شناسهٔ خبر: 28791 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح کرد:

تاکید بر حفظ ۷۰میلیارد دلار سرمایه ملی با بهره‌مندی از متخصصان/ باید همگام با تحولات فناوری‌های جدید پیشرفت کنیم/ لزوم آشنایی آزمایشگاه‌های استانی با فلسفه مهندسی عملکردی

بازدید وزير راه وشهرسازی در بازدید از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به ارزش راه‌های کشور که حدود ۷۰ میلیارد دلار محاسبه شده گفت برای نگهداری از این ثروت ملی به افرادی متخصص همانند کسانی که در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک فعالیت می‌کنند نیاز است و باید از آنها برای آموزش نیروی انسانی در سطح ملی و استانی کمک گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در بازدید از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت و اعضای هیئت مدیره به دلیل اداره یک بنگاه دانشی، گفت: با توجه به مشغله زیاد در امور مالی و اداری، بازگشت به آزمایشگاه نوستالژیك مایه شادمانی است. اساسا كار آزمایشگاه در قالب مشاوره و ارائه راهكار برای وزارت راه وشهرسازی بسیار مهم است.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به حجم پروژه‌های اجرایی در حوزه این وزارتخانه بیان داشت: حدود ۱۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام است. همچنین طبق گزارش‌های به دست آمده ارزش راه‌های کشور حدود ۷۰ میلیارد دلار محاسبه شده است که نمی‌توان از این ثروت ملی به راحتی عبور کرد. لذا از نظر نگهداری کشور نیاز به دانش افراد متخصص همانند کسانی که در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک فعالیت می‌کنند داریم و باید به فعالیت آن‌ها احترام گذاشت.

آخوندی با بیان اینکه «نکته قابل توجه مفهوم فناوری‌های جدید است» گفت: نمی‌توانیم با وجود اتفاقاتی که در ایران و جهان رخ می‌دهد به سادگی از فناوری‌های جدید عبور کنیم. به طوری که در گذشته کشتی‌هایی با حجم ۳۰ هزار تن در سواحل ایران پهلو می‌گرفتند به طوری که باید شاهد پهلوگیری کشتی‌هایی با حجم بالای ۲۰۰ هزار تن در سواحل ایران بود. همچنین وزن هواپیماها و سرعت راه‌آهن طی این مدت تغییرات چشم‌گیری داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش سرعت قطارها از گذشته تا کنون بیان داشت: سرعت قطارها ۶۰ سال پیش حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت بود، اما امروز شاهد سرعت بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هستیم که تمام این موارد در زیرسازی و روسازی مسیرها اهمیت فراوانی دارند.

این مقام  مسئول با اشاره به اهمیت تحول در مقیاس و تاکید بر دستیابی به روش‌های بهینه خاطرنشان کرد: درحالی که طول راه‌های کشور ابتدای انقلاب حدود ۵۰ هزار کیلومتر جاده و ۳ هزار کیلومتر ریل بود، امروز به بیش از ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده و ۱۳ هزار کیلومتر راه‌آهن رسیده اما مدل ارزیابی و اندازه‌گیری به نسبت گذشته متفاوت شده است.

آخوندی اظهار داشت: در هرصورت استانداردهایی که در گذشته براساس مدل تجویزی بود، امروز به مدل عملکردی تغییر یافته و همین تغییر نحوه راهکارها فلسفه مهندسی متفاوتی را ارائه می‌کند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه فلسفه مهندسی عملکردی نیاز به مهندسی پیشرفته دارد تصریح کرد: مهندس‌ها به دلیل دانش فنی خود و مخاطرات کمتر، گرایش زیادی به مهندسی تجویزی دارند و آن را به نمونه دیگر ترجیح می‌دهند.

وی اذعان کرد: ما به نیروی انسانی آموزش دیده و در بخش دیگر به استانداردها و بخش‌نامه‌ها نیاز داریم و برای تامین این نیاز از آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای آموزش نیروی انسانی در سطح ملی و استانی کمک گرفته شود و از طرفی آزمایشگاه‌های استانی باید با فلسفه عملکردی آشنا شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که فلسفه پایه مهندسی باید در دو حوزه راه وساختمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد یادآور شد: حوزه ساختمان به طور کامل پیرو روش تجویزی است و تغییر رویکرد مهندسان این حوزه از دانشگاه تا مراکز مهندسی کار بسیار سختی خواهد بود.

آخوندی با اشاره به الزامات قراردادی بخش‌نامه‌ها و قراردادها بیان داشت: برای صدور بخش‌نامه‌های لازم کمک می‌کنم از طریق شورای فنی وزارت راه و شهرسازی این امر انجام شود. 

وزیر راه وشهرسازی افزود: باید در مورد رده‌بندی آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک اقدام شود زیرا قانون نظام‌مهندسی در کشور تبدیل به یک کوپن شده و برخی مهندسان از آن استفاده نابه‌جا می‌کنند که با این رویه مهندسی صحیح حاصل نمی‌شود، لذا در صورت ارائه یک مدل رده‌بندی می‌توانیم با سازمان نظام مهندسی هم‌فکری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بازاریابی و بازرگانی در امور مهندسی تصریح کرد: شرکت‌هایی مانند آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیاز مبرم به واحد بازاریابی و بازرگانی دارند که باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده شود زیرا مهندسان به طور کل به آن علاقه نشان نمی‌دهند.

  عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه «پرداخت مطالبات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک پیگیری و به نتیجه خواهد رسید» گفت: جلسه‌ای با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره آزمایشگاه و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به منظور دستیابی به مدل یکپارچه برای حفظ دانش فنی، کارگزاری و برون‌سپاری برگزار شود.

نظر شما