شناسهٔ خبر: 28700 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

توجه به معماری راه‌ها حکایت از وجود اندیشه‌ای جدید در راستای تامین ایمنی است/ تاکید بر ادامه اندیشه معماری جاده‌ها به عنوان یک سیاست محوری/ معماری ایرانی - اسلامی ایجاد احساس نشاط و امید می‌کند

سید حسین افضلی یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت آزادراه تهران- شمال می‌گوید: اینکه علاوه بر پیش بردن پروژه‌ای بر زمین مانده، دقت می‌شود ایمنی این محور با بهترین گزینه یعنی استفاده از معماری در تونل‌ها و پل‌ها پوشش داده شود، حکایت از حاکم بودن یک اندیشه جدید در جهت ایمنی راه‌ها دارد که تاکید مجلس بر ادامه آن است و معتقدیم به عنوان یک سیاست محوری باید ادامه پیدا کند و با تغییر مدیریت فراموش نشود.

سید حسین افضلی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: اینکه برای ساخت ترمینال‌های فرودگاهی، ایستگاه‌های راه آهن، بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها فراتر از بحث ایمنی و ایجاد، به معماری و شکل ظاهری آن اهمیت دهیم و هدف نهایی ارائه مدلی به جهان باشد، بسیار قابل تقدیر است.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی افزود: رعایت معماری ایرانی- اسلامی  در ساخت و ساز تمام ابنیه‌ شهری هم عملی است و هم امکانش فراهم است، یعنی می‌توان ایمنی را در کنار سایر پارامترهای مهم ایرانی - اسلامی دید، منتهی اینکه این نگاه درمسوولی وجود داشته باشد و برایش وقت بگذارند کمتر دیده شده است.

وی ادامه داد: با این حال درسیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی این حساسیت‌ها دیده شده است و بنده نیز معتقدم این بسیار اهمیت دارد و به عنوان یک نکته مثبتی است برای هرمسوولی که این پارامترها را رعایت کند.

این نماینده مجلس که سابقه ریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز را دارد، معتقد است: مهمترین ویژگی معماری ایرانی اسلامی این است که با روحیه ما کاملا مانوس است و وقتی وارد فضایی با معماری کشور خودمان می‌شویم احساس غربت کمتری داریم و یک احساس نشاط و امید و هم‌خونی در انسان به وجود می‌آورد.

به گفته افضلی بسیاری از بناهایی که از معماری‌های غیرمانوس با روحیه ایرانی ساخته شده است ممکن است در کوتاه مدت جذابیت داشته باشد اما دربلند مدت خستگی‌آور است. اما در معماری ایرانی اسلامی این گرمی و مانوس بودن را به صورت مشهود می‌بینید.

این عضو کمیسیون عمران مجلس به متروی روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی وارد متروی روسیه می‌شویم  وارد یک کاخ زیرزمینی می‌شویم و شاهد نمایشی از تاریخ این شهر در یک ایستگاه حمل و نقل ریلی هستیم. ما هم می‌توانیم شکیل‌تر از این بناها را داشته باشیم و اشکالی هم ندارد که برای ساخت یک بنای حمل و نقلی معماران بزرگ جهان بیایند و برای ما طرح و ایده داشته باشند، این در جهان مرسوم است که کشورها در ارتباط و پیوند با یکدیگر باشند اتفاقا فضایی برای معرفی معماری اصیل ایرانی- اسلامی به جهان است.

وی به آزاد راه تهران – شمال اشاره می‌کند و با اشاره به وجود تونل و پل‌های زیادی که در این آزادراه پیش‌بینی شده و قرار است ساخته شود، می‌گوید: اینکه علاوه برپیش بردن پروژه‌ای بر زمین مانده، دقت می‌شود ایمنی این محور با بهترین گزینه یعنی استفاده از معماری در تونل‌ها و پل ها پوشش داده شود، حکایت از حاکم بودن یک اندیشه اساسی دارد که تاکید مجلس بر ادامه آن است  و معتقدیم به عنوان یک سیاست محوری باید ادامه پیدا کند و با تغییر مدیریت فراموش نشود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در بحث رانندگی آرامش روحی و روانی راننده از پارامترهای کاهش استرس است که عوامل محیطی مثل معماری و فضایی که راننده در آن قراردارد بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل یقین دارم با استفاده از نظر معماران خوش فکری که تعدادشان هم کم نیست، جذابیت این بزرگراه‌ها و ابنیه نه تنها مشکل حمل و نقلی را حل می‌کند بلکه خودش فضایی می‌شود برای اینکه افراد لذت ببرند و احساس آرامش داشته باشند.

نظر شما