شناسهٔ خبر: 28557 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات ۱۳ بندی بیست و دومین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار:

تهیه سند آسیب‌شناسی قوانین مرتبط با بازآفرینی شهری/ تصویب تهیه طرح جامع حریم شهرها/ تهیه طرح جامع حمل و نقل استان البرز به عنوان پایلوت ملی

بیست ودومین نشست ستادملی باز آفرینی شهری پایدار مصوبات بیست‌ودومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی با دستور کار ارائه گزارش وضعیت محدوده ها ومحلات بازآفرینی شهری وعملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان البرز، ارائه گزارش عملکرد کمیته سلامت و اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محلات هدف بازآفرینی شهری، ارائه دستورالعمل اجرایی کارگروه های استانی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و ارائه گزارش سازمان ثبت اسناد واملاك کشور در خصوص عملکرد وبرنامه‌های آتی سازمان ثبت اسناد و املاك کشور طی ۱۳ بند از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیست و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و اعضای محترم ستاد در شانزدهم شهریورماه ۱۳۹۵ برگزار شد

بیست و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی با حضور وزرای راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار استان البرز ودیگر اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری در تاریخ ۱۶/۰۶/۱۳۹۵برگزار شد. در ابتدای جلسه وزیر راه و شهرسازی به امضای تفاهمنامه همکاری مشترك بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرده و حضور جناب آقای ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را فرصتی برای کشور دانستند چرا که رویکرد اجتماعی و درك روشن از مسئله رفاه اجتماعی و توانمندسازی شهروندان در جهت ارتقای زندگی، نکته مهمی است که با ورود وزارت تعاون به این دیدگاه کمک می کند.

ایشان در ادامه افزود: خوشبختانه رویکردی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد با رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاملا همراستاست. در واقع هدف از آغاز بر این بود که بیش از آنکه به فضای کالبدی شهر توجه شود به سازمان اجتماعی آن توجه شود و اینکه چگونه میتوان سازمان اجتماعی را مورد هدف و بازآفرینی قرار داد. ایشان اشاره نمودند که با وجود مشکلات اجتماعی و انواع ناتواناییها در بافتهای حاشیهای و بافتهای میانی و همچنین انواع مسائل و مشکلات اجتماعی امکان آنکه به کالبد پرداخته و تصور شود که کالبد این محلات را بدون توجه به محیط زندگی، نحوه اشتغال، نحوه روابط اجتماعی، توانمندیهای افراد، نحوه شبکه شدن افراد در این محلات و استفاده از ظرفیتهای نهفته آنها درست می شود، امکانپذیر نخواهد بود. یکی از اهداف تشکیل ستاد بازآفرینی انجام نیزهمین رویکرد بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح بیشتر اقدامات صورت گرفته در جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیان کرد: در این جلسات از جنبه های مختلف آموزشی، بهداشتی، اشتغال، فنی و حرفهای، مالی، تأمین اجتماعی و ... به مشکلات نگاه میشود که در نهایت هماهنگی ناشی از آن نیز موجب دلگرمی بسیار زیادی خواهد شد، چراکه سرانجام میبینیم با وجود همین منابع محدود میتوانیم با همراستا کردن تمامی دستگاههای مرتبط و متمرکز کردن آنها در محلات هدف به بهرهوری و کارکرد بهتری دست پیدا کنیم. در بحث بهبود فضای زندگی، مسائل دیگری از قبیل ارتقای کیفیت محلات، مسکن و بخشهای کالبدی بسیار مهم است.

در ادامه جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه عقلانی برای بهبود زندگی مردم در محدوده های هدف را ستاد ملی و اقدامات در محدوده های هدف را یک پروژه بزرگ اجتماعی دانستند و به وزارت راه و شهرسازی بابت توجه به مسائل اجتماعی و داشتن دیدگاه اجتماعی تبریک گفتند. ایشان اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تمرکز بر محرومیت های همپوشان( همچون فقر، بیکاری، حاشیه نشینی) دانسته و بر احیای محله گرایی تاکید داشتند.

درپایان جلسه، تفاهمنامه همکاری مشترك در زمینه اجرای برنامههای بازآفرینی محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامههای احیا، بهسازی و نوسازی شهری (ساکنان بافتهای میانی، سکونتگاههای غیررسمی، بافت های تاریخی و محدودههای شهری با پیشینه روستایی) بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان فنی وحرفه ای کشور مبادله گردید. در ادامه جلسه گزارش استان البرز توسط مسئولان استانی(استاندار، مدیرکل راه وشهرسازی و... ) مطرح شد.

استاندار البرز با بیان این که استان البرز اقمار تهران بزرگ به شمار میرود گفت: براساس آمارهای موجود، استانی که ابتدای انقلاب ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار جمعیت داشت در سال ۹۵ دارای جمعیتی ۵.۲ میلیون نفری شده است، رقمی که همچنان درحال افزایش است. ایشان رشد جمعیتی در کل کشور را ۲۹.۱ درصد اعلام کرد و گفت: این درحالی است که درصد رشد جمعیت در استان البرز ۰۴.۳ درصد گزارش شده و هیچگونه همخوانی با امکانات زیربنایی در استان ندارد.

علاوه براین کمبودها، مشکلات دیگری نیز در استان وجود دارد که مسائل را دوچندان کرده و وضعیت ما در حاشیه شهرها را سختتر میکند. وی در ادامه وجود چهار زندان در این استان را یکی از همین مشکلات اعلام کرد و افزود: وجود این چهار زندان که دو مورد آن از زندانهای ملی کشور است خود معضلات بسیاری را در این منطقه به وجود آورده است. تا وقتی این مشکلات به عنوان هستههایی که به افزایش سکونتگاهها در کشور کمک میکنند وجود داشته باشند، برنامههای ما تأثیر لازم برای جلوگیری و کاهش مشکلات سکونتگاهها را نخواهد داشت.

استاندار البرز با اشاره به این مطلب که درحال حاضر کرج در بسیاری از مناطق به عنوان خوابگاه تهران به حساب میآید گفت: استان البرز از سویی درمسیر کریدور شمال به جنوب کشور و راه های اصلی زیادی است و ازسویی دیگر بسیاری از قومیتها را درخود جای داده است که خود باعث بازتولید بسیاری از مشکلات و معضلات در این منطقه میشود. در ادامه دستورالعمل اجرایی کارگروههای استانی پیش بینی وپیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد توسط آقای ساوری مدیر کل پیشگیری وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و نائب رئیس کارگروه مذکور مطرح گردید وپس از اظهارنظر اعضاء ستاد، موارد مطرحشده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شد:

۱) با توجه به مبادله تفاهمنامه فی مابین وزارت راه وشهرسازی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی وهمچنین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان فنی وحرفهای کشور مقرر گردیده، ضمن ابلاغ تفاهمنامههای مذکور به استانداریها ، ادارات کل راه وشهرسازی استان‌ها و ادارات کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی با تشکیل کمیته مشترك کاری بین طرفین درسطح ملی واستانی مفاد تفاهمنامههای مذکور اجرایی وگزارش دورهای آن در ستاد ملی بازآفرینی شهری ،کارگروه ارتقا اقتصادی ،مشارکتهای مردمی وتسهیلات ستاد وشورای عالی رفاه ارائـه گردد.

۲) -دستورالعمل اجرایی (شماره یک) کارگروههای استانی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد به تصویب رسید و مقرر گردیـد چنانچه اعضاء نظر اصلاحی دارند ظرف مدت دوهفته به دبیرخانه ستاد ملی ارسال نمایند(تصویر پیوست).

۳احصاء و تدقیق قوانین و تهیه سند آسیب شناسی قوانین مرتبط با بازآفرینی شهری با اولویت پیش بینی وپیشگیری توسط کارگروه پیش بینی و پیش نگری از گسترش بافتهای ناکارآمد به تصویب اعضاء ستاد ملی رسید وهمچنین مقرر شد تهیه طرح جامع حریم شهرها به منظـور پیشگیری و پیشنگری از رشد سکونتگاههای غیر رسمی با همکاری وزارت کشور و سایر دستگاه های مرتبط صورت پذیرد.

۴مقرر شد تهیه طرح جامع حمل و نقل استان البرز به عنوان پایلوت ملی با توجه به نرخ بالای مهاجر پذیری و اسـکان غیـر رسـمی توسط سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای ، اداره کل راه وشهرسازی و شهرداری‌های استان در دستور کار قرار گیرد .

۵) تدوین برنامه انتقال زندانها با همکاری وزارت دادگسـتری ، سـازمان زنـدان‌ها واقـدامات  امنینی و تربیتـی کشـور و همچنـین تـدوین برنامه انتقال پادگان ها با همکاری وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح،اسـتانداری اسـتان البـرز و شـهرداری کـرج بـه تصـویب اعضای ستادملی رسید .

۶مقرر شد تخصیص قیر رایگان از معاونت برنامه ریزی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری هـا بـه منظـور آسفالت معابر محدوده ها و محلات هدف درسطح ملی دراسرع وقت صورت پذیرد .

۷تهیه طرح ویژه فاضلاب در محدوده ها و محلات هدف شهرهای استان البرز با محوریت وزارت نیرو با همکـاری اسـتانداری و شهرداری های شهرهای استان مورد تصویب قرار گرفت.

۸) -مقرر شد مطالعه جهت تعیین تکلیف مستحدثات و املاك واقع در حرایم راه آهـن و ایمنـی آن ( حـرایم ۳۵-۴۵-۱۰۰ متـرو همچنین مطالعه و ساماندهی مشاغل موجود و ایجاد فرصت های شـغلی جدیـد بـرای محـدوده و محـلات هـدف بـا همکـاری و هماهنگی دستگاه های ذیربط ازجمله راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، اسـتانداری، شـهردای هـای اسـتان دردسـتور کـار سـتاد بازآفرینی استان قرار گیرد.

۹پیشنهاد تشکیل کمیته ملی تدوین اصلاح روش و شرایط اعطای تسهیلات به صورت پایلوت در استان البرز توسط بانک مسکن با همکاری اداره کل راه وشهرسازی استان ،استانداری و شهرداری های شهرهای استان مصوب گردید.

۱۰مقرر گردید طرح کاداستر شهری به صورت عملیاتی و اصـلاح آیـین نامـه اجرایـی نحـوه برخـورد بـا تصـرفات و تعیـین تکلیـف مالکیت اراضی قولنامه ای در اراضی دولتی و غیر دولتی در محدوده های هدف به صورت پایلوت در استان البرز توسط سـازمان ثبت اسناد واملاك کشورو...تهیه واجرایی گردد.

۱۱پیشنهاد تشکیل صندوق بازآفرینی شهری از محل اراضی سرمایه ای حسن آباد شهرکرج به منظور هزینه کردن در محـدوده هـا و محلات هدف از طریق حمایت بانک مرکزی و شرکت عمران و بهسازی شهری و سایر دستگاه ها مورد تصویب قرارگرفت.

۱۲) مقرر گردید ادامه فعالیت طرح ساماندهی تپه مراد آب درشهرکرج در محدوده حوزه مسکونی بر اساس طرح تهیه شده بـا ایجـاد ارزش افزوده املاك و اراضی با مالکیت طرح ساماندهی انجام گیرد.

۱۳) -مقرر گردید با توجه بر حساسیت وشرایط ویژه سکونتگاههای غیررسمی (حاشیه نشین)شهرهای استان البرز مخصوصا شهر کرج ، استان مذکور به عنوان پایلوت طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت ودرمان قرارگیرد. همچنین تـامین زمـین بـرای احـداث مرکـز جـامع خـدمات سـلامت ،پایگـاههـای سـلامت وبهداشـتی توسـط سـازمان ملـی زمـین ومسـکن،وزارت راه وشهرسـازی استان،شهرداری های استان ، تهیه واحداث آنها توسط وزرات بهداشت ودرمان ودانشگاه علوم پزشکی استان بـا تشـکیل کمیتـه مشترك فی مابین با محوریت استانداری دردستور کار قرار وگزارش دوره ای آن درستاد اسـتانی و ملـی بـازآفرینی شـهری ارائـه گردد./

نظر شما