شناسهٔ خبر: 28906 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در چهارمین جلسه شورای اداری کردستان بیان کرد:

کریدور شماره ۱۰؛ مسیر توسعه‌ آینده ایران است/ لزوم طراحی ایستگاه راه‌‌آهن در داخل شهر سنندج/ اجرای اقدامات اولیه بازآفرینی در سکونتگاه‌های غیررسمی کردستان/ دخالت دولت در خانه‌سازی ایجاد مشکل می‌کند

نشست وزیر راه و شهرسازی در چهارمین جلسه شورای اداری کردستان با تأکید براینکه کریدور شماره ۱۰، کریدور توسعه‌ای ایران در آینده است، گفت: این کریدور نه تنها کوتاه‌ترین راه دسترسی ما را به اروپا ممکن می‌کند بلکه می‌تواند به عنوان یک کریدور ترانزیتی بسیار مهم در کشور نیز ایفای نقش کند. در واقع این کریدوری است که از شرق به غرب به راحتی دریای مدیترانه را به اروپا وصل می‌کند، فاصله ما از این کریدور به مدیترانه نزدیک به ۴۵۰ کیلومتر بوده و می‌تواند تمام کشور عراق و سوریه را از طریق ایران به غرب متصل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ورارت راه و شهرسازی عباس آخوندی طی سفر خود به استان کردستان در چهارمین جلسه شورای اداری استان بیان کرد: امروز برای من روز بسیار خوبی بود و بسیار خستگی را از تن من بیرون برد چرا که امروز ضمن دیدار با هم‌وطنان عزیزم در این خطه شاهد استقبال گرم، موفقیت‌ها و برنامه‌های این عزیزان برای توسعه آتی منطقه نیز بوده‌ام.

آخوندی با بیان این مطلب که کردستان از نظر من یکی از مولفه‌های اصلی تمدن ایران‌شهری ما به شمار می‌رود گفت: کردستان همواره نقش بسیار موثری در توسعه امنیت این سرزمین داشته است، این منطقه جایی است که ما توانستیم به آن تکیه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: بخشی از ثروت‌های مادی، معنوی و فرهنگی ما در این خطه تولید شده و مردم کشور همواره به این منطقه مدیون و وابسته هستند. بنابراین وقتی من وارد این خطه شده و با مردم فرهیخته آن مواجه می‌شوم از نحوه سلوک، مهر آن‌ها به پیامبر اسلام، ادبیات فاخر، سنت‌های زیبا و تلاشی که برای پایداری و امنیت ملی در ایران انجام می‌دهند به خودم می‌بالم. برای من با توجه به رفت و آمدهای طولانی که به کردستان داشته‌ام، این منطقه حالتی نوستالژیک دارد و من را علاقه‌مند می‌کند تا هرآنچه از عهده من برمی‌آید برای آن انجام داده و از هیچ کمکی دریغ نکنم.

وی در ادامه افزود: در این سفر افرادی از معاونت‌های مرتبط با بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی و همچنین بخش مسکن و شهرسازی، اراضی و ساختمان‌های دولتی با من همراه بودند که به لطف خدا توانستیم مسائل و مشکلات مربوط را مورد بررسی و گفتگو قرار دهیم. درحقیقت ما در این منطقه یک ظرفیت نهفته داریم که به ذلیل جنگ و پاره‌ای از مسائل امنیتی آن‌گونه که باید از آن‌ها بهره نبردیم ولی می‌توانیم اقدامات بزرگی به وسیله آن‌ها انجام دهیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید براین مطلب که بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور ساکن کوهپایه‌های زاگرس هستند گفت: کوتاه‌ترین کریدور اتصال جنوب به شمال کشور از این منطقه عبور می‌کند، کریدوری که از بندر امام خمینی در خلیج فارس آغاز و پس از عبور از خرم‌آباد، سنندج و میاندوآب در نهایت به بازرگان می‌رسد.

آخوندی این کریدور را کریدور توسعه آینده ایران خواند و گفت: بیش از سه سال است که من پروژه ساخت این مسیر را در وزارتخانه تعقیب می‌کنم، چرا که این کریدور نه تنها کوتاهترین راه دسترسی ما را به اروپا ممکن می‌کند بلکه می‌تواند به عنوان یک کریدور ترانزیتی بسیار مهم در کشور نیز ایفای نقش کند. درواقع این کریدوری است که از شرق به غرب به راحتی دریای مدیترانه را به اروپا وصل می‌کند، فاصله ما از این کریدور به مدیترانه نزدیک به ۴۵۰ کیلومتر بوده و می‌تواند تمام کشور عراق و سوریه را از طریق ایران به غرب متصل کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که این کریدور بهترین مسیری است که از طریق دهگلان، قروه، همدان و دیواندره، بیجار و زنجان به پایتخت و مرکز ایران وصل می‌شود گفت: این کریدور همچنین با ۱۰ مرز مهم کشور واقع در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و خوزستان در ارتباط بوده و از نظر جمعیتی دارای بیشترین تراکم جمعیتی در کیلومترمربع است. از سوی دیگر با توجه به خشک بودن کشور ایران این محور نسبت به سایر مسیرهای موجود در کشور، از آب فراوان‌تری برخوردار است.

وی در تشریح سایر ویژگی‌های این محور ترانزیتی افزود: این کریدور از نظر منابع دارای غنای معدنی بسیار گسترده‌ای بوده و از سوی دیگر در حوزه گردشگری نیز دارای جاذبه‌های بسیار بالایی است که می‌تواند جمع کثیری از گردشگران را جذب کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به این نکته که ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور (کریدور شماره ۱۰) از استان کردستان (از کامیاران تا بوکان) عبور می‌کند گفت: از دیدگاه من توجه به این محور توجهی استراتژیک است چرا که من به این کریدور تنها از بخش حمل ونقلی نگاه نمی‌کنم بلکه از دید توسعه‌ای نیز به آن می‌نگرم. ما می‌توانیم در اطراف این محور از انواع توسعه‌های مختلف نظیر سکونتگاهی، لجستیکی، صنعتی، و گردشگری بهره‌مند شویم به همین دلیل این کریدور به عنوان کریدوری توسعه‌ای مطرح است نه یک کریدور صرفا حمل و نقلی.

اخوندی با تأکید براینکه سعی کرده است در این مدت مفهوم این کریدور را در نظام برنامه و بودجه ثبت کرده و ردیفی برای آن پیدا کند، گفت: خوشبختانه این اقدامات انجام شده و درنهایت توانستیم در وزاتخانه برای این پروژه با اهمیت مجری انتخاب نیز کنیم، فکر می‌کنم که دولت به اتفاق فراکسیون زاگرس‌نشینان مجلس ( متشکل از حدود ۱۰۰ نماینده) می‌تواند این کریدور را به عنوان کریدور توسعه در آینده کشور معرفی کند.

وزیر راه و شهرسازی چشم‌انداز خود از این کریدور را مسیری برای انجام بخش عمده‌ای از تجارت و ترانزیت کشور در آینده تلقی کرد و افزود: ما دارای منطقه‌ای هستیم که از ثروت‌های زیادی در حوزه‌های انسانی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی و اقتصاد جغرافیایی برخوردار است که ما می‌توانیم از مجموعه آن‌ها در جهت رشد و توسعه کشور استفاده کنیم. امیدوارم که بتوانیم با این اندیشه اجرایی، این چشم‌انداز را تعریف کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من در مذاکراتی که با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی داشته‌ام همیشه اجرای این پروژه را به عنوان گزینه اول پیشنهاد کردم و خوشبختانه شاهد تمایل از سوی آنها نیز بوده‌ام چراکه در حال حاضر تعداد زیادی از آن‌ها در حال مطالعه این طرح هستند. این کریدور است که از نطر من اولین گزینه بوده و من به آن ایمان دارم پس امیدوارم که در برنامه ششم این کریدور به عنوان موردی اصلی درنظر گرفته شده و جزئیات آن تعریف شود و در برنامه سال ۹۶ به اندازه کافی برای آن بودجه پیش‌بینی شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: از ۳۲۰ کیلومتری که از این کریدور در استان وجود دارد تا امروز ۷۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل شده بود که با افتتاح ۵۰ کیلومتر دیگر امروز به ۱۲۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرد. درحال حاضر ۲۰۰ کیلومتر دیگر باقی‌مانده که برای ۱۲۰ کیلومتر آن قرارداد فعال تنظیم شده و امید است در سریع‌ترین زمان ممکن برای ۸۰ کیلومتر باقیمانده نیز قرارداد اجرای آن امضا شود.

عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: امروز نیز ۱۰ کیلومتر از محور کامیاران- سنندج و ۴۰ کیلومتر از محور سنندج- سقز افتتاح کردیم، محور بسیار مهمی که باید برای آن نیز تدبیری اندیشیده شود سقز به سمت بوکان است  که دارای ترافیک بالایی بوده و باید هرچه زودتر تکمیل شود تا یکپارچه به صورت بزرگراه دربیاید.

آخوندی با اشاره به کریدورهای فرعی موجود در این استان نیز بیان کرد: ما در کریدورهای فرعی در غرب کردستان شاهد محور سنندج – مریوان هستیم. درحال حاضر تا منطقه شویشه آن وضعیت نسبتا مناسبی دارد ولی از آن منطقه به بعد دارای پیچ و خم‌های زیادی بوده و سرعت طراحی کمی دارد. خوشبختانه کریدور جدیدی در این منطقه تعریف شده که از شویشه به سمت گاران (۵۲ کیلومتر) بوده و دارای ۳ تونل است. درحال حاضر ۲ تونل آن اجرا شده و تنها یک تونل مهم دیگر به طول ۱۸۸۰ متر  نزدیک مریوان باقی‌مانده است. هم‌اکنون مناقصه این تونل نیز برگزار و قرارداد ان ابلاغ شده است. درحقیقت این تونل گلوگاه و اصلی‌ترین بخش محور به شمار می‌رود که باید تا دو سال آینده به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: تا کنون ۳۰ کیلومتر از این ۵۲ کیلومتر اجرا شده و ۲۰ کیلومتر آن باقی‌مانده است که این مسیر به همراه تونل ۱۸۸۰ متری باغان باید ظرف دو سال اعلام شده تمام شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید براین نکته که امیدوارم محور سنندج-مریوان که به دلیل اتصال به باشماق و کردستان عراق از اهمیت بالایی برای ما برخودار است هرچه سریعتر به مرحله بهره‌برداری برسد گفت: برای اینکه به این مناطق وصل شویم دارای دو محور هستیم. یکی کنارگذر ۲۰ کیلومتری است که امروز تصمیم گرفتیم آن را با کریدور جدید برای اتصال به باشماق تطبیق دهیم و محور دیگر کمربندی موجود در این منطقه است به طول ۳.۲ کیلومتر که در حال حاضر ۲ کیلومتر آن اجرا شده و برای ساخت ۱.۲ باقیمانده نیز تصمیماتی را امروز با استاندار اتخاذ کردیم.

وی در ادامه افزود: امروز ۱۰ کیلومتر از محور دهگلان – قروه را افتتاح کردیم و تنها ۲۱ کیلومتر از گردنه صلوات‌آباد در این منطقه مانده که خوشبختانه کار مناقصه آن انجام شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

آخوندی ضمن تأکید براین نکته که کریدور شمال به جنوب شبکه به علاوه‌ای را در این منطقه ایجاد کرده و موجب توسعه خواهد شد گفت: محور دیگری در دیواندره به سمت بیجار داشتیم که با افتتاح ۱۰ کیلومتر از آن در کل ۷۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح کردیم. امیدواریم با توسعه محورهای شرق، غرب و شمال به جنوب بتوانیم شبکه بزرگراهی استان را ساماندهی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص شبکه راه‌های روستایی کردستان نیز بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم برای تکمیل و اتصال راه روستایی برای روستاهای بالای ۵۰ خانوار به شبکه استانی، به ۲۲۰۰ کیلومتر راه نیاز داریم که یک‌هزار کیلومترآن هم‌اکنون دردست اجراست و امید است پس از اتمام، نتایج مثبتی در این حوزه به دست آید.

بخش ریلی اولویت بعدی استان

عضو کابینه دولت یازدهم درباره حمل ونقل ریلی این استان نیز اظهار کرد: بخش ریلی با بخش جاده‌ای متفاوت است چراکه حتما باید به شبکه متصل شده و به تنهایی اجرا نمی‌شود. امید است راه‌اهن همدان تا بهار افتتاح شود. پس از این اقدام اولویت بعدی ما ادامه خط ریلی به سمت سنندج است که حدود ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی در این‌باره تأکید کرد: امروز نیز در جلسه با مسئولان استانی تصمیماتی را برای مکان‌یابی و موقعیت ایستگاه سنندج اتخاذ کردیم. پیش از این، مکان ایستگاه راه‌آهن در ۳۰ کیلومتری شهر سنندج پیش‌بینی شده بود که با مخالفت من روبه‌رو شد. به عقیده من ایستگاه باید در دل شهر طراحی شود تا شهروندان در زمان رسیدن به مقصد بتوانند به راحتی از خدمات بهر‌مند شوند. به این منظور انتخاب مکان ایستگاه و طراحی مسیر از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور آغاز می‌شود.

برنامه‌های توسعه‌ای برای فرودگاه‌های استان

آخوندی در خصوص بخش هوایی نیز مطرح کرد: در این بخش نیز دستور اضافه شدن دو پرواز از آبان ماه سال جاری در فرودگاه سنندج را دادیم. از سوی دیگر در جریان اقدامات توسعه‌ای فرودگاه سقز نیز قرار گرفتیم. قطعا پس از نوسازی ناوگان، از این تنگنا خارج خواهیم شد چراکه بخش عمده‌ای از این ناوگان برای فرودگاه‌های کوچک و میانی خواهد بود. درحال حاضر ۶۰ فرودگاه در کشور داریم که تنها ۱۰ مورد آن برای ۸۰ درصد از پروازها استفاده شده و ۵۰ مورد دیگر دربرگیرنده ۲۰ درصد پروازهاست.ما باید با نوسازی ناوگان فرودگاه‌های کوچک را نیز مانند جاده‌ها در کشور فعال کنیم.

حمایت از شهرداری برای حل مشکلات حاشیه‌نشینی 

وزیر راه وشهرسازی درخصوص بحث حاشیه‌نشینی در استان کردستان نیز بیان کرد: ما در منطقه کردستان به ویژه شهر سنندج و سقز، بانه، مریوان و ... حاشیه‌نشینی گسترده‌ای داریم. خبر خوب این است که امروزه روند مهاجرت‌ها نسبت به قبل کاهش پیدا کرده ولی همین میزان انجام شده نیز به قدری بوده است که مشکلات فراوانی را برای سال‌های طولانی پدید آورده است. سیاست من در این حوزه آن است که شهرداری را محور قرار دهیم و تمام حمایت‌های لازم برای توسعه شبکه و ایجاد زیرساخت‌ها و حل مسائل در این نقاط را از آن‌ها داشته باشیم.

وی در این‌باره افزود: امروز در این خصوص با شهرداری برای اجرای اقدامات اولیه بازآفرینی در هر محله صحبت کرده و به توافقاتی از جمله احیای ساختمان‌های باارزش، ساخت مکان‌هایی برای تونامندسازی مردم، مدرسه، منبع آب و ... دست یافتیم.

دخالت دولت در خانه‌سازی ایجاد مشکل می‌کند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید پیرامون مسائل مربوط به سایت مسکن مهر استان نیز بیان کرد: این استان دارای ۳۵ هزار واحد مسکن مهر است که تاکنون ۲۵ هزار واحد آن افتتاح شده و ۱۰ هزار واحد دیگر باقی‌مانده است.مسکن مهر کردستان نیز مانند بسیاری از سایت‌های دیگر این پروژه در کشور خام بوده و پیش از آنکه خدمات روینایی‌اش تأمین شود تنها به ساختمان‌سازی پرداخته شده و دارای ناهماهنگی‌های زیادی است. ما حتما تمامی تلاش خود را برای اصلاح معابر و احداث مدارس و کمک به اجرای زیرساخت‌ها در این مناطق خواهیم کرد.

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن بیان کرد: از آنجایی که مسکن مهمترین دست‌آورد یک خانواده در طول عمر به شمار می‌رود اصلی‌ترین نکته‌اش آن است که ما بتوانیم در این بخش رابطه‌ای بین نظام پس‌انداز خانواده و نظام تأمین مالی در بانک ایجاد کنیم، کاری که ما انجام دادیم ان است که هرکسی که مقدار مشخصی پس‌انداز کند به ازای هر۶  ماه یک برابر پس‌اندازش تسهیلات دریافت کند. اگر کسی ۱۰ میلیون تومان پس‌انداز کند ظرف یک سال می‌تواند ۲۰ میلیون و ظرف دو سال ۴۰ میلیون تومان و ظرف سه سال می‌تواند ۶۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرد.

آخوندی با بیان اینکه مسکن مهر نشان داد که دخالت دولت در خانه‌سازی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که درحال حاضر همه گرفتار آن هستند گفت: مسکن چیزی بوده که همواره در طول تاریخ افراد خود مسکن مورد نیاز خودشان را درهرمکانی که دوست داشتند انتخاب کنند و این جایی است که مداخله دولت گرفتاری‌های زیادی را دارد. همین قدر یادبگیریم که بار دیگر مداخله در ساخت و ساز نکینم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نظامی که ما درست کردیم افراد در سنندج می‌توانند ۶۰ میلیون تومان با نرخ ۸ درصد تسهیلات دریافت کنند که نرخی بسیار نازلی به شمار می‌رود. این اقدام به شرطی که افراد دارای پس‌اندازی بوده و خود برای خود تصمیم بگیرند می‌تواند بسیار مفید باشد. درواقع این قدرت خرید ما را در ۷ ضرب می‌کند اگر کسی قدرت خریدش ۱۰ میلیون تومان باشد می‌تواند ۷۰ میلیون خرید کند. زوجین هردو اختیار گرفتن این تسهیلات را دارند که در این صورت با داشتن هرکدام ۱۰ میلیون تومان پس‌انداز تا ۱۴۰ میلیون تومان قدرت خرید داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: من فکر می‌کنم در شهرهایی مانند شهرهای کردستان بخش اعظم خانواده‌های متوسط می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. ما نمی‌خواهیم وارد ساخت و ساز شویم چراکه دخالت در زندگی خصوصی مردم هیچ سودی نداشته و تا اخر گرفتاری هم برای مردم و هم دولت ایجاد می‌کند.

نظر شما