شناسهٔ خبر: 29319 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش قرائت شده در نشست ۱۹۱‌ شورای عالی هماهنگی‌ترابر‌ی کشور:

بررسی دلایل‌کاهش ترانزیت در‌ هر سه بخش جاده‌ای، دریایی و راه‌آهن/ نقشه راه روابط حمل ونقل و ترانزیت با ترکیه در آستانه تکمیل

نشست ‌بنا بر‌گزارش قرائت شده در نشست شورای عالی هماهنگی ترابری‌کشور در خصوص عملکرد ترانزیت، طی نیمه نخست امسال، ۴۶میلیون تن‌کالا از کشور‌ ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه در سال پیش حدود ۳۳ درصد با کاهش روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست ۱۹۱ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور روز یکشنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۵ با حضور و مشارکت اعضا برگزار شد و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمع بندی‌های زیر حاصل شد:

در پی تحولات ساختاری و بنا بر رویکرد ایجاد یکپارچگی و هماهنگ سازی مجموعه شیوه‌های حمل‌ونقل و به ویژه درون‌شهری و برون‌شهری، مهرداد تقی‌زاده به‌عنوان معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر جدید شورا معرفی شد.

در این نشست تایید شد با توجه به اهمیت موضوع طرح جامع حمل ونقل کشور، لازم است گزارش مشاور طرح در زمینه وضعیت پیشرفت جامع سازی طرح در دستور کار نشست آینده قرار گیرد.

همچنین مقرر شد رفع موانع انجام مطالعات مربوط به سند راهبردی لجستیک کشور پیگیری شود.

 بنا بر گزارش عملکرد ترانزیت طی نیمه نخست امسال، ۴۶میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود ۳۳ درصد با کاهش روبرو بوده است.

طی نیمه نخست امسال ۲۴ میلیون تن کالا از طریق جاده (کاهش ۳۳ % نسبت به سال ۹۴)،  ۴۰۶ هزار تن از طریق راه‌آهن (کاهش ۳۲ % نسبت به سال ۹۴ ) ترانزیت شده و ۳/۲ میلیون تن کالاهای ترانزیتی در بنادر تخلیه و بارگیری (کاهش حدود ۴۰ %) شده است.

عمده دلیل کاهش در بخش جاده‌ای ناشی از افت ترانزیت سوخت به ویژه از مبدأ عراق، ترانزیت ریلی ناشی از افت تقاضای ترانزیت گوگرد از ترکمنستان و ازبکستان و در بخش دریایی همانند جاده‌ای، کاهش یادشده مربوط به افت تقاضای ترانزیت سوخت بوده است.

هم چنین  در این جلسه، بسته سیاستی مدیریت هماهنگ روابط حمل ونقل و ترانزیت با ترکیه به عنوان «نقشه راه روابط حمل ونقل و ترانزیت با ترکیه» که با مشارکت نمایندگان اعضا در نشست کارگروه روان‌سازی و توسعه ترانزیت جمع بندی شده، از سوی مشاور پروژه مطرح، و مورد تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد نظرات تکمیلی اعضا ظرف یک هفته آینده به صورت مستند جهت ملاحظه در بسته گفته شده منعکس شود.

نظر شما