شناسهٔ خبر: 28844 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جانشین راهور ناجا گفت:

سازمان‌های مجری ملزم به رعایت الزامات ترافیکی شوند/ حل معضل ترافیک مطالبه مردم است/ مجتمع کورش از نمونه‌هایی است که بدون ضوابط ترافیکی ساخته شده است

موسی امیری جانشین راهور ناجا با اشاره به این که نگاه صرفا تجاری در نظم شهرسازی بدون در نظر گرفتن الزمات ترافیکی بخشی از مشکلات عمده کلان‌شهرهاست، تاکید کرد: لازم است الزاماتی در این راستا تدوین و تصویب شود چون وطیفه پلیس به‌سامان کردن ترافیک و اجرای مطالبه مردم در این موارد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سردار موسی امیری، جانشین راهور ناجا امروز در همایش الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها با اشاره به سازمان‌های مختلفی که در ترافیک شهری دخیل هستند، گفت: مالکان، مجریان وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، مهندسان ترافیک و پلیس راهنمایی و رانندگی در امر ترافیک و حل مسئله ترافیک در کلان‌شهرها دخیل هستند و وطیفه پلیس به سامان کردن ترافیک و اجرای مطالبه مردم در این زمینه است.

جانشین پلیس راهور ناجا ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی در حال پیگیری هستند تا برای رفاه مردم و زیست بهتر شرایطی را فراهم کنند تا مشکل ترافیکی به حداقل میزان خود برسد؛ اگرچه در این زمینه با معضلاتی نیز روبرو هستیم و ناهماهنگی‌های بسیاری درحوزه شهرسازی وجود دارد، باید تلاش کنیم تا سازمان‌های مجری ملزم به رعابت الزامات ترافیکی شوند.

امیری با تاکید بر اینکه مشکلات ترافیکی و عدم هماهنگی طرح‌های ترافیکی از ساخت و ساز شهری دامن‌گیر سازمان‌ها و مردم می‌شود تاکید کرد: حل معضل ترافیک مطالبه مردم است و این واقعیتی است که در کلان‌شهرها جایی برای زندگی و زیست وجود ندارد و این امر ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مسئول است.

وی با اشاره به تجربیات دنیا در حل معضل ترافیک و ساخت مجتمع‌های پرتجمع درمانی، آموزشی و تجاری درخارج شهرها، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا مجتمع‌های بزرگ تجاری و رفاهی درحاشیه شهرها ساخته شود و همچنین حمل و نقل و الزامات آن به گونه‌ای باشد که تردد را برای مردم آسان کند.

سردار امیری با یادآوری آنکه مجتمع تجاری کورش در منطقه ۵ در کنار معبر بزرگراهی با ۱۶۰۰ پارکینگ برخلاف ضوابط شهرسازی ساخته شده گفت: مجتمع کورش یکی از نمونه‌هایی است که درکلان‌شهر تهران بدون ضوابط ترافیکی ساخته شده و شهروندان ساکن درمحل را با مشکلات متعددی روبرو کرده است و این موضوع باید درطراحی‌ها لحاظ شود که مجتمع‌های تجاری در کنار بزرگراه‌ها ساخته نشوند زیرا مشکلاتی از این دست در زمان بهره‌برداری زندگی شهروندان را دچار مخاطره خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون در  مجتمع تجاری کورش ۱۰ هزار نفر تردد دارند و این مجتمع ۲۵۰۰ نفر ظرفیت سینمایی دارد و اتلاف انرژی، آلودگی صوتی و زیست محیطی از مشکلات عمده‌ای است که در کنار این مجتمع ایجاد شده است.

وی گفت: بر اساس آمار ثبت شده در یک سال گذشته به دلیل ناهماهنگی درساخت ۳۲ فقره تصادف منجر به خسارت یا جرح در کنار این مجتمع ثبت شده است و همچنین در یک سال گذشته دراطراف این مجتمع ۱۸ هزار فقره اعمال قانون در برابر تخلف ثبت شده است.

وی گفت: نگاه صرفا تجاری درنظم شهرسازی بدون درنظر گرفتن الزمات ترافیکی بخشی از مشکلات عمده کلانشهرهاست که لازم است الزاماتی را دراین راستا تدوین و تصویب شود.

نظر شما