شناسهٔ خبر: 29444 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد سعید ایزدی مطرح کرد:

تشریح ۶ بعد فضا و قلمرو عمومی در کلانشهرهای ایران/ توجه به فضاهای عمومی، ویژگی بارز طرح‌های بازآفرینی قلب تاریخی تهران/ ضرورت تشکیل کمیته بازآفرینی در پایتخت

سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست جمع‌بندی دفتر دهم با محوریت کیفیت زندگی در مرکز تاریخی شهر تهران با تأکید براینکه فضای عمومی، ویژگی بارز طرح‌های بازآفرینی قلب تاریخی تهران به شمار می‌رود گفت: پیشنهاد می‌کنم تا در گام‌های بعدی کمیته‌ای برای فرآیند بازآفرینی در کل شهر تهران با محوریت قلب پایتخت از سوی شهرداری ایجاد شود چراکه خلاء آن به شدت احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست جمع‌بندی دفتر دهم با محوریت کیفیت زندگی در مرکز تاریخی شهر تهران ۲۶ مهرماه با حضور محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران، محسن حبیبی استاد دانشگاه تهران و دبیر علمی نشست، آقایان اسکندر مختاری، عابد ملکی و علی محمد سعادتی به عنوان اعضای پنل تخصصی، جمعی از مدیران، کارشناسان و صاحب نظران عرصه معماری و شهرسازی در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

ایزدی در این نشست ضمن تشکر از مدیران شهری منطقه ۱۲، برگزاری این نشست‌ها را رویکردی بسیار جدید و مناسب قلمداد کرد و گفت: بحث بازآفرینی و کیفیت زندگی در مرکز تاریخی شهر تهران دارای نقاط قوت بسیاری است. وجه بارز برنامه بازآفرینی در قلب تاریخی شهر تهران تأکید بر فضای عمومی است که در گذشته به آن کمتر توجه می‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بحث فضا و قلمرو عمومی را دارای ۶ بعد اجتماعی، ارتقای شاخص زیست محیطی، انسجام بخشی فضایی، تجهیز زیرساخت، اقتصادی و منظر دانست و گفت: به طور قطع در این طرح به اتمامی ابعاد ۶ گانه توجه لازم شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: در بعد اجتماعی می‌بینیم که تجهیز فضای شهری به فضای عمومی به مکانی برای تعاملات اجتماعی بدل شده که خود از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش از بعد اقتصادی نیز دارای ارزش بسیار زیادی است چرا که باعث فعال و سرزنده شدن فضاهای پیرامونی شده و تأثیر بسزایی در این حوزه دارد.

ایزدی در ادامه ارتقای شاحص زیست محیطی را وجه سوم ایجاد این فضاهای عمومی قلمداد کرد و افزود: احداث این فضاها قطعا در کاهش آلاینده‌ها نقش بسیار زیادی داشته و برخورداری از هوایی سالم را تسهیل می‌کند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بعد چهارم در این حوزه انسجام بخشی فضایی است. این فضای عمومی نقشی هم‌پیوندی داشته و بین تکه تکه‌های شهر ، انسجامی قابل توجه به وجود می‌آورد.

وی همچنین اضافه کرد: تجهیز زیرساخت‌ها نیز به ارتقای زیرساخت‌های شهری کمک کرده و بعدی کاملا چشمگیر خواهد بود.

این مقام مسئول در نهایت با اشاره به بعد منظر در ایجاد قلمروهای عمومی در فضای شهری بیان کرد:  فضای عمومی نوعی ویترین شهری است که وجودش در بافت شهر تأثیر بسیار زیادی در منظر آن دارد.

ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به نظر من در این بخش وجوه سه‌گانه‌ دیگری وجود دارد که در مرکز تاریخی شهر تهران کاملا صادق است. ما باید ببینیم که چطور می‌توانیم این منطقه تاریخی را با کل شهر پیوند دهیم؟ قطعا باید توجه کنیم که اقدامات دیگر در سایر مناطق رابطه خود را با این حرکت در قلب تاریخی شهر  تعیین کرده باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌کنم تا در گام‌های بعدی کمیته‌ای برای فرآیند بازآفرینی در کل شهر تهران با محوریت قلب پایتخت از سوی شهرداری ایجاد شود چراکه خلاء آن به شدت احساس می‌شود.

ایزدی در این‌باره اعلام کرد: منطقه ۱۲ در این حوزه خیلی خوب عمل کرده است ولی در منطقه ۱۱ که در مجاورت این محدوده بوده ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که شاید در راستای بازآفرینی مناطق نباشد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید براینکه هم‌راستاسازی فعالیت‌ها، خود نکته با اهمیتی در این بخش به شمار می‌رود گفت: ما باید تلاش کنیم تا فعالیت‌هایمان در این حوزه تداوم داشته و از سوی ساکنین محله‌ها نیز به خوبی نگهداری شود. درحقیقت باید راهکاری برای ایجاد حس تعلق و مشارکت در ساکنین به وجود آوریم تا آنها پس از ما ادامه دهنده و حافظ فعالیت‌ها باشند.

وی در پایان تأکید کرد: در این راه همه اعم ازدولت، دانشگاه و حرفه باید در این مسیر تلاش کنند به گونه‌ای که دانشگاه فعالیت‌ها را تحلیل کرده، دولت ابزار آن را فراهم کند و حرفه در اجرای آن مشارکت کند./

نظر شما