به وزن تقریبی ۳۰۰ تن در دستور كار است و چنانچه در مقصد تخلیه واگن‌ها مناسب باشد، این میزان به تعداد ۱۰ واگن در روز قابل افزایش است. در نیمه اول شهریور ماه امسال تنها در عرض یک هفته ۱۷۸۰ تن برابر با ۳۲ واگن گندم از گرگان به اصفهان حمل شده و صادرات ۹۱۶ تن برابر با ۱۵واگن کلینکر و سیمان از پایانه اینچه برون به کشور ترکمنستان انجام گرفت.

لازم به ذکر است؛ در سفر وزیر راه و شهرسازی به هندوستان احداث خط آهن چابهار - زاهدان، طرح توسعه بندر چابهار و اتخاذ راهکارهایی برای تسریع در اجرایی شدن موافقتنامه ترانزیتی ایران و افغانستان از جمله محورهای گفت وگوی وزیر راه و شهرسازی با همتایان هندی عنوان شده است. وزیر راه و شهرسازی قرار بود روز پنجشنبه برای گفت وگو با مقامات محلی و بازدید از چند طرح عمرانی عازم بمبئی پایتخت اقتصادی هند شود.

نظر شما