شناسهٔ خبر: 29439 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

پایان آزاد راه کربلا ، نیازمند حمایت و تامین اعتبار

آزادراه کربلا طرح آزادراه کربلا که ۲۵ سال پیش عملیات ساخت آن شروع‌شده، همچنان به دلیل کمبودها به نتیجه نرسیده و تکمیل آن، نیازمند حمایت و تأمین اعتبارات لازم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد رودباری مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص آزادراه کربلا به «ایران» گفت: این آزادراه از ساوه به همدان تا پل «دوخوان» با اعتباری بالغ‌بر ۲۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. همچنین از سهم ۸۵ کیلومتر آسفالت در استان همدان، ۹۰ درصد آن انجام شده و فقط کار تکمیل ۲۰ کیلومتر لایه آسفالت نهایی باقی‌مانده که ادامه دارد. از همدان به سمت شهرستان قصر شیرین نیز آزادراه کربلا هنوز کلید نخورده است.

منصور شریفی، مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان کرمانشاه نیز درباره بزرگراه کربلا، اظهار داشت: در سال ۷۰ بزرگراه کربلا کلید خورد و این طرح شامل دو قطعه است که از شهرستان کنگاور تا شهرستان اسلام‌آباد غرب به طول ۶۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. قطعه دوم نیز که از سال ۸۰ آغازشده، از اسلام‌آباد غرب تا مرز قصر شیرین به طول ۱۲۲ کیلومتر با هزینه‌ای بالغ‌بر یک هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال در حال اجراست.

وی با اشاره به مشکلات مالی و کمبود بودجه که باعث کندی این طرح‌شده، افزود: با توجه به تخصیص نیافتن بودجه کافی تاکنون زمان مشخصی برای بهره‌برداری این طرح تعیین نشده است؛ اما امید می‌رود، با تزریق منابع مالی در راستای تلاش مسئولان و متولیان دستگاه‌های اجرایی همسو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این طرح با تخصیص بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ به طول ۳۸۸ کیلومتر از همدان تا مرز خسروی در قصر شیرین به بهره‌برداری برسد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بزرگراه کربلا مسیر عبور کاروان‌های عتبات عالیات است، تصریح کرد: این بزرگراه از راه‌های شریانی است که مرکز و جنوب غرب را به مرز خسروی متصل می‌کند و از اهمیت ویژه‌ای برای کشور و استان برخوردار است.

شریفی یادآور شد: بزرگراه کربلا به‌عنوان پل ارتباطی مستقیم با کشور عراق محسوب می‌شود که در صورت اتمام باعث تحول و رونق قابل‌توجه در اشتغال، صادرات، واردات و پیشرفت اقتصادی کشور و این استان خواهد شد. حدود ۶۰ کیلومتر از این جاده تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و کار برای تکمیل ۳۱ کیلومتر باقی‌مانده که شامل قطعه‌های ۱، ۹ و ۱۰ به طول ۱۶ کیلومتر می‌شود، درحالی‌که واگذاری به پیمانکاران است. عمده مشکلات این طرح، کمبود اعتبارات و همچنین تملک اراضی این جاده است. همچنین مطالعات اولیه آزادراه همدان - کرمانشاه - خسروی انجام‌شده و در حال جذب سرمایه‌گذار در محدوده همدان - کرمانشاه هستیم.

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام نیز با اشاره به بزرگراه حمیل - ایلام - صالح‌آباد به طول ۱۱۰ کیلومتر که در دهه ۶۰ عملیات اجرایی آن کلید خورده و در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسیده، گفت: قطعه دوم حمیل به کرمانشاه نیز به طول ۵۱ کیلومتر که در سال ۹۰ عملیات ساخت آن آغازشده با ۳۵ درصد پیشرفت در حال اجراست. با تکمیل این طرح، مسیر ایلام به کرمانشاه و مرکز کشور ۴۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و احتمال دارد که این بزرگراه در سال ۹۶ به بهره‌برداری نهایی برسد. جاده صالح‌آباد به مهران نیز عملیات رفع نقاط حادثه‌خیز و بهسازی آن در مقاطع مختلف انجام‌شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین از ابتدای سال ۹۳ در جاده صالح‌آباد به مهران در محدوده «کنجانچم» به‌طور ۱۱ کیلومتر عملیات رفع نقاط حادثه‌خیز در حال اجراست.

معاون عمرانی استانداری ایلام ادامه داد: ۱۵ کیلومتر مانده به شهر مهران، عملیات بهسازی و چهاربانده کردن این جاده از سال ۹۲ کلید خورده و قبل از مراسم اربعین به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با اشاره به ساماندهی تقاطع صالح‌آباد که در سال ۸۹ عملیات آن اجرایی شده و در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده، یادآور شد: همچنین کنارگذر مهران به طول ۸ کیلومتر در سنوات گذشته عملیات آن آغازشده و در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسیده است. با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، اجرای باند دوم نیز که از سه‌راهی صالح‌آباد تا شهرستان مهران به طول ۴۵ کیلومتراست، با برآورد ۷۸ میلیارد تومان با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) قراردادی امضا و عملیات آن اجرایی شروع‌شده است.

سید کمال‌الدین میر جعفریان مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در خصوص پیشرفت ساخت تونل کبیر کوه، گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰ متر از عملیات حفاری این تونل از سمت شهرستان دره شهر و ۲ هزار و ۴۰۰ متر از سمت شهرستان آبدانان حفاری‌شده است.

وی پیشرفت ساخت این طرح ملی را نزدیک به ۳۸ درصد اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح بزرگ راه‌سازی در شهرستان‌های دره شهر و آبدانان، ۱۰ کیلومتر از طول مسیر ۳۵ کیلومتری میان این دو شهرستان بخصوص در گردنه سخت گذر ارتفاعات کبیرکوه، کاهش می‌یابد.

نظر شما