شناسهٔ خبر: 29166 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

از اولویت آخوندی برای توسعه قطارهای حومه‌ای تا حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید واگن‌های مسافربری

نشست سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در حمل‌ونقل ورامین و گرمسار، ترسیم طرح‌های دوخطه‌سازی شبکه ریلی کشور، افزایش سرعت قطارهای باری با هدف جلب رضایت مشتریان حضور سرمایه گذاران خارجی برای تولید واگن مسافربری در هفته‌های آینده، اضافه شدن دو رام قطار به ناوگان مسافری مشهد و یک رام قطار و یک رام برای جابجایی عزادران حسینی به قم برای ایام سوگواری اباعبدالله الحسین مهمترین عناوین ریلی در هفته گذشته به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با توجه به آغاز دهه اول محرم در هفته گذشته و استقبال مردم برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشور با حضور در شهرهای زیارتی مانند قم و مشهد، شرکت راه آهن و ادارات کل تابعه این دو شهر اقدمات خوبی برای تسهیل تردد زائران انجام دادند. همچنین پروژه‌های سازه‌ای برای راه آهن حومه ای در محور تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت راه آهن به بهره برداری رسید.

سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در حمل‌ونقل ورامین و گرمسار

عباس آخوندی در مراسم بهره‌برداری از پل روگذر امام رضا در مسیر راه‌آهن تهران- ورامین- پیشوا اظهار داشت: اصلی‌ترین راه‌حل برای کلان‌شهر تهران و شهرهای اطراف آن برقراری و شکل‌گیری یك نظام حمل‌ونقل حومه‌ای است.  اقدامات انجام‌شده با پیشرفت بسیار خوبی در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد مراحل نهایی پروژه‌های حومه‌ای ورامین باشیم. همچنین بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در حمل‌ونقل حومه ای شهرستان های ورامین و گرمسار با توجه به‌ ضرورت توسعه منطقه سرمایه‌گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه ۴ خط راه‌آهن از زیر این پل عبور می‌کند گفت: با توجه به كاهش زمان سرفاصله سیر قطارها به كمتر از ۱۰ دقیقه، امكان توقف خودروها در این تقاطع وجود ندارد. لذا ساخت این پل موجب افزایش سرعت حركت قطارها به سمت تهران می‌شود. وزیر راه و شهرسازی در ادامه به احداث زیرگذر ۱۵ خرداد اشاره كرد و گفت: این پروژه با سه باند رفت و سه باند برگشت موجب تسهیل تردد و حركت قطارها به سمت تهران می‌شود.

ترسیم طرح‌های دوخطه‌سازی شبکه ریلی کشور 

 محسن پورسیدآقایی با اشاره به پروژه‌های افزایش ظرفیت خطوط ریلی با احداث خط دوم، اظهار داشت: بیش از ۲ هزار کیلومتر خط دوم ریلی در کنار خطوط موجود در حال احداث است و  این پروژه‌ها با هدف افزایش ظرفیت، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و افزایش ایمنی و سرعت سیر در گلوگاه‌های ظرفیت شبکه ریلی انجام می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با اجرای این پروژه‌ها ظرفیت کل راه‌آهن به ۴۲ میلیارد تن-کیلومتر (در مقایسه با ۲۵ میلیارد تن - کیلومتر فعلی) خواهد رسید و بازدهی این شبکه در واقع تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش سرعت قطارهای باری با هدف جلب رضایت مشتریان

حسین عاشوری معاون بهره‌برداری و سیرو حركت شركت راه آهن گفت: شركت راه‌آهن به منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان خود مبادرت به افزایش سرعت قطارهای باری و راه اندازی قطارهای باری برنامه ای با رویكرد عدم افزایش تعرفه ها و دوخطه كردن برخی از مسیرها همچون بافق – یزد و و احداث خطوط جدید مانند مسیر رشت – آستارا كرده است.

عضو هیئت مدیره راه‌آهن با تشریح عملكرد صنعت حملونقل ریلی در زمینه صادرات و ترانزیت ریلی به بررسی موقعیت ایران در منطقه و كریدورهای عبوری از ایران پرداخت و افزود: سرعت، قیمت (تعرفه حمل) قابلیت اعتماد و در دسترس بودن از جمله فاكتورهای مهم مدنظر مشتریان برای انتخاب نوع مدل حمل و نقلی است.

حضور سرمایه گذاران خارجی برای تولید واگن مسافربری در هفته‌های آینده

معاون ناوگان راه آهن درباره شرایط مشارکت طرف‌های ایرانی در قراردادهای بسته شده با خارجی‌ها گفت: قطعا نمی‌توان انتظار داشت وقتی یک شرکت خارجی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، هیچ سهمی از تولید را برای کشور خود در نظر نگیرد و ایران نیز این حق مرسوم را تایید می‌کند.

بابک احمدی ادامه داد: اما تلاش ما این بوده که در جریان تمام مذاکرات با طرف‌های خارجی سهمی معقول و منطقی به واگن‌سازهای داخلی اختصاص یابد که همان طور که در قراردادهای گذشته مشاهده شد، در آینده نیز همین روند ادامه خواهد داشت.

به گفته وی مذاکرات با سرمایه‌گذاران هم در عرصه واگن‌های باری و هم در بخش واگن‌های مسافری پیگیری می‌شود و این امیدواری وجود دارد که در هفته‌های آینده بخشی از این قراردادها به امضا برسد.

دو رام قطار به ناوگان مسافری مشهد برای ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اضافه شد

محمدهادی ضیایی مهر  از اضافه شدن دو رام قطار با ظرفیت ۷۴۰ نفر به مجموع قطارهای در نظر گرفته شده در فصل پاییز برای جابجایی علاقه‌مندان سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در مشهد مقدس خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی فصل پاییز، ۷۸ رام قطار به طور شبانه روزی برای جابجایی ۳۲ هزار و ۲۵۰ نفر از ۲۶ شهر و مرکز استان کشور به مقصد مشهد در نظر گرفته شده و برای ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) دو رام دیگر اضافه شده است

مدیرکل راه ٖآهن خراسان با بیان اینکه «در سال گذشته ظرفیت سازی خوبی در ایستگاه راه‌آهن مشهد و راه آهن تهران-مشهد انجام شد» اظهار داشت: کاهش ۸۹ درصدی تاخیر از مبدا قطارهای مسافری مشهد در شش ماه اول سال جاری مبنی بر کاهش متوسط  تاخیر از مبدا به میزان چهار دقیقه در سال گذشته، به کمتر از ۳۰ ثانیه در سال جاری تقلیل یافته این امر را از اثرات اقدامات سال گذشته خواند که نتیجه آن امسال نمایان شد. 

اختصاص یک رام قطار در مسیر تهران- قم برای ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)

مدیركل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری از اختصاص یك رام قطار در مسیر تهران ـ قم همزمان با ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) خبر داد.

علی كاظمی منش مدیركل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری  از اختصاص یك رام قطار در مسیر تهران ـ قم همزمان با ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) خبر داد و گفت: همزمان با ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) و به منظور رفاه حال عزاداران حسینی در تاریخ ۱۹ مهرماه سالجاری یك رام قطار در مسیر تهران ـ جمكران افزوده شده است.

دولت و مجلس زمینه تصویب قانون جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کنند

محمدقسیم عثمانی درباره جذب سرمایه‌های خارجی، اظهار داشت: برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه به منابع مالی در کشور نیاز است. به همین خاطر دولت و مجلس می توانند با هماهنگی و تعامل زمینه تصویب قانونی جامع و پایدار در رابطه با جذب و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی را فراهم کنند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برای تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور رشد اقتصادی باید از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده شود. و یکی از راهکارها برای جذب سرمایه گذار خارجی، استقراض است که البته باید در این زمینه سود پرداخت کرد که این موضوع هزینه برای کشور درپی خواهد داشت. اما روش دیگر برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دعوت از سرمایه گذاران است تا به عنوان تامین کننده و مجری انجام کار در کشور سرمایه‌گذاری کند.

گفتنی است؛ در همین هفته  گذشته پس از استعفای علی نورزاد،  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن را به سمت معاون خود و مدیرعامل جدید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور منصوب‌ کرد. 

نظر شما