شناسهٔ خبر: 29243 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از روند فرونشست‌های زمین در تهران؛

متروهای پایتخت جان شهروندان را می‌گیرد/ جزئیات دو حادثه مرگبار مترو/ واکاوی ابعاد مختلف نشست زمین در شورای شهر تهران

فرونشست با گذشت تنها ۳۳ روز از حادثه ریزش کارگاه تونل مترو کیانشهر که موجب مرگ ۴ کارگر و مجروح شدن ۶ نفرشد، دو حادثه مرگبار دیگر درتونل‌های مترو رخ داد که مرگ دو کارگر و شهادت یک آتش‌نشان را به دنبال داشت. گفته می شود حوادث پایتخت از مرحله هشدار گذشته و به مخاطره‌ای برای شهروندان بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با گذشت تنها ۳۳ روز از حادثه ریزش کارگاه تونل مترو کیانشهر که موجب مرگ ۴ کارگر و مجروح شدن ۶ نفرشد، دو حادثه مرگبار دیگر درتونل‌های مترو رخ داد که مرگ دو کارگر و شهادت یک آتش‌نشان را به دنبال داشت. در نخستین حادثه که در ایستگاه قیام رخ داد کارگر ۲۱ ساله و مأمور آتش‌نشانی جان باختند. چندساعت بعد نیز حادثه‌ای دیگر در ایستگاه مترو شهید محلاتی رخ داد که مرگ کارگر دیگری را به‌ دنبال داشت.

ایران نوشت: ساعت ۱۱ و ۳۷ دقیقه صبح دوشنبه خبر ریزش چاه در تونل مترو قیام به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و بلافاصله آتش‌نشانان سه ایستگاه در کمتر از ۴ دقیقه به محل اعزام شدند. پس از حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشخص شد به دلیل ریزش چاه در نزدیکی تونل ایستگاه مترو قیام، کارگری داخل چاه گرفتار شده است. با اعلام این حادثه یکی از آتش‌نشانان به نام مهدی حاجی‌پور- ۳۴ ساله -داخل چاه شد اما یکباره دیواره چاه به دلیل سستی بار دیگر ریزش کرد. آتش‌نشانان حاضر در محل حادثه بلافاصله اقدام‌های امدادی برای بیرون آوردن آتش‌نشان گرفتار را آغازکردند اما متأسفانه با وجود تلاش پزشکان و امدادگران اورژانس مهدی حاجی‌پور به درجه رفیع شهادت نائل شد.

پیدا شدن دومین جنازه

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران دراین باره گفت: تلاش برای یافتن جسد کارگر افغان ۲۱ ساله ادامه داشت تا اینکه بعد از ساعت‌ها عملیات جست‌وجو، سرانجام ۰۰:۳۰ بامداد سه‌شنبه ۲۰ مهر جسد این کارگر مقنی هم بیرون کشیده شد.

مدیر عامل آتش نشانی چه گفت؟

سعید شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این باره گفت:روز۱۷ مهرو به دنبال مشاهده تغییراتی در سطح معبر میدان قیام، عملیات ایمن‌سازی اولیه با هدف جست‌و‌جوی علت تغییرات قابل مشاهده در سطح، آغاز شد. اما در هنگام عملیات شناسایی حفره دیگری ناشی از آب شستگی رؤیت شد که در هنگام عملیات یکی از کارگران فعال در محل به داخل این حفره سقوط کرد.

شریف‌زاده با بیان اینکه محل حفره در ضلع شرقی میدان قیام واقع شده و ارتباطی با تونل مترو ندارد، گفت: عملیات عمرانی تونل خط ٧ مترو ٢ سال قبل توسط دستگاه تی بی‌ام انجام شده و هیچ گونه عملیات عمرانی در این محدوده انجام نشده است. در محل حادثه نیز دو حفره ناشی از آب شستگی رؤیت شده که زیر سطح آسفالت و دارای فاصله از تونل مترو بوده است. فاصله تونل مترو از سطح بیش از ١٨ متر است.

بررسی ماجرا در شورای شهر

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیزبا تشریح جزئیات حادثه ریزش در میدان قیام گفت: ۳ روز قبل ازحادثه ترک‌هایی روی آسفالت در میدان قیام مشاهده شد که مهندسان شهرداری و مترو به این ترک‌ها مشکوک شده و احتمال دادند ممکن است حادثه‌ای در زیر زمین رخ داده باشد که این ترک‌ها نمود عینی حادثه است. بنابراین پس ازبررسی‌های لازم مشخص شد لوله انتقال آب شکسته و نشتی آب سبب شستن خاک شده است که بلافاصله با همکاری آبفا و مترو لوله آب شکسته، بسته می‌شود.

شاکری اظهارداشت: به دنبال این حادثه کارشناسان شهرداری برای بررسی زمین‌های اطراف و پیرامون این لوله آب وارد عمل شده وبرای پایش خاک و میزان آب‌شستگی به حفر چاه‌های گمانی در عمق ۴.۵ متری زمین پرداختند که متأسفانه درجریان همین اقدام‌ها نخستین ریزش خاک صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مقنی تبعه افغانستان تا کمر در خاک گلی گرفتار شده بود، گفت: عوامل آتش‌نشانی پس از حضور در محل حادثه با استفاده از قرقره و سبد برای نجات این فرد اقدام کرده و وارد چاه شدند تا او را نجات دهند. اما متأسفانه در هنگام امدادرسانی ریزش دوم صورت می‌گیرد وآتش‌نشان و کارگر، مدفون شدند که متأسفانه آتش‌نشان فداکار وکارگر جوان دراین حادثه جان باختند.

شاکری با بیان اینکه این حادثه در شرق میدان قیام رخ داده است، گفت: تونل مترو قیام مدت‌ها پیش حفر شده و این ریزش ارتباطی با مترو ندارد.

وی با تأکید بر اسکن مسیر مترو و انجام روش‌های ژئوفیزیک برای تشخیص جنس خاک در زمین‌های اطراف مترو گفت: باید انجام روش ژئوفیزیک و لرزه‌نگاری به عنوان یکی از الزام‌های انجام طرح‌های عمرانی در تهران مورد تأکید قرار گیرد، چرا که جنس خاک تهران به طور عمده سست و جنس آبرفتی دارد که می‌تواند این گونه مشکلات را ایجاد کند.

شاکری با بیان اینکه باید مهندسان پس از دیدن ترک‌های روی آسفالت در میدان قیام از روش‌های ژئوفیزیک و لرزه‌نگاری استفاده می‌کردند، گفت: ‌استفاده از روش‌های سنتی مانند حفر چاه‌های گمانی علاوه بر اینکه ریسک زیادی دارد کار بسیار سختی است. حال آنکه راه‌های ساده‌تری همچون لرزه‌نگاری نیز می‌تواند بسرعت و با صرف هزینه کمتر ما را به هدف موردنظرمان که همان تحلیل رفتار زمین‌های اطراف است برساند.

وی گفت: نشست و ریزش پی در پی زمین موضوع مهمی است که بارها در جلسات شورای شهر تهران نسبت به واکاوی ابعاد مختلف آن و تعیین علل و عوامل مورد تأکید قرار گرفته وبه طورقطع ریزش میدان قیام نیز در شورای شهر بررسی می‌شود، چرا که از لحاظ مهندسی باید پیش‌بینی‌های لازم انجام گیرد.

دستورقضایی برای بررسی علت حادثه

ایلخانی، بازپرس شعبه هشتم دادسرای جنایی تهران نیز در این‌باره  گفت: به دنبال اعلام این حادثه وپس ازحضوردرمحل حادثه دستورات لازم قضایی صادرومقررشد تیم کارشناسی هرچه سریعتروارد عمل شده وگزارش حادثه را اعلام کنند.

دومین حادثه مترو

درحالی که عملیات بیرون کشیدن جسد کارگر افغان در حادثه میدان قیام ادامه داشت ونجاتگران آتش‌نشانی درغم فراق ازدست دادن همکارفداکارشان بودند، گزارش حادثه‌ای دیگر این بار در مترو شهید محلاتی به آتش‌نشانان اعلام شد. حادثه حدود ساعت ۲۰ دوشنبه ۱۹ مهر در محدوده کارگاهی ایستگاه مترو شهید محلاتی به آتش‌نشانی و اورژانس اعلام شد و بلافاصله امدادگران در محل حادثه حاضر شدند. طبق اعلام تیم‌های امدادی، حادثه در محدوده کارگاهی و در قسمت انبار دپوی ستون‌های بتونی رخ داده بود. ۲ کارگرکه مشغول جا به جایی ستون‌های کنار دیوار بودند به دلیل ریزش ستون‌ها گرفتارحادثه‌ای هولناک شدند. بنابراین عملیات نجات این دو کارگر ادامه یافت اما متأسفانه یکی ازآنها در این حادثه جان باخت وکارگرمصدوم دیگرنیزبه بیمارستان انتقال یافت.

به دنبال اعلام خبرمرگ کارگر جوان، موضوع به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد و بازپرس ایلخانی دستور تحقیقات در این خصوص را نیز صادر کرد./

نظر شما