مسعود نصر آزادانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به میزان پیشرفت پروژههای زیربنایی ریلی در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: عزم ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تکمیل و بهرهبرداری از طرحهای ریلی اقتصاد مقاومتی ازجمله طرح ملایر-فیروزان، مهاباد-نقده، تهران-ساوه، یزد-مهریز حتیالامکان تا پایان سال جاری است.
وی بابیان اینکه در سال جاری ۵۹۱ کیلومتر خطوط ریلی در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی به بهرهبرداری خواهد رسید، گفت: علیرغم اینکه اولین تخصیص منابع مالی در نیمه دوم مهرماه به دست پيمانكاران رسید و فصل کار را بدون منابع مالی به پایان رساندیم؛ اما طرحهای اقتصاد مقاومتی تاكنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تزریق منابع مالی تا انتهای سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت تصریح کرد: درحالیکه متوسط ریلگذاری در دولت قبل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در سال بود، اما در دولت یازدهم و باوجود کمبود منابع مالی طی دو سال اخیر میزان ریلگذاری به ۱۶۰ و ۱۷۶ کیلومتر در سالهای ۱۳۹۳ و ۹۴ رسیده است.
نصر آزادانی همچنین به کریدور ریلی شرق کشور (چابهار-زاهدان) اشاره کرد و گفت: بخشي از این پروژه حدفاصل چابهار و ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر با شدت بیشتری در حال اجرا است بهطوریکه از مجموع ۳۰۰ کیلومتر حدود ۱۰۰ کیلومتر به «ساب گرید» رسیده و آماده اجرای عمليات بالاستريزی و ریلگذاری است و همچنين از سمت زاهدان عملیات اجرایی قطعه یک ایران شهر-زاهدان نیز آغازشده است.
وی در ادامه از اتمام مطالعات فاز ۲ مسیر ایرانشهر-زاهدان خبر داد و گفت: مطالعات ابنیه فنی فاز دو اين بخش نيز در حال تکمیل است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت با اشاره به تأمین منابع مالی این پروژه گفت: حدود ۶۸۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام نیروگاه چابهار و فولاد خوزستان به این طرح تخصیصیافته بود که با توجه به بدهی افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومانی نیروگاه چابهار، این مقدار بدهی از اعتبارات نیروگاه چابهار کسر شد و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از آن باقی ماند و به این طرح اختصاص یافته است.
نصر آزادانی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین برای تأمین مابقی منابع با سرمایهگذاران هندی تفاهمنامهای به امضا رسیده است و هماکنون آنها در حال مطالعه وضع موجود برای ارائه پیشنهاد تأمین منابع مالی هستند. البته تا این لحظه پیشنهادی برای تأمین منابع مالی و نحوه حضور خود در پروژه به ما ارائه نکردهاند.
این مقام مسئول یادآور شد: هندیها تقریباً تا انتهای سال جاری برای بررسی، تکمیل مطالعات روسازی و ارائه گزارش توجيه فنی-اقتصادی موردقبول بانکها بهمنظور تهیه اسناد مناقصه و پیشنهاد مدل مالی و روش اجرایی مسیر زمان دارند.
نظر شما