شناسهٔ خبر: 29337 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در آیین رونمایی دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز مطرح شد

لزوم تجاری‌سازی دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز با لحاظ كردن استانداردهای شهرسازی/ شركت‌های دانش‌بنیان پرچم‌داران اقتصاد علمی كشور هستند/ ایران جزو ۵ كشور اول تولید مهندس است

علی وطنی نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری در آیین رونمایی دستگاه قطع‌كن گاز گفت: امروز بهترین روز زندگی من است كه با تجاری‌سازی این محصول و لحاظ كردن استاندارد كردن شهرسازی به كم شدن آسیب‌های زلزله امیدوار می‌شوم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی علی وطنی مدرس دانشگاه و نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری در آیین رونمایی دستگاه قطع‌كن گاز كه محصول مشترك مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی و شركت ایمنی زلزله سدید است در سخنانی عنوان كرد: گاز كه نعمتی بزرگ است می‌تواند یك چالش باشد و با وجود اینكه در طراحی سیستم‌های گاز سخت‌ترین استانداردهای خاص اعمال می‌شود حوادث آن اجتناب‌ناپذیر است.

وطنی با بیان اینكه اكنون ۲ هزار و ۷۰۰ شركت دانش‌بنیان داریم كه بخش عمده اقتصاد مقاومتی ما متكی برآن‌هاست اعلام كرد: این شركت‌ها سال ۹۲ برابر هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند كه سال ۹۳ به ۵ هزار میلیارد تومان و سال ۹۴ نیز به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی تاكید كرد: جای تاسف است كه از ۷ میلیون فرآیند گاز، ما فقط برای سوزاندن از آن استفاده می‌كنیم و امروز یكی از بهترین روزهای زندگی من است كه می‌بینم می‌توانیم با تجاری‌سازی این محصول و لحاظ كردن استانداردهای شهرسازی از آن در كاهش خطرات زلزله استفاده كنیم.

این مقام مسئول با تاكید براینكه شركت‌های دانش‌بنیان كشور پرچم‌داران اقتصاد علمی كشور هستند گفت: این شركت‌ها ۹۰ هزار دانشجوی دكتری و نیز معادل كشور آمریكا مهندس تربیت می‌كنند و از این لحاظ در زمره ۵ كشور اول دنیا هستند.

وطنی با بیان اینكه از جمله اقدامات شركت گاز طراحی اولین موتور هواپیما با فناوری بالا بوده گفت: در فناوری نانو نیز سال گذشته مقام هفتم را داشتیم و امسال مقام ششم جهان را كسب كردیم و سال آینده نیز امیدواریم كه به مقام پنجم دنیا برسیم.

وی گفت: تاكنون فقط دنبال تولید علم و مقاله بوده‌ایم ولی باید خودمان بتوانیم از محصولات علمی استفاده كنیم كه تبدیل علم به فناوری نیازمند استفاده از شركت‌های دانش‌بنیان است.

وطنی تاكید كرد: این محصول نشان می‌دهد كه محققان و جوانان ایران می‌توانند پرچم علم را در جهان به احتزاز درآورند.

همچنین در این مراسم نادر خواجه احمد عطاری عضو هیات علمی مركز تحقیقات راه، مسكن وشهرسازی با معرفی نمونه‌ای از آتش‌سوزی لوله‌های گاز در زلزله‌، گفت: در كشورهایی نظیر ژاپن و آمریكا استفاده از سیستم دستگاه قطع‌كن گاز به كاهش بیش از ۵۰ درصدی آتش‌سوزی پس از وقوع زلزله منتهی شده است و از كم هزینه‌ترین راهكارهای ایمنی لوله‌های گاز در ساختمان‌ها در حین وقوع زلزله است.

علی بیت‌الهی: تهران بهترین استان از نظر شاخص سازه‌ای است

همچنین در این مراسم علی بیت‌الهی رئیس بخش لرزه مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در سخنانی عنوان كرد: ما در مركز تحقیقات نقشه گسل‌ها را مصوب و ساخت و ساز ساختمان‌های مهم را در حریم آن‌ها ممنوع كرده‌ایم و پس از جریان فرونشست‌ها روابط ساخت وساز در حریم قنوات را نیز تدوین كرده‌ایم.

وی افزود: براساس آمار سال ۹۰ تهران بهترین استان از نظر شاخص سازه‌ای و سیستان وبلوچستان بدترین استان است. در عین حال در تهران ۲۰۰ هزار ساختمان در بافت فرسوده با معابر تنگ داریم كه یك آتش‌سوزی گاز می‌تواند به باك ماشین و از آنجا به كوچه و خیابان سرایت كند.

بیت‌الهی تاكید كرد: امیدواریم ایجاد این محصول شروع یك همكاری ملی برای دستاوردهای بزرگ‌تر باشد.

سیدمعصومی: حمایت وزارت راه و شهرسازی در ۶ ماه به اندازه 6 سال جلو رفتیم

همچنین در این مراسم سیدمحمد سیدمعصومی مدیرعامل شركت ایمنی زلزله سدید در سخنانی گفت: اكنون از كارهای تحقیقاتی ما در ۶ كشور استفاده می‌شود و در طول ۲۰ سال فعالیت تحقیقاتی توقع هیچ وام و تسهیلاتی نداشته‌ایم تا اینكه با مركز تحقیقات راه،‌ مسكن و شهرسازی تماس گرفتیم و با كمك آن‌ها در ۶ ماه به اندازه ۶ سال جلو افتادیم.

وی تاكید كرد: از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ كمتر كسی در زمان وقوع زلزله از آتش‌سوزی گاز در ژاپن سوخت و در كشور ما نیز به دلیل مقررات سختی كه داشتیم خوشبختانه در زلزله برازجان و مورموری تلفات جانی نداشتیم كه این جای تقدیر دارد.

سیدمعصومی ادامه داد: ایران دارای سطح پوشش ۱۰۰ درصدی خطر زلزله است و ۴ پهنه كم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد برای آن در نظر گرفته می‌شود كه متاسفانه استان‌های پرجمعیتی چون تهران، قزوین، البرز،‌كردستان،‌ لرستان، خراسان شمالی و جنوبی در پهنه خطر بسیار زیاد قرار دارند.

وی افزود: این دستگاه در ۸ كشور دنیا عرضه شده و ۸۰ درصد آن تولید داخلی است.

این مراسم با رونمایی دستگاه قطع‌كن گاز در سالن اجتماعات مركز تحقیقات راه،‌مسكن و شهرسازی به پایان رسید.

نظر شما