شناسهٔ خبر: 29339 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در نشست پنج‌جانبه ریلی ایران، ترکیه و کشورهای آسیای میانه مطرح شد؛

حمل بارهای کشورهای CIS به ترکیه از طریق راه‌آهن ایران/ تلاش برای اتصال کریدور سرخس به رازی

نشست معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن ایران از تهیه تفاهم‌نامه به‌منظور انتقال بار کشورهای حوزه CIS از طریق راه‌آهن ایران به کشور ترکیه طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: حداکثر تا یک ماه آینده پیشنهاد اولیه برای امضا به کشورهای عضو ارسال می‌شود و در دو ماه پیش رو جلسه‌ای برای نهایی کردن متن تفاهم‌نامه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری در اجلاس پنج‌جانبه راه‌آهن‌های ایران، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و قزاقستان که امروز در شرکت راه‌آهن ایران برگزار شد با اشاره به هدف اصلی برگزاری این جلسه اظهار کرد: شرایط اقتصادی جهان، قیمت نفت و تمامی مواد اولیه در دو سال اخیر با کاهش و رکود مواجه بوده است.

وی افزود: این مسئله باعث شد میزان تقاضا برای خرید کالا کاهش یابد لذا جلسه امروز برای بررسی مشکلات منطقه و چگونگی حفظ جایگاه فعلی باوجود رکود بار بین‌المللی در جهان و ارائه راهکار منطقه‌ای به‌ منظور افزایش حجم جابه‌جایی بار بین کشورها برگزار شد.

معاون سیر و حرکت و بهره‌برداری شرکت راه‌آهن ایران بیان کرد: امیدواریم در جلسه امروز پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در زمینهٔ جابه‌جایی واگن‌های کشورهای آسیای میانه از طرف ایران به ترکیه فراهم شود.

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به درخواست‌های مداوم کشورهای آسيای میانه به‌منظور برگزاری جلسه‌ای با ترکیه یادآور شد: باید تفاوت مقررات ریلی ترکیه و اروپا با کشورهای آسیای میانه در زمینهٔ تعیین نرخ تعرفه‌ها برای بار محوری و واگن‌های آسیب‌دیده مورد توجه قرار گیرد.

عاشوری بابیان اینکه کریدور ریلی سرخس- بندرعباس فعال‌ترین کریدور ریلی ایران است تصریح کرد: امروزه بیشترین تلاش ما اتصال کریدور سرخس به رازی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در اجلاس قبلی «اکو» نیز در مورد این موضوع بحث و گفتگو قرار گرفت و به این منظور قطاری تحت عنوان استانبول- آلماتی تعریف شد و ما همین مسیر را در جلسه امروز موردبحث و بررسی قرار خواهیم داد.

این مقام مسئول با اشاره به حمل بار از آسیای میانه به سرخس تا نزدیک مرز رازی گفت: در این جابه‌جایی ما مجبور به تعویض واگن‌های تحت استاندارد حوزه CIS با واگن‌های تحت استاندارد اروپا هستیم یا باید از طریق کامیون و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه مسیر را طی کنیم.

عاشوری با اشاره به مذاکرات کشورهای قزاقستان و ازبکستان در خصوص مطالب فوق افزود: در جمع بندی نهایی تمام کشورهای حاضر در جلسه به توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی فی‌مابین تأکید دارند و معتقدند باید بین راه‌آهن‌های ترکیه و ازبکستان، ترکیه، ایران و ترکمنستان تفاهم‌نامه‌ای به امضا برسد. همچنین در یک ماه آینده متن جدید تفاهم‌نامه توسط راه‌آهن ایران و ترکیه تنظیم شود و در اختیار اعضا قرار گیرد.

معاون شرکت راه‌آهن با اشاره به برگزاری اجلاسی در کشور ترکیه در دو هفته آینده خاطرنشان کرد: اعضا ضمن حضور در اجلاس ترکیه در جلسه جداگانه‌ای با طرف ترک در حاشیه همان اجلاس شرکت خواهند کرد.  

معاون سیر و حرکت و بهره‌برداری راه‌آهن یادآور شد: حداکثر تا یک ماه آینده پیشنهاد اولیه برای امضا در اختیار اعضا قرار  می‌گیرد و همچنین تا دو ماه دیگر جلسه‌ نهایی کردن متن تفاهم‌نامه برگزار می‌شود.

نظر شما