شناسهٔ خبر: 28831 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر خبرهای هوایی در یک هفته اخیر

فرودگاه‌های کشور در انتظار ورود جت‌های منطقه‌ای/ رونق اقتصادی به فرودگاه‌های کشور بازمی‌گردد

هواپیما ‌برنامه وزارت راه و شهرسازی برای اقتصادی کردن ۶۰ فرودگاه کوچک با به کار گرفتن جت‌های ای‌تی‌آر و آغاز پروازهای بین استانی به فاز نهایی رسیده است و با ادامه پروازهای آزمایشی هواپیمای ATR ۷۲ – ۶۰۰ بر فراز فرودگاه‌های جنوب کشور، مدیران فرودگاهی از برنامه‌های جدید خود برای برقراری پروازهای درون استانی می‌گویند. میانگین فاصله‌ مسیرهای هوایی داخل کشورمان بین یک ساعت تا یک ساعت و ربع است که نیاز به این نوع هواپیما را برای پوشش پروازهای استانی یا شهر به شهر بیش از گذشته آشکار کرده است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: گروه حمل و نقل-تبدیل شدن ایران به هاب منطقه، ترجیع‌بند سخنان وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بود که هفته گذشته با رویکرد اقتصاد مقاومتی در تهران برگزار شد.

 موضوعی که از نظر آخوندی مسئولیت جهانی ایران است و وی در این باره می‌گوید: بسیاری از راه‌های بین قاره‌ای از ایران عبور می‌کند و ما براین موضوع کاملا واقف هستیم که در یک موقعیت کاملا خاص قرار داریم. بنابراین ما باید یک آسمان امن و آزاد را برای ایران و جهان ایجاد کنیم.هدف مهمی که از ابتدا جزو برنامه‌های اصلی وزارت راه برای بازگرداندن رونق اقتصادی به فرودگاه‌های کشور بود.

رحمت الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت شهرفرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم همین موضوع را در هفته گذشته بار دیگر مورد تاکید قرار داد و با اعلام اینکه گسترش شبکه فرودگاهی برنامه اصلی برای بازگرداندن قدرت ایران است،گفت: ما از نظر جغرافیایی بین دو منطقه مهم اروپا و آسیا- پاسیفیک واقع هستیم که مهم‌ترین و پرترافیک ترین خطوط را دارند و باید خود را برای رقابت با کشورهای منطقه آماده کنیم.

برنامه مهمی که با تلاش برای خرید هواپیماهای جدید از ایرباس و بویینگ در کنار خرید هواپیماهای کوتاه برد برای انجام پروازهای استانی درحال انجام است.

در همین راستا وزیر راه و شهرسازی، نوسازی ناوگان و شبكه هوایی را از مجموعه اقدامات ایران در راستای تبدیل شدن به هاب منطقه‌ می‌داند و دراین باره خبر می‌دهد که ۵۰۰ فروند هواپیما تا سال ۱۴۰۴ با هدف نوسازی ناوگان هوایی وارد کشور می‌شود.

او هم چنین می گوید: ایران سرزمین بزرگی است و گردشگران می‌خواهند به تمامی نقاط ایران سفر کنند به همین دلیل نیز ما باید سیستمی داشته باشیم که پروازهای منطقه‌ای در شبکه منطقه‌ای انجام شوند و خرید هواپیماهای با بُردکوتاه، برد میانی و برد بلند از جمله برنامه‌های نوسازی ناوگان هوایی ایران است.

 اشاره وزیر راه و شهرسازی به خرید ۴۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر برای ایران ایر است که قرار است در دو مرحله خریداری و وارد کشور شود.

یک نمونه از این هواپیما که از ابتدای مهر ماه پروازهای آزمایشی خود را در فرودگاه‌های هدف آغاز کرده بهترین نمونه از هواپیماهای کوچک برای مسیرهای کوتاه محسوب می‌شود. 

مدیر فرودگاه اراک دراین باره خبر داده بود که طی هفته گذشته یک مورد ATR ۷۲۶۰۰ بر فراز فرودگاه اراک پرواز آزمایشی انجام داده و گفته بود که با ورود این هواپیماها پروازهای کوچک توجیه اقتصادی پیدا می کند و ما می توانیم برای پروازهای روزانه تهران به اراک نیز برنامه بگذاریم.

موضوعی که حالا به برنامه اصلی فرودگاه‌های کشور تبدیل شده است، همزمان با نهایی شدن بحث خرید هواپیمای منطقه ای، مدیران فرودگاه های کشور یکی پس از دیگری از برنامه ها و درخواست های خود برای برقراری پروازهای استانی خبر می‌دهند.

در همین خصوص محمود امانی‌بنی مدیر کل فرودگاه های استان هرمزگان با اعلام اینکه هواپیمای ای‌تی‌آر این هفته بعد از اراک با هدف ارزیابی فرودگاه و تست موتور و انجام پرواز در شرایط آب و هوائی جنوب کشور، وارد فرودگاه لامرد شد، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه نیاز به پروازهای کوتاه برد بین جزایر است به داشتن این هواپیماها نیاز جدی داریم و مذاکراتی برای گرفتن ای‌تی‌آر برای پروازهای بین استانی داشته‌ایم.

وی به جزایر سیریک، لاوان و ابوموسی اشاره می‌کند و از نیاز جدی به اقتصادی کردن فرودگاه‌های جزایر بندرعباس خبر می‌دهد. امانی بنی امیدوار است که با ورود این هواپیماها و برقراری پروازهای درون استانی بنادر استان هرمزگان رونق بیشتری بگیرد.

فرهاد پرورش مدیر عامل هما نیز پیش‌تر در گفت و گویی که با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داشت هدف اصلی آوردن این هواپیماها را راه‌اندازی پروازهای درون استانی دانسته بود و گفته بود: بسیاری از فرودگاه‌های کشور به دلیل نبود هواپیماهای مناسب مسیرهای کوتاه، به صورت بهینه فعال نیستند چراکه تعداد هواپیماهای با ظرفیت مسافری ۶۰ تا ۱۰۰ نفره در کشور بسیار کم است.

او گفته بود از طرف مردم، استانداران، نمایندگان مجلس و سایر مقامات استانی همیشه درخواست‌های زیادی برای فعال کردن یا افزایش تعداد پروازهای فرودگاه‌های مناطق مختلف کشور و فرودگاه‌های شهرهای کوچک وجود داشت و این نیاز تنها می‌تواند با به کار گرفتن هواپیماهای کوتاه برد پاسخ گفته شود.

نظر شما