شناسهٔ خبر: 28869 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم افتتاح ۱۵۰ کیلومتر شبکه راهی کردستان:

کردستان از کانون‌های عمده تمدن ایران‌شهری است/ عبور کوتاه‌ترین کریدور ارتباطی اروپا به ایران از کردستان/ تحقق توسعه پایدار با گسترش ظرفیت‌های ارتباطی/ تشریح مزایای کریدور ۱۰ برای کردستان و ایران

افتتاح وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح ۱۵۰ کیلومتر شبکه راهی در استان کردستان با تاکید بر این که این استان از کانون‌های عمده تمدن ایران‌شهری به شمار می‌رود، گفت بخش عمده‌ای از مردم ایران در کوهپایه زاگرس سکونت دارند و به همین دلیل کریدور توسعه‌ای برای این خطه در وزارتخانه تعریف شده که تحت عنوان کریدور شمال به جنوب از منطقه بازرگان تا بندر امام خمینی در خلیج فارس امتداد دارد و می‌تواند در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش یابد و موجب رشد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ورارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امروز پنجشنبه ۱۵ مهر ماه در آیین افتتاح ۱۵۰ کیلومتر شبکه راهی دراستان کردستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هموطنان عزیز کردستانی، نمایندگان مجلس، استاندار و سایر مسئولان استانی در این خطه بیان کرد: ابتدا ایام ماه محرم را به یاد سرور شهیدان گرامی داشته و آرزو می‌کنیم که پیرو راه حضرت رسول باشیم.

من با استان کردستان آشنایی دارم چراکه از سال‌های ۶۰ تاکنون مرتب به این خطه سفر داشته‌ام آنچه که درحال حاضر از صمیم قلب و باورم می‌گویم آن است که ما کردستان را اگر بر فراز تاریخ ایران ببینیم می‌توانیم بهتر درک کنیم که یکی از کانون‌های عمده تمدن ایران‌شهری به شمار می‌رود. از ادبیات، شعر، تمدن، فلسفه و هر حوزه‌ای از دانش که نگاه کنیم مردان بزرگی از این خطه می‌بینیم که برای توسعه کل ایران و تمدن ایران‌شهری تلاش کرده و سهم بزرگی در این راه داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: هنوز هم بخش عمده‌ای از ادبیات، موسیقی، تجارت، امنیت، آبادانی و توسعه ایران تحت تاثیر این منطقه است. کردستان برای ایران یکی از کانون‌های اصلی زایش در منابع مادی و معنوی بوده است. بنابراین توجه به این منطقه توجه به مادر سرزمین ایران به شمار می‌رود. پس برای توسعه آن هیچ دریغی نباید داشته باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه اگر به جمعیت ایران نگاه کنیم بخش عمده‌ای از آن در کوهپایه زاگرس سکونت دارند، گفت: به همین دلیل است که من از بدو ورود به وزارتخانه بحث عمده‌ای در خصوص کریدور توسعه‌ای داشته‌ام که هم موجب توسعه منطقه شده و هم زمینه‌ای برای رشد و توسعه کل ایران باشد.

مزایای کریدور ۱۰ برای کردستان و ایران

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نگاه ویژه برای توسعه پایدار در این بخش از کشور، گفت: ارتباط و حمل و نقل در هر منطقه‌ای محور توسعه است و تا زمانی که ما نتوانیم ظرفیت‌های ارتباطی را گسترش دهیم نمی‌توان به رسیدن به توسعه پایدار امیدوار بود. لذا کریدوری را تحت عنوان کریدور شمال به جنوب که از منطقه بازرگان تا بندر امام خمینی(ره) خلیج فارس امتداد دارد در غرب کشور در وزارتخانه تعریف کردیم و اسم آن را کریدور شماره ۱۰ گذاشتیم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم این کریدور محوری است که می‌تواند در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی رشد داشته باشد. کریدور شماره ۱۰ در سطح بین‌المللی کوتاه‌ترین کریدور ارتباطی به طول ۱۴۵۰ کیلومتر از اروپا به سمت ایران است. این کریدور در سطح منطقه‌ای نیز از سمت شمال به جنوب و نیز از مسیرهای فرعی شرق به غرب به راحتی دریای مدیترانه را از سوریه با فاصله بسیار کوتاهی به ایران متصل می‌کند. این کریدور همچنین تمام منطقه شرقی را در عراق و ترکیه به قلب سرزمین ایران در تهران، قزوین، همدان، کرمانشاه و قم با یک اتصال سریع مرتبط خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه می‌توانیم در پیرامون این کریدور علاوه بر شکل دادن شبکه حمل و نقلی به مسائل دیگری از جمله لجستیک پارک‌ها، پایانه‌های حمل و نقلی شهرک‌های صنعتی محله‌های گردشگری و توسعه و ارتقای سکونتگاه‌ها توجه کنیم، گفت: به همین دلیل است که ما به این کریدور بیش از یک مسیر حمل و نقلی نگاه می‌کنیم ما می‌توانیم در ادامه اقدامات توسعه مکمل را در کنار این بخش داشته باشیم.

وی همچنین گفت: کریدور شماره ۱۰ از نظر دسترسی به آب، برخورداری از مناظر زیبا نسبت به سایر کریدورها شرایط بهتری دارد که می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه کریدور شماره ۱۰ از جهت میراث اقتصادی شبکه‌های اجتماعی و فرهنگی دارای سرمایه‌های نهفته زیادی است گفت: ما این کریدور را در شبکه حمل و نقلی خود در اولویت قرار داده‌ایم چرا که دارای ظرفیت‌های نهفته زیادی است به همین دلیل من همواره همت خود را در دولت برای توسعه این کریدور به کار خواهم گرفت.

آخوندی ادامه داد: در کنار اختصاص ردیف های اعتباری برای تکمیل و بهره برداری از قطعات مختلف این مسیر، مطالعات مورد نیاز در راستای تسهیل در تردد وسائل نقلیه و همچنین تبدیل این کریدور به آزادراه در دستور کار قرار گرفته است.

لزوم هماهنگی دولت و مجلس در پیشبرد کریدور شماره ۱۰

وی با تاکید بر اهمیت هماهنگی دولت و مجلس در پیشبرد این پروژه تاکید کرد: فکر می‌کنم با هماهنگی دولت و مجلس بتوانیم کار بزرگی را پایه‌گذاری کنیم چراکه یک چهارم نمایندگان مجلس در استان‌های اطراف این کریدور هستند. پس امکان اینکه سیستم پشتیبانی سیاسی خوبی در مجلس برای این کریدور به وجود آید فراهم است بنابراین باید با همکاری یکدیگر این طرح را به پایان برسانیم.

آخوندی با اشاره به اینکه سرعت کنونی این کریدور ۱۱۰ کیلومتر گزارش شده است، گفت: درحال حاضر راجع به جزییات فنی این کریدور درحال مطالعه هستیم و امکان اینکه بخشی از آن به آزادراه ارتقا یابد وجود دارد و باید بنا به این دلیل و با توجه به تنگناهای اقتصادی موجود در کشور مدل‌های سرمایه‌گذاری برای آن ترسیم کنیم. ما باید به سمتی برویم که هر بخش این کریدور که از جهت ترافیک اجازه می‌دهد به سیستم آزادراهی ارتقا پیدا کند تا هم سطح خدماتی آن افزایش یابد و از سوی دیگر امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این محور فراهم شود.

آخوندی ضمن اشاره به اینکه در وضع موجود ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور در کردستان واقع است، گفت: با افتتاح ۵۰ کیلومتر از این محور در مراسم امروز نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه فعال می‌شود. در این صورت ۲۰۰ کیلومتر باقی می‌ماند که قرارداد ۱۲۰ کیلومتر آن فعال شده است. امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم ۳۰ کیلومتر دیگر از این محور را به افتتاح برسانیم.

وی با اشاره به کریدورهای شرقی و غربی موجود در این منطقه گفت: ما در پیرامون این کریدور محورهایی داریم که مناطق شرق و غرب را به کریدور اصلی متصل می‌کنند. وجود ۱۰ پایانه مرزی در مسیر این کریدور یکی دیگر از اهمیت‌های بارز این محور به شمار می‌رود. در حقیقت بیش از یک سوم از مرزهای ایران در این کریدور وجود دارند که نشان دهنده تاثیر بالای آن در حوزه تجاری و مبادلات منطقه‌ای است.

کردستان را به مرکز کشورمان متصل کنیم

آخوندی با تاکید بر اینکه باید کردستان را به مرکز کشورمان متصل کنیم، گفت: از طریق سنندج به همدان، دیوان‌دره می‌توان کردستان را به مرکز کشور متصل کرد.

وی ادامه داد: کردستان به دلیل اینکه چندین سال با جنگ تحمیلی درگیر بود دچار عقب‌ماندگی مزمن شده است و در حالی که سایر استان‌ها در حال توسعه بودند کردستان در حال جنگ با دشمنان بوده است بنابراین نباید برای آبادانی کردستان دریغ کرد.

وی با اشاره به افتتاح ۸۰ کیلومتر راه روستایی در این استان گفت: در حال حاضر در کردستان ۲۲۰۰ کیلومتر راه روستایی وجود دارد و برای اینکه تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار این استان به راه آسفالته دسترسی داشته باشند هزار کیلومتر دیگر راه روستایی در این استان بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خبر خوش این است که ساخت هزار کیلومتر راه روستایی در این استان شروع شده است.

وی با اشاره به افزایش پروازهای فرودگاه سنندج در استان کردستان گفت: در نظر داریم دو پرواز دیگر از آبان‌ماه به پروازهای کردستان اضافه کنیم و معتقدم با ورود هواپیماهای جدید مشکل کمبود پرواز در استان‌ها رفع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ساخت راه‌آهن در کردستان گفت: راه‌آهن همدان در بهار سال آینده به افتتاح می‌رسد که پس از آن ساخت راه‌آهن همدان – سنندج را در دستور کار قرار داده‌ایم.

نظر شما