شناسهٔ خبر: 29165 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار جاده‌ای در هفته گذشته

نقش سپهتن در صرفه جویی سوخت و زمان سفر/ تلاش برای تامین اعتبار نگهداری راه‌ها با اخذ عوارض/ عبور ۱۵ هزار زائر از مهران برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورا

نشست كاهش ۳ درصدی تلفات رانندگی در ۵ ماه نخست سال جاری، نقش روادید و ایجاد نظم در حمل و نقل برای عبور در مرز، آمادگی قطعات 9 و 10 بزرگراه کربلا برای شروع عملیات اجرایی، افتتاح سالن مسافری جدید شلمچه تا دو هفته آبنده و انتصاب مدیرعامل جدید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل مهمترین عناوین حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، استقبال مردم برای سفر به سه مرز ایران و عراق افزایش می‌یابد و در این رابطه نیز اقدامات وسیعی از سوی نهادها و دستگاه های ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی و پلیس انجام می‌شود. با مروری بر اخبار هفته گذشته در حمل و نقل جاده ای می توان دریافت که بیشترین و مهمترین اخبار این شقه از حمل و نقل حول محور مدیریت حمل‌و‌نقل در اربعین و سامانه سپهتن است.

در ابتدای هفته گذشته سامانه سپهتن با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده ناجا به همراه جمعی از معاونان و پاسگاه پپش ساخته پلیس راه شریف آباد به بهره برداری رسید که وزیر راه و شهرسازی در این مراسم بیان کرد: تردد وسایل نقلیه موتوری به ۲۹ میلیون رسیده است و سیستم‌های قدیمی و سنتی پاسخگوی کنترل و نظارت آنها نیست بنابراین باید به دنبال اقدامات ساختاری رفت.

آخوندی خاطرنشان کرد: سال آینده دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف در ۳۵ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور به ۱۸۸۰ عدد خواهد رسید و از طرفی سیستم یکپارچه سپهتن با همکاری پلیس و سیستم تردد ترانزیتی با همکاری گمرک موجب افزایش ایمنی راه‌ها خواهد شد.

كاهش ۳ درصدی تلفات رانندگی در ۵ ماه نخست سال جاری

كشاورزیان معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه از كاهش ۳ درصدی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در ۵ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: اولویت اول در حمل ونقل جاده‌ای ارتقای ایمنی از طریق اعمال قانون و تدوین آیین‌نامه‌ها است.

رئیس سازمان راهداری بیان داشت: به زودی شاهد افتتاح دوربین‌های ثبت تخلف در راه‌های شریانی كشور خواهیم بود. همچنین سامانه سپهتن نیز بر روی بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به منظور كنترل رفتار راننده و عملكرد ناوگان نصب شده است و از طریق سامانه سپهتن با رانندگانی كه بیش از ۹ ساعت رانندگی می‌كنند برخورد خواهد شد.

کاهش ۸۵۰۰ ساعته زمان سفر با تجهیز ناوگان جاده‌ای به سامانه سپهتن

شهرام آدم نژاد نیز از کاهش یک و نیم درصدی خودروهای دارای تخلف سرعت در بازه زمانی ۴ ماهه اول سال ۹۵ خبر داد و گفت: میزان صرفه‌جویی در زمان سفر با این سامانه معادل ۵۱۱ هزار دقیقه یا ۸۵۰۰ ساعت در شبانه‌روز برای ناوگان اتوبوس‌های مسافربری است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به تأثیر سپهتن بر میزان صرفه‌جویی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: این سامانه فقط از محل عدم توقف اتوبوس‌های مسافری مقابل پاسگاه‌های پلیس راه موجب صرفه‌جویی سوخت معادل ۲۱۲ هزار لیتر گازوئیل در شبانه‌روز و سالانه ۷۵ میلیون لیتر می‌شود.

سردار اشتری فرمانده ناجا نیز  با بیان اینکه  «اگر همه دستگاه‌ها در خصوص سهم خود در راستای نظم و امنیت به خوبی ایفای نقش کنند قطعا امنیت ارتقا می‌یابد» تصریح کرد: یکی از دستگاه هایی که در ارتقاء امنیت جاده‌ها نقش موثری دارد وزارت و راه شهرسازی است که انصافا وزیر راه و شهرسازی و کارکنان این مجموعه علاوه بر تعامل مناسب با پلیس، نقش مهمی در ارائه سهم خود ایفا کرده‌اند.   

وی افزود: در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  میزان تلفات رانندگی،  ۳ درصد معادل حدود ۲۰۰ نفر کاهش یافته است که روند قابل ملاحظه‌ای به شمار می رود.در دو هفته قبل مساله سوخت و الگوی اخذ عوارض از گازوئیل و بنزین برای تامین بودجه لازم جهت نگهداری راه ها از سوی معاونان وزیر از جمله رئیس سازمان راهداری و امیر امینی معاون برنامه ریزی و مانبع وزارت راه و شهرسازی مطرح شد.   اما این هفته داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در آیین معرفی مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان  اظهار داشت: با تصویب عوارض هزار ریالی بر سوخت، می توان اعتباری حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال برای نگهداری راه به نحو مطلوب کسب کرد.  

کندوکاو برای اخذ عوارض از کل فراورده های نفتی

وی با بیان اینکه «۲۰ درصد عوارض بر گازوییل به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که هنوز اجرایی نشده و ما به دنبال عوارض بر کل فرآورده‌های نفتی هستیم» گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر فرآورده‌های نفتی مانند قیر  هزینه نگهداری ۸۵ هزار کیلومتر راه برون شهری و ۱۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی  سالانه ۶۰ تا ۷۰هزار میلیارد ریال است. همچنین ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی در کشور وجود دارد که از طریق اعتبارات ملی نگهداری می‌شود اما منابع ملی کفاف نگهداری از این راه‌ها را نمی‌دهد و همچنان کمبود منابع مالی به چشم می خورد از طرفی راه‌های روستایی از منابع استانی هزینه و ۴۰ درصد بودجه استانی را شامل می‌شود که از توان استان‌ها خارج است.

اما در اواسط هفته و با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تب و تاب سفر زائران به استان‌های مرزی ایلام و خوزستان و سه پایانه مرزی مهران،  شلمچه و چزابه بیش از پیش افزایش یافت و دست اندرکاران دولتی و بخش خصوصی انیز نسبت به نگرانی های مردم و رسانه ها و برنامه ریزی های انجام شده اطلاع رسانی کردند.

عبور ۱۵ هزار زائر از مرز مهران برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی

محمدجواد عطرچیان با اشاره به میزان استقبال زوار حسینی برای شركت در مراسم تاسوعا و عاشورا اظهار داشت: بین ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار زائر از مرز مهران برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورا در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه از مرز مهران عبور كردند.  وی افزود: اقدامات انجام شده با هدف مدیریت حمل‌ونقل و تردد مسافران برای مراسم اربعین انجام شده است به همین خاطر، زائرانی که برای ایام تاسوعا و عاشورا قصد سفر به کشور عراق کرده‌اند به راحتی و بدون هیچ مشکلی رفت و آمد خواهند کرد.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام شده در سه پایانه مرزی مهران، ‌چزابه و شلمچه برای آمادگی لازم در ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی بیان داشت: در مرز شلمچه سالن مسافری جدیدی ساخته شده است كه طی دو هفته آینده افتتاح خواهد شد و سالن‌های مسافری در چزابه از لحاظ امکانات آمادگی ارائه خدمات به خیل عظیم مسافران را دارند. همچنین به دلیل حجم بالای خودروهای شخصی و عمومی در ایام اربعین در پایانه مرزی مهران پاركینگ‌های بزرگی به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیك ساخته شده است.

عبور زائران از مرز با روادید موجب ایجاد نظم در حمل‌ونقل می‌شود

 همچنین مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «تردد زائران با اخذ ویزا نظم خاصی در جابجایی مسافر ایجاد می‌کند» گفت: سال گذزشته با افردای مواجه بودیم که مدارک لازم برای ورود به کشور عراق را همراه نداشتند و با این حال به مناطق مرزی عزیمت کرده بودند. به همین خاطر در صورت اطلاع رسانی این مورد که زائران تنها در صورت ویزا و پاسپورت می‌توانند از مرز عبور کنند، شاهد نظم خاصی در حمل‌ونقل خواهیم بود و خدمات مطلوب در اختیار مسافران دارای مدارک لازم قرار می‌گیرد.

حاجی اسماعیلی با اشاره به سفرهای یکسر خالی خاطرنشان کرد: از چند روز قبل از اربعین تمام زائران با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سه مرز مهران، شلمچه و چزابه می‌روند و ناوگان مسافربری برای سرویس‌های بعدی به صورت خالی(بدون مسافر)  باز می‌گردند و چند روز بعد تا پایان ماه صفر تمام ناوگان باید مجدد یکسرخالی برای بازگشت زائران به نقاط صفر مرزی حرکت کنند.

قطعات ۹ و ۱۰ بزرگراه کربلا آماده اجراست

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز  گفت: در ادامه تکمیل کریدور مرکز به غرب کشور، در قطعه ۸ کیلومتری ۹ و ۱۰ به طول ۱۶ کیلومتر حد فاصل کیلومتر ۸ تا ۲۴ سر پل ذهاب – قصرشیرین با پشت گذاشتن مراحل مطالعاتی آماده اجراست. در برآورد اولیه ۳۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز طرح اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود با تزریق و تخصیص به موقع، پروژه ۳۰ ماهه به بهره‌برداری برسد.  

عبدالله بهادری در خصوص هزینه طرح افزود: در قسمت پایانی این قطعات یک دستگاه پل ۴۵ متری هم بر روی رودخانه الوند احداث خواهد شد که البته در مطالعات مذکور بررسی شده است.

گفتنی است؛ در همین هفته  پس از استعفای علی نورزاد،  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن را به سمت معاون خود و مدیرعامل جدید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور منصوب‌ کرد.

نظر شما