شناسهٔ خبر: 28673 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست تخصصی سامانه‌های هوشمند مطرح شد:

ثبت تخلفات عدم رعایت فاصله بین خودروها با تکمیل سیستم‌های هوشمند جاده‌ای/ روند تکامل سامانه‌های هوشمند از مدل مقیاسی تا طرح ملی

داوود کشاورزیان نشست تخصصی بررسی، اجرا و توسعه سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور با حضور معاون وزير راه و شهرسازی، معاون برنامه‌ريزی و جمع از مديران كل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای و دست‌اندركاران ITS، پیرامون طرح توسعه شبکه ملی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نشست تخصصی بررسی، اجرا و توسعه سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون برنامه‌ریزی و جمعی از مدیران كل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای و دست‌اندركاران بخش خصوصی برگزار شد.

 داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان طی سخنانی اظهار داشت: بیش از یك دهه است كه توسعه و اجرای سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در دستور كار این سازمان قرار داشته عملیات اجرائی نصب و دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت وسایل نقلیه با هماهنگی و تعامل پلیس راهور از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جاده‌های شریانی كشور از سل گذشته آغاز گردید.

وی با اشاره به انعقاد قراردادی برای تجهیز راه‌های شریانی كشور به سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور افزود: بعد از مبادله‌ قراردارد مربوطه، فعالیت های مربوط به اجرای پروژه با سرعت آغاز شد و امید است بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، این سامانه‌ها در محورهای مورد نظر  و پرترافیك كه بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ كیلومتر است، درحال برنامه‌ریزی و  نصب است.

 كشاورزیان، مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از داده‌ها و اطلاعات دوربین‌های هوشمند نظارت تصویری را بر عهده كارشناسان این بخش در اداره كل جدید راهداری و حمل ونقل دانست و افزود: سایر دستگاه‌هایی كه در امر خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت دارند از جمله پلیس راه، هلال احمر، ادارات كل راه و شهرسازی و غیره می‌توانند از خروجی داده های این سیستم‌ها استفاده كنند.

وی خاطرنشان كرد: با ادغام وظایف راهداری در ادارات كل حمل ونقل، مدیریت راهداری صرفاً به كارگیری از امكانات و تجهیزات نمی‌باشد بلكه باید با اطلاعات سامانه‌های هوشمند برای نگهداری از راه‌ها و در دراز مدت اقدامات و خدمات مناسبی به مردم و استفاده كنندگان از راه‌ها ارایه شود و نقش‌های جدید در این حوزه فعالیتی تعریف شود و در اجرای پروژه‌ها با تعامل و هماهنگی با سایر مقامات و مسئولان در استان‌ها، پیشرفت‌های خوبی حاصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری كرد: با فراهم كردن زمینه‌های لازم و زیرساخت‌های این سیستم‌ها، امید است سایر تخلفات مانند فاصله بین خودروها، حركت بین خطوط و رفتار صحیح رانندگی را مدیریت كرده و رفتار های منظم ترافیكی در جاده‌ها كاملاً اجرا شود.

بر اساس این گزارش شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز  طی سخنانی در این نشست از ایجاد تغییرات اساسی در مقیاس و مدل پروژه‌های سامانه‌های هوشمند خبر داد و افزود: در ابتدا مقرر بود در سه محور تهران – بندرعباس، بازرگان – تهران و بندر امام پروژه یاد شده اجرا شود كه طبق مدل ابتدایی ۱۹۸ پروژه در جاده‌های سراسر كشور راه‌اندازی شد كه متعاقب تصمیمات متخذه در سازمان مدل مقیاسی پروژه تغییر پیدا كرد و پروژه به صورت شبكه‌ای تعریف شد و با ارایه پیشنهاد به پیمانكار طرح یك نگاه ملی  و وسیع پیدا كرد كه مرحله بررسی و طراحی برنامه‌ها ی و در حال اجرا می‌باشد.

وی به لزوم تحولات در بخش ایمنی در حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره كرد و افزود: علیرغم اقدامات انجام شده تا هوشمندسازی به مفهوم كلی آن نیازمند اجرای برنامه‌های تكمیلی بوده و تلاش بر این است با توسعه برنامه‌ها و ساماندهی داده‌ها بتوان در امر تصمیم‌سازی و تحلیل داده‌ها گام‌های اساسی در مركز مدیریت راه‌ها در ستاد سازمان و مجموعه استان‌ها برداشته شود.

معاون برنامه‌ریزی با اشاره به كاهش آمار كشته‌های سوانح رانندگی طی دهه گذشته، تاكید كرد : به كارگیری سامانه‌های هوشمند و كنترل سرعت در جاده‌ها، یكی از عوامل موثری است كه در كنار سایر حوزه های فعالیتی از جمله  معاینه فنی خودروها، كنترل و نظارت بر وزن مجاز كالای ناوگان حمل‌ونقل سنگین و اخذ عوارض از خودروها، سایر اقداماتی است كه در زمینه ایمنی ترددها موثر است.

وی با اشاره به تعامل و همكاری بسیار خوبی كه با پلیس راه در حال حاضر وجود دارد، اظهار داشت: با تلاش‌های پیمانكار پروژه و پیگیری و مساعدت مدیران مركز مدیریت راه‌ها در تمامی استان‌ها به زودی هموطنان شاهد افتاح و بهره‌برداری از بخش دیگری از سامانه های یاد شده خواهند بود.

این گزارش حاكی است  محمدصادق مفتح مدیرعامل شركت گسترش الكترونیك مبین ایران به عنوان بخش خصوصی و مجری سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور در این نشست، گزارشی ز اقدامات در حال انجام نصب سامانه‌های ثبت تخلفات در سراسر كشور ارایه كرد و افزود: در سازمان راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای نگاه سیستماتیك و پویا و پیوسته‌ای دراین سامانه‌ها وجود دارد كه با تغییر نگاه به پروژه از مدل استانی به مدل ملی این امكان فراهم شد كه از تجربیات موفق كشورهای دیگر استفاده شود.

مفتح یادآور شد: در اجرای این پروژه‌های مهم و در سطح ملی، جهت دستیابی به موفقیت، نیازمند مساعدت و همراهی و ارایه راهبردهای موثر  همه مدیران و كارشناسان هستیم و در حال حاضر زیر ساخت‌های ابتدایی اجرای پروژه تا حدودی فراهم شده كه هنوز تا رسیدن به مرحله‌ی اجرا و بهره‌برداری  كارهای زیادی در پیش داریم.

 علی اكبر آشوری مدیر مركز مدیریت راه‌های كشور، طی سخنانی مطالبی در خصوص موضوعات مرتبط با این پروژه‌ در استان‌های كشور و فرآیند اجرایی كار، مكان یابی و نظارت بر نصب و اجرای سامانه‌های جدید و عملكرد سامانه‌های موجود، مطالبی را بیان كردند.

آشوری همچنین بر اهمیت مشاركت و نقش موثر مسوولان استان‌ها در سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌ و حفظ كیفیت پروژه، تاكید كرد.

گفتنی است در بخش دوم این نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور شركت كنندگان و پیمانكار پروژه و كارشناسان مركز مدیریت راه‌های كشور برگزار شد.

 

نظر شما