شناسهٔ خبر: 29493 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عوارض ناشی از تولید نفت در این منطقه باید جبران و تعدیل شود

وضعیت آلودگی هوای خوزستان در شرایط بحران

آلودگی هوای خوزستان با توجه به تأثیر گازهای آلاینده نفتی بر سلامت شهروندان خوزستانی، تعدیل و جبران عوارض زیست محیطی ناشی از تولید نفت در استان باید اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «غلامرضا شریعتی»، استاندار خوزستان در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای این استان، با تأکید براین موضوع تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید یک میلیون بشکه نفت در مدت ۶ ماه، نشانه اقتدار و قدرت تأثیرگذاری کشور و شرکت مناطق نفتخیز جنوب و افتخار ملی است.

با افزایش تولید بعد از رفع تحریم‌ها موافق هستیم، اما باید توجه داشت این افزایش تولید باعث ایجاد گازهای آلاینده و آلودگی هوا شده که این آلودگی‌ها متوجه خوزستان است. شریعتی با بیان اینکه مدیران نفت باید مسأله آلودگی هوای خوزستان را به مرکز منعکس کنند، اضافه کرد: عوارض ناشی از تولید نفت باید جبران و تعدیل شود و این استان نباید بیش از این آسیب ببیند.

 سوختن میلیون‌ها فوت مکعب گاز همراه نفت

به گزارش ایران، «بیژن عالی پور»، مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب نیز در این نشست با بیان اینکه وزارت نفت برای همه فلرهای نفتی (مشعل ها) برنامه‌هایی تعریف کرده، افزود: طی ۳ سال گذشته به دلیل شرایط نامناسب وزارت نفت، نتوانستیم حقوق کارکنان خود را پرداخت کنیم به همین دلیل اولویت ما تأمین حقوق کارکنان بوده است.
مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه ۲ طرح در مرحله اجرا قرار دارد، اضافه کرد: با تکمیل آن، دیگرهیچ فلری نخواهیم داشت، همچنین ۲۸ طرح به ارزش ۳ تا ۴ میلیارد دلار تعریف شده که براساس اولویت‌بندی اجرا می‌شود.

وی با تأیید سوزاندن گازهای همراه نفت در خوزستان ادامه داد: درشرکت‌های کارون، روزانه ۸۵ میلیون فوت مکعب ،مارون، ۱۱۰ میلیون فوت مکعب ،آغاجاری، ۱۹۷ میلیون فوت مکعب  و گچساران، ۲۱۹ میلیون فوت مکعب سوزانده می‌شود. با سوزاندن این گازها علاوه بر اینکه سلامتی و محیط زیست تحت تأثیر قرار می‌گیرد، درآمد زیادی نیز از دست می‌رود.

وی اختلاف با پیمانکار را دلیل تأخیر در اتمام طرح آماک (طرح جمع‌آوری گازهای همراه ۴ میدان نفتی) دانست و یادآور شد: این طرح مربوط به یک شرکت مهندسی و توسعه نفتی است، اما به‌دلیل کمبود اعتبار آن را به عهده گرفتیم که با اختصاص ۱۷ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران قرار است در ماه‌های آینده دوباره اجرایی شود. تا ۵ ماه آینده با اجرای طرح‌هایی که پیش‌بینی شده، مشکل شهر اهواز حل می‌شود.
پیوست‌های زیست محیطی ناپیوسته

«مهدی قمشی» مشاور استاندار خوزستان نیز در این نشست، اجرای همزمان پیوست زیست محیطی طرح‌های صنعتی دراین استان را خواستار شد.
قمشی با اشاره به بی‌توجهی به تبعات زیست محیطی زه آب‌های طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری در این استان افزود: درهر طرحی که ایجاد آلودگی می‌کند باید مشکلات زیست محیطی طرح، شناسایی و راهکاری برای جبران آن ارائه شود و این مسأله نباید به صورت جداگانه بررسی یا به آینده موکول شود. در تولید نفت نیز نباید پیوست‌های زیست محیطی به آینده واگذار شود بلکه باید همزمان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در استان فکری برای مسائل زیست محیطی و آلودگی‌ها شود.

حجم بالای آلودگی‌

«احمدرضا لاهیجان‌زاده»، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هم در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اهواز گفت: آسمان نیمه جنوبی استان را دود ناشی از فعالیت‌های نفتی فراگرفته و وضعیت آلودگی هوای خوزستان در حال تبدیل شدن به فاجعه است. این درحالی است که خوزستان ظرفیت این حجم از آلودگی‌ها را ندارد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به افزایش تولید نفت وآلودگی‌های ناشی از آن اظهار داشت:‌ تولید و صادرات نفت افزایش پیدا کرده و در پی آن، به دلیل فرسودگی تجهیزات نفتی، آلودگی‌های ناشی از فلرهای نفتی نیز شدت یافته است.

وارونگی هوا؛ پدیده صبح‌های نیمه دوم امسال در خوزستان

«کوروش بهادری»، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: به دلیل کاهش بارندگی باید منتظر گرد و خاک باشیم از طرفی در بیشتر صبح‌های نیمه دوم سال در این استان وارونگی هوا را نیز خواهیم داشت. امسال بارش باران با تأخیر آغاز خواهد شد و ممکن است میزان بارش‌ها ۱۰ درصد نیز از حد نرمال کمتر باشد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به مشکلات تنفسی عنوان کرد:‌ اگر در خصوص مشکلات تنفسی اتفاقی رخ دهد، لازم است به نهادهای مرتبط همچون هواشناسی و محیط زیست رجوع کرد تا اطلاعات به صورت صحیح منعکس شود.

آسیب دیدن محصولات کشاورزی خوزستان به دنبال آلودگی هوا

«کیخسرو چنگلوایی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه‌ سود نفت برای تمام کشور  ولی ضرر آن برای خوزستان است، خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی در حال حاضر تحت تأثیر آلودگی‌های نفتی قرار گرفته و این آلودگی‌ها موجب کاهش محصولات شده‌ است. از سوی دیگر به خاک‌های زراعی نیز آسیب وارد می‌شود. در پی این آلودگی‌ها، محصولات کشاورزی هم از نظر کمیت وهم از نظر کیفیت دچار آسیب می‌شوند و سلامت کسانی که از این محصولات استفاده می‌کنند نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد. ‌باید برنامه ای عملیاتی و مشخص و دارای زمانبندی برای رفع این آلودگی‌ها تدوین و اعلام شود.

فراخوان مراجعه بیماران تنفسی خوزستان به مراکز سلامت، پیش از آغاز بارندگی‌

«شکرالله سلمان‌زاده»، رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: افرادی که هنگام بارندگی دچار علائم مشکلات تنفسی می‌شوند و علائم تنفسی آنها با مصرف دارو برطرف نمی‌شود، باید بسرعت خود را به نزدیک‌ترین درمانگاه یا بیمارستان رسانده تا اقدام‌های تشخیصی و درمانی لازم برای آنها انجام شود.

سلمان‌زاده با اشاره به آغاز فصل بارش باران و احتمال بروز عوارض تنفسی ناشی از بارندگی اظهار داشت: با توجه به بارش باران‌های فصل پاییز و مسائل به وجود آمده درخصوص مشکلات تنفسی برای خوزستانی‌ها در سال‌های گذشته، لازم است افراد به منظور جلوگیری از بروز عوارض تنفسی نکات احتیاطی و پیشگیرانه را رعایت کنند.

نظر شما