شناسهٔ خبر: 28953 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاونین وزیر راه و شهرسازی در استان اصفهان مطرح کردند:

اصلی‌ترین وظیفه ما تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست/ موضوع نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد عین اقتصاد مقاومتی است/ لزوم استفاده از حداکثر دانش تخصصی در اداره امور شهرها/ رویدادهای فرهنگی در بحث‌های بازآفرینی جدی گرفته شود

جلسه بیست و چهارمین نشست تخصصی مدیران بافت‌های فرسوده کلان‌شهرهای کشور با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی و مدیران بافت‌های فرسوده ۱۵ کلان‌شهر در اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: اگر به پیشینه مأموریت‌ها در اداره امور شهرها بنگریم قوانینی از قبیل قانون نوسازی و عمران شهری و قانون برنامه چهارم را داشتیم که در پی آن تشکیل سازمان نوسازی و بهسازی در دل شهرداری‌ها بود که  بعد از آن تحولات مثبتی در شهرها اتفاق افتاد. در حال وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم تغییراتی پیش آمده که ناچاریم با توجه به تحولات دوره حاضر نگاه علمی را افزایش داده و از حداکثر دانش تخصصی در اداره امور شهرها استفاده کنیم.

وی با اشاره به تحولات رخ داده در طی مراحل پیشرفت علم و فنّاوری در جهان بیان داشت: سرعت توسعه علم در جهان بگونه‌ای است که لازم است تا از حداکثر این ظرفیت‌ها استفاده کرده و از این سرعت عقب نمانیم و از امکانات در اداره امور زندگی در شهرها نهایت استفاده را ببریم.

حناچی گفت: ذائقه مردم در حال تغییر است و کیفیت زندگی در شهرها به شدت در حال پایین آمدن. بالا بردن کیفیت زندگی در شهرها بحث بازآفرینی است. ما تلاش می‌کنیم این معادله را برگردانیم و زمینه‌های ذهنی را فراهم کرده و اصلی‌ترین وظیفه خود یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت را به اجرا درآوریم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: بحث امروز که نشان دهنده تحولات عظیم است خروج صنعت از شهرهاست. خروج صنعت از شهرها در تمامی کشورها در حال وقوع است و مهم آن است که این فضاها نباید تخریب شوند بلکه باید تبدیل شوند. متأسفانه بسیاری از فضاهای بازمانده از دوران قبل تخریب و خیلی از کارخانه‌ها از بین رفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در اینخصوص گفت: پدیده انقلاب صنعتی یکی از تحولات عظیم زندگی بشر بود و عمدتاً در اروپا و آمریکا شکل گرفت و دنیا را درنوردید و در شهرها گسترش یافت که با گذشت زمان مشکلاتی در شهرها به وجود آورد که باعث خروج صنایع از شهرها شد. خروج صنایع از شهرها فرصتی را به وجود آورد تا تحولات عظیمی رخ دهد.

وی با اشاره به اقدامات دیگر کشورها جهت بازسازی و نوسازی بافت‌های باقیمانده صنعتی در آن‌ها اظهار کرد: در کشور ما آثار زیادی از دوره صنعتی بجا مانده که لازم است برنامه‌های روشن و مشخصی برای این فضاها در نظر گرفت.

اصفهان یکی از مراکز مهم تولید صنعت در کشور بوده که بخشی از آن‌ها از بین رفته و بخشی برای تبدیل شدن به فضاهای مناسب، فرصتی مناسب است.

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز در ادامه به رویداد فرهنگی محرم و شهادت امام حسین (ع) اشاره‌ای داشت و گفت: رویدادهای فرهنگی باید در بحث‌های بازآفرینی جدی گرفته شود چرا که تمامی مردم دوست دارند در این‌گونه مناسبت‌ها در محله‌های خود حضور داشته باشند و چه خوب است تا نگاه ما به بازسازی و نوسازی بافت‌ها یک نگاه فرهنگی باشد.

وی اظهار داشت: دولت ابزارهای متفاوتی در اختیار دارد که لازم است از این امکانات و ظرفیت‌ها نهایت استفاده شود از آن جمله مصوبه‌ای است که مکمل سند ملی بازآفرینی است که در آن الزاماتی است برای همراهی کردن دستگاه‌ها به‌منظور انجام امور بازآفرینی.

ایزدی متذکر شد: اساساً موضوع نوسازی و بهسازی عین اقتصاد مقاومتی است و اقداماتی که در اینخصوص انجام می‌گردد تحقق این مهم است و خوشبختانه ارتباط خوبی بین شهرداری‌ها و دستگاه‌های مربوطه برقرار شده و شرایط محیاست تا این تشکیلات فعال‌تر شوند.

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در ادامه بیان داشت: اصفهان بیش از هر زمان دیگر نیاز به کمک دارد و متأسفانه با خوردن عنوان برخوردار بر پیشانی آن از بسیاری از امکانات و اعتبارات در طی سال‌های گذشته محروم ماند.

اصفهان مدیون رودخانه زاینده‌رود است و زندگی و حیات در شهر اصفهان فلسفه وجودی رودخانه زاینده‌رود است.

این رودخانه با داشتن بیش از ۱۵۵ مادی و نهر، حیات را در رگ‌های اصفهان جاری می‌کرده که این امر باعث ایجاد باغات و شهرها در آن شده و در حال حاضر سرنوشت آن به‌جایی رسیده که به خاطر تصمیمات گذشته و وجود صنایع در استان و نپرداختن به انتقال آب از حوزه‌های فرادست کلیه محلات مجاور آن به بافت‌های فرسوده تبدیل شده‌اند.

قطعاً با حذف رودخانه زاینده‌رود اصفهانی باقی نخواهد ماند و امید است با برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح مدیریت کلان کشور در حال انجام است دوباره این رود زنده شود.

غلامی در ادامه گفت: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اصفهان با ۱۴۰۰۰ هکتار در استان نیاز به توجه ویژه و عزم ملی دارد.

وی اشاره‌ای به ساخت واحدهای مسکن مهر در کشور و عزم ملی که در آن زمان برای ساخت این واحدها در کشور صورت گرفت کرد و گفت: ۲۱۰ هزار واحد مسکن مهر در استان اصفهان برنامه‌ریزی شد که با احتساب اندوخته ملکی به‌اضافه هزینه تسهیلات پرداختی تاکنون ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این مجموعه‌ها هزینه شده که به دلیل عدم انجام کار کارشناسی در مکان‌یابی مناسب و نحوه ساخت و سازها متأسفانه باید گفت در آینده سونامی خواهیم داشت که به دلیل تبدیل تمامی این محلات و شهرها به بافت فرسوده، شاهد مهاجرت ساکنین به کلان‌شهرها خواهیم بود.

وی با اشاره به شعر فردوسی گفت: به یزدان اگر ما خرد داشتیم، کجا این سرانجام بد داشتیم. آیا عزم ملی که در گذشته برای ساخت این‌گونه ساخت و سازها وجود داشته نمی‌شود الآن اتفاق بیفتد و شاهد شکوفایی محلات و مناطق شهرها و نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری باشیم.

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان به‌عنوان یکی از سخنرانان این جلسه گفت: نگاه در عرصه اداره کلان‌شهرها باید متفاوت باشد و رویکردهای جدیدی اعمال گردد.

وی افزود: با امکاناتی که در عصر حاضر وجود دارد اقیانوسی از اطلاعات وسیع در اختیار ما قرار می‌گیرد که می‌توان عصر حاضر را دیدار با ابر تغییراتی تعبیر کرد که در مواجهه با آن تغییرات در مقیاس‌های بزرگ باسرعت بسیار بالا، نیاز به استراتژی‌های خاصی است که لازم است تکنیک‌های بکار رفته و سیاست‌های پیش روی شهرها متفاوت باشد. در اصفهان هم عهد شده‌ایم که این نگاه را متفاوت کنیم و در اینخصوص ضمن انجام برنامه‌های قبلی تدوین شده که عمدتاً سخت‌افزاری است لازم است برنامه‌های نرم‌افزاری هم لحاظ گردد.

شهردار اصفهان افزود: اقدامات خوبی در اصفهان در حال انجام است ولی مشکلاتی مانند آشفتگی فضایی، آلودگی هوا و ترافیک تاکنون حذف نشده و متأسفانه روز به روز روستاها خالی از سکنه می‌شوند و بر جمعیت شهرها افزوده می‌گردد که نیاز به یک خوانش مجدد است تا در کنار کارهای سخت‌افزاری کارهای نرم‌افزاری نیز در شهرها صورت پذیرد.

گفتنی است قبل انجام این نشست توسط معاونین وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولین محلی دفتر بازآفرینی منطقه ۱۴ اصفهان واقع در محله زینبیه اصفهان افتتاح و کلنگ احداث پروژه ۱۱۰ واحدی قصر فیروزه در منطقه ۳ اصفهان در منطقه بافت هدف بر زمین خورد.

نظر شما