شناسهٔ خبر: 28566 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه استان قم مطرح شد:

یکپارچگی در سامانه حمل‌ونقل عمومی کشور وجود ندارد/ قم به‌عنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی در کشور معرفی شود

جلسه نشست تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه، با حضور مدیرانی از وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن و مسئولان استانی در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، مشاور وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه استان قم گفت: ظرفیت‌های شهر قم در خطوط ریلی بسیار مناسب است و قرار گرفتن ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم در هسته شهر و نزدیکی آن به حرم حضرت معصومه (س) زمینه مناسبی برای توسعه این وسیله حمل‌ونقلی ایجاد کرده است.

مرتضی باقری اضافه کرد: زیرساخت‌های شهر قم در راستای توسعه حمل‌ونقل ریلی باید تقویت شود و این شهر نمونه خوبی از شهرسازی ریل پایه است.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش جمعیت، نیاز به گسترش حمل‌ونقل عمومی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و کارشناسان باید راهکارهای مناسبی برای توسعه شهرسازی مبتنی بر حمل‌ونقل ریلی ارائه دهند.

وی افزود: این نظریه‌ها باید به‌صورت کاربردی ارائه و در کارگاه‌های آموزشی دانشگاه‌ها با حضور استادان برجسته بررسی شود و توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به مرحله اجرا برسد.

باقری با اشاره به ایده تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به جهان شهر ایران، اضافه کرد: در توسعه شهرها ابتدا باید ریل‌گذاری صورت گیرد و سپس به بعد شهرسازی و توسعه آن پرداخته شود.

مشاور استاندار قم نیز در این نشست با اشاره به توانمندی‌ها و فرصت‌های قم در حمل‌ونقل ریلی، گفت: در حال حاضر ۹ مسیر مبدأ و مقصد به خطوط راه‌آهن قم متصل می‌شود که می‌توان از این ظرفیت استفاده بهینه‌ای کرد.

محسن صابری مقدم افزود: سال گذشته ۶ هزار دستگاه اتوبوس مسافران را از مبدأ شهر قم به مشهد منتقل کرده است که ساماندهی و بهینه‌سازی خطوط راه‌آهن می‌تواند باعث تغییر نگرش مردم از حمل‌ونقل جاده‌ای به سمت ریلی شود.

وی اضافه کرد: مسیرهای زائری قم- مشهد، قم- یزد، قم- کرمان و قم- تبریز ازجمله مسیرهایی است که ظرفیت افزایش و بهینه‌سازی قطارها برای جابه‌جایی مسافر دارد.

وی گفت: در شهر قم سالانه حجم انبوهی از زائران وارد این شهر می‌شوند که لازم است نگاه ویژه و خاصی در جابه‌جایی مسافر و حمل‌ونقل عمومی به استان قم صورت گیرد.

صابری افزود: جابه‌جایی مسافر از طریق ریل راه‌آهن در سال ۹۲، ۸۱۶ هزار تن بوده است که در سال ۹۳ و ۹۴ به ترتیب به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن و یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد رشد مثبتی در جابه‌جایی مسافر از طریق خطوط راه‌آهن بودیم و این افزایش هم چنان باید ادامه یابد.

وی هم‌چنین به ظرفیت‌های خطوط جاده‌ای قم اشاره و بیان کرد: استان قم در مسیر ۳ کریدور بین‌المللی جاده‌ای کشور قرار دارد که نقطه کانونی این مسیرها شهر قم است.

مشاور استاندار قم اضافه کرد: قم در مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور نیز است و این استان در بخش آزادراهی و بزرگراهی از ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه برخوردار است.

وی اضافه کرد: عمده ترافیک سفرهای جاده‌ای این استان مربوط به آزادراه قم- تهران و مسیر قم- سلفچگان است که ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه خطوط راه‌آهن دارد.

وی ادامه داد: بیشترین حجم مسافری که در نوروز ۹۴ و ۹۵ به شهر قم صورت گرفته از استان‌های اصفهان، اردبیل، مرکزی، همدان، خراسان رضوی و یزد بوده است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست گفت: استان قم از نظر جمعیتی و وسعتی در مقایسه با سایر کلان‌شهرهای کشور اشباع نشده و هنوز هم برای اصلاح ساختار حمل‌ونقل این شهر فرصت داریم.
محمدرضا باقرپناهی تأکید کرد: باید مطالعات جدی و دقیقی در این زمینه صورت گیرد تا شاهد انسجامی در سامانه حمل‌ونقل عمومی باشیم.

در این نشست مهرداد تقی زاده عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن کشور، محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم، فرشاد زادخور مدیرکل راه‌آهن قم و کارشناسان و استادان حوزه حمل‌ونقل حضور داشتند.

مهرداد تقی زاده در نشست تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه در دانشگاه قم، افزود: با وجود این‌که فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی بین مردم کشور بالاست ولی نبود ارتباط مناسب بین خطوط مختلف جابه‌جایی مسافر باعث شده مردم تمایلی نسبت به استفاده از آن نشان ندهند.

وی با تأکید بر این حمل‌ونقل عمومی باید بر اساس نیاز مردم توسعه یابد، اضافه کرد: به‌عنوان مثال ارتباط مناسب بین خطوط اتوبوس‌رانی و مترو در شهرهای مدرن و بزرگ جهان باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا و از طرف دیگر افزایش استفاده از این امکانات شده است.

وی بیان کرد: فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کشورهای پیشرفته بالا نیست، بلکه تسهیلاتی که دولت در این زمینه در نظر گرفته مناسب است که این امکانات با اقبال مردمی مواجه شده است.

تقی زاده با بیان این‌که توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها راه‌حل ترافیک شهری است، ادامه داد: حمل‌ونقل عمومی درون شهرها ازجمله خطوط بی آر تی، مترو و ریل راه‌آهن باید به هم مرتبط باشد تا استفاده از آن‌ها بهینه شود.

به گفته وی، زمانی که یک خط مترو یا بی آر تی اتوبوس راه‌اندازی می‌شود، اگر مطلوب و برای استفاده به‌صرفه باشد، ظرفیت استفاده از این خطوط ۱۰۰ در صد تکمیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های موفق مترو و بی آر تی که در تهران اجرا شده برای کاهش آلودگی بسیار مؤثر بود و در ۹ سال گذشته میزان جابه‌جایی با حمل‌ونقل همگانی بیشتر شده است.

تقی زاده افزود: درعین‌حال به دلیل عدم ارتباط مناسب وسایل حمل‌ونقل عمومی با یکدیگر، در ۹ سال گذشته با در نظر گرفتن رشد جمعیت و سایر شاخص‌ها، سهم حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر تهران ۹ درصد کمتر شده و شهروندان خودرو محورتر شده‌اند.

وی گفت: به دلیل این‌که سامانه حمل‌ونقل عمومی مناسبی در داخل و بیرون شهر فراهم نشده است، حتی جایه جایی برون‌شهری به‌ویژه استفاده از خطوط ریلی کاهش یافته است.

در نشست تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرسازی، محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی و فرشاد زادخور مدیرکل راه‌آهن قم و کارشناسان و اساتید حوزه حمل‌ونقل حضور داشتند.

محسن بهشتی در نشست تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه، در تالار اندیشه دانشگاه قم در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با این کار، اجرای طرح‌های کارشناسی اهداف مدنظر در توسعه خطوط ریلی محقق شود.

وی ادامه داد: قم در زمینه زیرساخت‌های ریلی درون و برون‌شهری توسعه خوبی دارد و در همین راستا برنامه‌های جامعی نیز برای چند سال آینده در این شهر طراحی شده و در دست اجراست.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که ایران جزو کشورهای حادثه‌خیز در سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شود، توسعه خطوط ریلی باعث ایمنی مسافران، کاهش آلایندگی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

بهشتی افزود: توسعه حمل‌ونقل ریلی و ارتباط ریل درون و برون‌شهری از اولویت‌های دولت یازدهم در سه سال گذشته بوده است که مقدمات خوبی در این زمینه فراهم شده و اتفاق‌های اجرایی خوبی در حال انجام است.

وی به ظرفیت‌های ریلی شهر قم اشاره و بیان کرد: ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم با موقعیت بسیار مناسبی در مرکز شهر قرار دارد که در چند سال گذشته جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و اتصال طرح‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل درون‌شهری ازجمله مترو و قطار پرسرعت نیز به این ایستگاه در برنامه قرار دارد.

وی افزود: ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم به‌عنوان نقطه تبادل سفر در استان قم در نظر گرفته شده است که با معماری و ساماندهی این ایستگاه حجم جابه‌جایی مسافر افزایش می‌یابد.

بهشتی با تأکید بر رفع نارسایی‌هایی که در خطوط ریلی استان قم وجود دارد، گفت: ۲ سال پیش دیوار حائل موقتی برای ایمنی ساکنان مناطق حاشیه ریل راه‌آهن ایجاد شد که این اقدام باعث افزایش سرعت قطارها در این خطوط شده است.

وی با بیان این‌که ۱۶ کیلومتر از ریل راه‌آهن در بافت شهری قم قرار دارد، گفت: ظرفیت استفاده از زیرسطح به‌عنوان گزینه جدی در مطالعات مشاوران قرار گرفته و در مقابل هزینه چند میلیارد یورویی که برای قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان می‌شود، با درصد کمی می‌توان این ظرفیت را ایجاد کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت زیرسطح باعث افزایش راندمان استفاده از قطار و ریل و جلب رضایتمندی مردم می‌شود.

در نشست تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن کشور، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم، فرشاد زادخور مدیرکل راه‌آهن قم و کارشناسان و استادان حوزه حمل‌ونقل حضور داشتند.

نظر شما