شناسهٔ خبر: 28757 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تشریح کرد:

جزئیات عملکرد ۱۰ ماهه نظام مهندسی ساختمان استان تهران/ تغییر نام مجری ذیصلاح به پیمانکار ساخت/ رشد ۱۰ درصدی در پروانه‌های صادر شده ساختمانی

بی طرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گزارش عملکرد ۱۰ ماهه اخیر سازمان را در چهار محور تشریح کرد و از تغییر نام مجری ذیصلاح به پیمانکار ساخت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حیبب‌الله بی‌طرف، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران امروز ۱۳ مهر ماه درنشست رسانه‌ای خود عملکرد ۱۰ ماه نظام مهندسی را تشریح کرد.

وی درتشریح گزارش عملکرد ۱۰ ماه سازمان نطظام مهندسی تهران اصلاحات ساختاری و فرایندی درسازمان، اقدامات سازمان جهت نیل و افزایش خدمات مهندسی اعضا، اقدامات سازمان جهت ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی اعضا و همچنین توانمندسازی و دفاع از حقوق حرفه‌ای و اجتماعی اعضا را تشریح کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به فضای اقتصادی کشور گفت: اکنون آرامش نسبی درعرصه اقتصادی حاکم است و با تلاش دولت نرخ تورم در ماه‌های اخیر تک رقمی شده است.

بی‌طرف افزود: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد اقتصادی ۸.۳ گزارش شده و این موفقیتی برای دولت یازدهم است.

وی افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده پروانه‌های صادره ساختمانی در۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به ۹۴ ده درصد رشد داشته که نشان از تحرک بیشتر درساخت و ساز شهری است.

بی‌طرف همچنین اعلام کرد: نام مجری ذیصلاح به پیمانکار ساخت تغییر یافته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیش از ۱۰۵ هزار نفر عضو وجود دارد که نزدیک به ۵۷ هزار نفر از آنها فعال هستند گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره هفتم بر اساس فعالیت‌هایی که داشته روند رو به جلو و صعودی را طی کرده است. اگرچه چالش های عمده ای نیز وجود داشت اما تلاش کردیم تا آنها را از سر راه برداریم. 

بی‌طرف ادامه داد: ویژگی دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان در ۳ محورِ داشتن برنامه ۳ ساله مدیریت به صورت مدون، بهره‌مندی از چهار راهبرد اساسیِ قانون‌گرایی، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری و در نهایت نیز تاکید بر سالم‌سازی محیط و کارکردهای سازمان و اعضا بود. 

اصلاحات ساختاری و فرآیندی در سازمان 
وی اصلاحات ساختاری و فرآیندی، اقدامات سازمان جهت حفظ و افزایش خدمات مهندسی، اقدامات سازمان جهت ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی و در نهایت توانمندسازی و دفاع از حقوق حرفه‌ای و اجتماعی اعضا را چهار محور گزارش عملکرد ۱۰ ماهه عنوان کرد و در تشریح نخستین آنها یعنی اصلاحات ساختاری و فرآیندی در سازمان به ۹ محور اشاره کرد و گفت: پیاده‌سازی ساختاری سازمانی و تشکیل دو معاونت جدید، اصلاح فرایندهای داخلی و تنظیم شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی، پیاده‌سازی سیستم مدیریت یکپارچه (ims) بخشی از اصلاحات ساختاری و فرآیندی سازمان هستند.

وی ادامه داد: ساماندهی امور ۲۹ دفتر نمایندگی در استان تهران و پیاده سازی سیستم مکانیزه خدمات مهندسی در دفاتر، تدوین برنامه و بودجه سالانه بر اساس برنامه استراتژیک سازمان و مکانیزم بودجه‌ریزی عملیاتی، بهبود و ارتقای منابع انسانی سازمان و برقراری سیستم فراخوان عمومی جهت جذب منابع انسانی جدید، ساماندهی حساب‌های بانکی سازمان و استقرار حسابرسی داخلی سازمان و در نهایت شفاف سازی عملکرد مالی سازمان و پیگیری توثیق ۴۰ میلیارد تومان از سپرده‌های سازمان در دوره ششم از دیگر اصلاحات ساختاری و فرآیندی سازمان بوده است. 

اقدامات سازمان جهت حفظ و افزایش خدمات مهندسی اعضا
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در بیان جزئیات اقدامات سازمان جهت حفظ و افزایش خدمات مهندسی اعضا ۸ محور را برشمرد و گفت: برگزاری جلسات دوجانبه با شهرداری تهران و ۶ جانبه جهت ارجاع کار نظارت ماده ۳۳، برگزاری جلسات ۶ جانبه جهت ایفای نقش سازنده ذی‌صلاح به جای مجری صوری، اجرایی‌کردن شیوه‌نامه اجرای نظارت بر تاسیسات آب و فاضلاب اماکن و راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب بخشی از اقدمات حفظ و افزایش خدمات مهندسی هستند. 

بی‌طرف ادامه داد: اجرای مرحله دوم سیستم مکانیزه ارجاع کار بازرسی و نظارت بر لوله‌کشی گاز، برقراری سیستم مکانیزه ارجاع کار نظارت بر تاسیسات برق اماکن، برقراری ارتباط با سازمان ملی استاندارد جهت استانداردسازی مصالح و تجهیزات ساختمانی در راستای توسعه خدمات مهندسی اعضا، بررسی‌های کارشناسی و اعلام نظر درباره پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه کنترل ساختمان و در نهایت مشارکت در فرآیند بازنگری و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در قالب طرح نمایندگان مجلس‌شواری اسلامی بخشی دیگر از اقدامات سازمان جهت حفظ و افزایش خدمات مهندسی اعضاست. 

فعالیت سازمان برای ارتقای سطح کیفی خدمات‌مهندسی اعضا/ کاهش زمان ارجاع کار از ۴۵ روز به یک تا ۵ روز
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی اعضا را در ۹ محور برشمرد و گفت: تدوین ضوابط و شیوه‌نامه‌های اجرایی جهت اصلاح و بهبود سیستم‌های صف‌بندی و ارجاع کار نظارت در سیستم کاهش زمان ظرف ۱.۵ روز، تهیه پیش‌نویس قراردادهای تیپ پیمانکاری و پیمان مدیریت و ارسال آن به وزارت راه و شهرسازی جهت تصویب، تدوین پیش‌نویس ضوابط کنترل صلاحیت، ظرفیت و اولویت‌بندی اشخاص حقیقی و حقوقی سازنده ذی‌صلاح بخشی از فعالیت‌های ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی هستند.

بی‌طرف ادامه داد: ساماندهی و بهبود روش‌ها و اقدامات کنترلی جهت نقشه‌های فاز ۲  و کنترل مضاعف طراحی و کاهش زمان به حداکثر ۲۰ روز، برنامه‌ریزی جهت کنترل پرونده‌های استحکام بنا و مقاوم‌سازی، ساماندهی بازرسی‌های کنترل‌کیفیت خدمات مهندسی اعضا و برنامه‌ریزی جهت انجام بازرسی‌ها در قالب موردی، جاری و برنامه‌ای، برنامه‌ریزی جهت کاهش حوادث ساختمانی از طریق ارتقای کارگاه‌های ساختمانی و در نهایت برنامه‌ریزی و شروع اجرای فرآیند صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط عوامل مرتبط از دیگر فعالیت‌های ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی هستند. 

توانمندسازی و دفاع از حقوق حرفه‌ای و اجتماعی اعضا

وی همچنین در توضیح چهارمین محور از عملکرد ۱۰ ماهه سازمان نظام مهندسی ساختمان به توانمندسازی و دفاع از حقوق حرفه‌ای و اجتماعی اعضا اشاره کرد و در بیان آن گفت: طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان جهت تعامل میان اعضا با مجریان آموزش، مدرسان و سازمان در بستر الکترونیک، برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و سیمنارهای تخصصی و توسعه قابل توجه آموزش‌های غیراجباری، انجام پیگیری‌های لازم جهت بررسی و تصویب تعرفه‌های خدمات مهندسی مانند حق‌الزحمه نظارت ماده ۳۳ سال ۹۵، اجرای شدن تعرفیه سال ۹۵ بازرسی گاز اماکن و پیگیری برای تصویب تعرفه گاز ۲ پوند بخشی از توانمندسازی و دفاع از حقوق حرفه‌ای و اجتماعی اعضا بود. 

بی‌طرف ادامه داد: برنامه ریزی و ارتقای خدمات رفاهی ارایه شده همچون وام، وزشی و بیمه به اعضا، تشکیل کارگروه های داوری و حل اختلاف برای موارد اختلافی ماده ۳۳ و همچنین کارگروه حل اختلاف برای خدمات نظارت برق اماکن، ایجاد هماهنگی های لازم با شورای حل اختلاف و اختصاص شعبه ویژه مهندسان برای شکایت آنها علیه مالکان یا اشخاص غیرحرفه ای و در نهایت برگزاری جلسه مجمع عمومی سال ۹۴ و تصویب ترازنامه سال ۹۳ و بوده سال ۹۴ و برگزاری دو جلسه مجمع عمومی اعضا جهت بررسی و تصویب تراز سالانه و بودجه سال ۹۵ از دیگر اقدامات توانمندسازی و دفاع از حقوی حرفه ای و اجتماعی اعضا بود. 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان به شفاف سازی عملکردهای خود و گزارش سالانه به رسانه ها روی آورند./

نظر شما