شناسهٔ خبر: 29351 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آیین تجلیل از اسرافیل شیرچی و نمایشگاه آثار وی در شهر بابل

حرمت شهر با آوازه هنرمند

عکس ترکیبی سهیل محمودی*: شهرهای کوچک و نام‌های بزرگ... این یکی از رمز و رازهای فرهنگ ایران است که در پهنه جغرافیا و عرصه تاریخ، با آن روبه‌روییم؛ شهرهایی که نه پایتخت بوده‌اند و نه مرکزیتی به معنای امروزی برای داد و ستد و بیزینس و ترانزیت کالا. اما در خلوت خود تاریخ و جغرافیای ما در این نقاط، استعداد پرورش شخصیت‌های بزرگ را داشته است. در بسیاری از مناطق ایران عزیز ما با چنین حقیقتی روبه‌روییم.

شهرهای کوچک و نام‌های بزرگ... این یکی از رمز و رازهای فرهنگ ایران است که در پهنه جغرافیا و عرصه تاریخ، با آن روبه‌روییم؛ شهرهایی که نه پایتخت بوده‌اند و نه مرکزیتی به معنای امروزی برای داد و ستد و بیزینس و ترانزیت کالا. اما در خلوت خود تاریخ و جغرافیای ما در این نقاط، استعداد پرورش شخصیت‌های بزرگ را داشته است. در بسیاری از مناطق ایران عزیز ما با چنین حقیقتی روبه‌روییم. یکی از این مناطق طبرستان قدیم و مازندران امروز است.

آمل، بابل، نور، جرجان، بهشهر و... که نام‌هایی بزرگ از این شهرها سر برافراشته و به فرهنگ ایران غنا بخشیده‌اند. باری؛ چند دهه است که بخش‌هایی از شرق مازندران و به‌ویژه شهر بابل را یکی از چند پایتخت هنرهای تجسمی و خوشنویسی دانسته‌اند. هنرمندان توانایی از این منطقه برخاسته و هریک نام و آوازه‌ای درخور دارند. یکی از نام‌های هنر امروز ایران، اسرافیل شیرچی، خوشنویس ابداع‌گر و مبتکر، است که از شهر بابل سربرآورده. این هنرمند توانسته با حفظ سنت شکسته‌نستعلیق، نقاشی و رنگ و جلوه‌های هنر امروز را با هم درآمیزد و در تابلوهایش به جلوه درآورد. شیرچی، پیچیدگی‌های شکسته‌نستعلیق را با هنرمندانگی به موزه‌ها و گالری‌ها و بعضا خانه‌های دوستداران هنر ایرانی برده است؛ چه در داخل ایران و چه در خارج از مرزها. کاری که ساده نبوده و به تلاشی مستمر نیاز داشته و همتی بلند می‌خواسته است.  

بنیاد علمی حریری در شهر بابل، به پاس دهه‌ها تلاش این هنرمند استاد در عرصه هنر ملی ایران، در هفته خوشنویسی، اقدام به برگزاری آیین تجلیل از اسرافیل شیرچی کرده و در کنار این اتفاق شایسته، نمایشگاهی از آثار او را هم برپا خواهد کرد. بابل در روزهای ٢٧، ٢٨ و ٢٩ مهر پذیرای فرزند هنرمند خود، اسرافیل شیرچی و آثار او در حوزه هنر خوشنوسی است. دوستان و دوستداران این هنرمند چنین فرصتی را مغتنم می‌دانند. خوشا این‌گونه به زادگاه و خانه پدری عزت و جلوه و جلابخشیدن. خوشا به این‌گونه‌بودن.

* شاعر

برچسب‌ها:

نظر شما