شناسهٔ خبر: 28547 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیمای KING AIR ۳۵۰i خبر داد:

آغاز فاز سوم چک دوره‌ای هواپیمای فلایت چک/ فرودگاه های خلیج فارس، مقصد بعدی فلایت چک

ورود نخستین هواپیمای فلایت‌چک شركت فرودگاه‌ها به فرودگاه رشت استفاده از هواپیمای فلایت‌چک بالاترین ضریب ایمنی را برای فرودگاه‌های کشور و پروازها ایجاد کرده است و این هواپیما در ۲۰۰ ساعت پروازی که داشته ۶۰ دستگاه‌ کمک ناوبری فرودگاه‌های ایران را وارسی پروازی کرده و حالا پس از انجام سومین دوره چک‌های فنی، برای وارسی دستگاه‌های ناوبری به سمت فرودگاه‌های جنوب کشور و خلیج همیشه فارس پرواز خواهدکرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همزمان با آغاز فاز سوم چک دوره‌ای هواپیمای فلایت چک، حمیدرضا مقدم، کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیمای KING AIR ۳۵۰i درباره این مرحله از چک دوره‌ای عنوان کرد: مراحل تعمیر و نگهداری این هواپیما با نظارت متخصصانی از کشور آفریقای جنوبی صورت می‌گیرد.

وی گفته است: با توجه به اینکه این نوع هواپیما برای نخستین‌بار وارد ایران شده است، به ناچار مراحل چک‌ دوره‌ای آن باید زیر نظر متخصصان خارجی انجام ‌شود.

وی ادامه داد: البته افراد فنی مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی نیز از متخصصان این حوزه به شمار می‌آیند و پس از ۶ ماه و گذراندن دوره‌های مربوط به تعمیر و نگهداری از هواپیما و اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری، می‌توانند کاملا مستقل تعمیر و نگهداری این هواپیما را برعهده گیرند.

کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیمای KING AIR ۳۵۰i درباره فاز سوم چک دوره‌ای این هواپیما توضیح داد: در این فاز تمام سیستم‌های هواپیما که شامل ۲ موتور، ملخ‌ها، سیستم هیدرولیک، سیستم نیوماتیک، سیستم‌های الکترونیکی، سیستم‌های الکترونیکی و اویونیک و سیستم‌های فرامین پرواز به همراه جزئیات آن‌ها طی ۱۰ روز چک و بررسی می‌شوند تا صحت عملکرد آن‌ها مورد تایید قرار گیرند. در حقیقت نتیجه انجام چک ایمنی و تایید به موضوع ایمنی پرواز بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: چک‌های دوره‌ای هواپیمای فلایت‌چک پس از هر ۲۰۰ ساعت پرواز انجام می‌شود. فاز بعدی چک دوره‌ای هواپیما، فاز چهارم است که طیف بیشتری از بررسی‌های قطعات این هواپیما را در برمی‌گیرد، این چک به تخصص بالاتر و مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

به گفته مقدم برای این هواپیما چک تقویمی یا سالانه و دو سالانه نیز در نظر گرفته شده است. در چک دو سالانه قطعات اصلی که زمان مصرف دارند، تعویض می‌شود. تعویض این قطعات اصلی نیازمند داشتن گواهینامه مربوط به آن است. البته برخی از این قطعات مدت‌دار و مصرفی‌اند که باید از کشور آفریقای جنوبی وارد ایران شده و تعویض شوند.

مقدم با بیان اینکه خرید هواپیمای فلایت‌چک علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی، امنیت و ایمنی پروازی افزون‌تری را برای فرودگاه‌های ایران به ارمغان می‌آورد، گفت: اکنون اقدامات حوزه وارسی پروازی را متخصصان و خلبانان مرکز فنون یا همان نیروهای بومی انجام می‌دهند و به نوعی در این زمینه مستقل شدیم. در واقع، انجام این اقدامات در صنعت هوانوردی بسیار بزرگ است.

وی گفت: اغلب کرو پروازی این هواپیما شامل ۶ یا ۷ نفر می‌شوند؛ این افراد در پست‌های خلبان، کارشناس FIS، متخصص فنی و خلبان ناظر هواپیمای فلایت‌چک را در سفرها همراهی می‌کنند.

 کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیمای KING AIR ۳۵۰iیادآور شد: اکنون انجام تمامی پروازهای فلایت چک به عهده تنها هواپیمای فلایت چک کشور است که حجم پروازی سنگینی را برعهده دارد و ماامیدواریم با خرید دومین فروند از این هواپیما حداقل بتوان بطور همزمان فرودگاه‌های بیشتری را بدون وقفه تحت پوشش قرار داد.

وی به روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفته است: استفاده از هواپیمای فلایت‌چک بالاترین ضریب ایمنی را برای فرودگاه‌های کشور و پروازها ایجاد می‌کند. این هواپیما در ۲۰۰ ساعت پروازی که داشته ۶۰ دستگاه‌ کمک ناوبری فرودگاه‌های ایران را وارسی پروازی کرده است و حالا پس از انجام سومین دوره چک‌های فنی، برای وارسی دستگاه‌های ناوبری به سمت فرودگاه‌های جنوب کشور و خلیج همیشه فارس پرواز خواهدکرد. .

نظر شما