شناسهٔ خبر: 28993 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در گفت‌وگو با شبکه استانی کردستان:

توقف ترانزیت، راهکار رفع تصادفات محور سنندج- مریوان نیست/ کنترل ترافیک محور تا زمان احداث جاده جدید/ توانمندکردن شهروندان راهکاری برای خروج مسکن از رکود است

نشست وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه توقف ترانزیت، راهکار رفع تصادفات محور سنندج-مریوان نخواهد بود گفت: برای مدیریت این مشکل دو برنامه کوتاه و بلندمدت در پیش رو داریم. از آنجا که احداث جاده فرایندی زمان‌بر به شمار می‌رود این اقدام جزو برنامه‌های بلندمدت خواهد بود و فعالیت‌های دیگری نظیر ایجاد کمربندی، مدیریت جاده، نصب دوربین و اعمال قانون نیز نمونه‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت در این بخش به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در گفت‌وگوی ویژه خبری در استودیو شبکه استانی کردستان در خصوص نگرانی‌های مردم این خطه درباره تانکرهای حمل مواد سوختی که از مرز باشماق از کشور عراق وارد شده و موجب بروز حوادث تلخ و ناگواری در این منطقه می‌شوند، گفت: در حقیقت از طریق این مرز و محور، ترانزیت دو سویه‌ای بین دو کشور در جریان است. اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که این ترانزیت تا چه حد به نفع مردم ایران و منطقه است باید بگوییم کاملا به نفع مردم منطقه بوده و بخشی از درآمد مردم چه در بانه، سقز، مریوان و سنندج از همین ترانزیت تأمین می‌شود.

آخوندی در ادامه با بیان اینکه قطعا ما برای رفع این مشکل در پی متوقف کردن ترانزیت نخواهیم بود گفت: قطعا متوقف کردن ترانزیت این محور به نفع مردم کردستان و عراق نخواهد بود. از سویی دیگر باید بگویم که در ترانزیت امکان اینکه نوع کالا مشخص شود نیز امکان‌پذیر نیست. وقتی ما دارای ترانزیت هستیم شاهد یک ترانزیت عام خواهیم بود. براساس آمار گزارش شده در هفته‌های اخیر تقریبا روزانه  ۴۸ کامیون حامل سوخت از مرز باشماق داشتیم که از این تعداد ۳۶ کامیون ایرانی و ۱۲ مورد آن عراقی اعلام شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مدیریت این مشکل در کردستان اضافه کرد: برای مدیریت این مشکل دو برنامه کوتاه و بلندمدت پیش رو داریم. از آنجا که احداث جاده فرایندی زمان‌بر به شمار می‌رود این اقدام جزو برنامه‌های بلند مدت خواهد بود. در این قسمت با توجه به تمامی فشاری که روی پیمانکار طرح  احداث جاده جدید ایجاد کردیم قرار است تا محور مذکور تا ۲۴ ماه آینده به پایان رسیده و به بهره‌برداری برسد.

وی ایجاد کمربندی (به طول ۳.۲ کیلومتر)، مدیریت جاده، نصب دوربین و اعمال قانون را نمونه‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت در این بخش اعلام کرد و افزود: درحال حاضر ۲ کیلومتر از جاده کمربندی تملک و در حال اجراست و احداث بقیه محور نیز در دست پیگیری است.

آخوندی در این‌باره اضافه کرد: از سوی دیگر مدیریت جاده و کنترل سرعت از طریق پلیس موضوع دیگری در این بخش به شمار می‌رود که من اطمینان دارم همکاران ما در پلیس راه این اقدام را انجام داده و حضور جدی‌شان در محور کاملا مشهود است. امیدواریم با حضور پلیس و با نصب دوربین و اعمال قانون که از مهمترین برنامه‌های کوتاه‌مدت ما در این حوزه به شمار می‌رود بتوانیم سرعت مطمئنه را در جاده کنترل کنیم.

باید کاری کنیم تا هر ایرانی بتواند قدرت خرید مسکن داشته باشد

عضو کابینه دولت و تدبیر امید در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر برنامه‌های وزارت‌ راه و شهرسازی در خصوص خروج بازار مسکن از رکود بیان کرد: اصلی‌ترین بحثی که ما در این حوزه دنبال می‌کنیم آن است که در پایان کار یک ایرانی بتواند قدرت خرید داشته باشد، درحقیقت این زمانی است که بازار مسکن از رکود خارج خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه صندوق پس‌انداز یکم عمده‌ترین اقدام ما در این حوزه است گفت: براساس آمار به دست آمده روزانه بیش از یک‌هزار نفر در کشور پس‌انداز می‌کنند این تعداد سال آینده متقاضی واقعی مسکن خواهند بود.

وی در ادامه سخنان خود از افزایش ۱۰۰ درصدی میزان تسهیلاتی که در ۶ ماهه اخیر نسبت به سال گذشته به مردم داده شده است خبر داد و گفت: ما امید داریم با این رشد پس‌انداز در سال آینده دارای حداقل ۲۵۰ هزار متقاضی بازار مسکن باشیم که این تعداد خود بازار را از رکود خارج خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما تصور می‌کنیم توانمندکردن شهروندان برای این که خود مسکن خود را انتخاب کنند راهکار اصلی برای خروج از رکود است. این طرحی است که مردم را برای اینکه دارای تقاضای موثر شوند توانا خواهد کرد./

نظر شما