شناسهٔ خبر: 29499 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

دستور معاون رئیس جمهوری برای پرداخت بدهی پیمانکاران راه روستایی/ اختصاص ۹۵۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی راه‌های کشور/ افتتاح ۶۰ کیلومتر دیگر از کریدور شماره ۱۰ تا پایان سال

گزارش آخر هفته تلاش ایران برای حفظ سهم مدهای حمل‌ونقلی در رقابت با ترکيه، موافقت وزير راه و شهرسازي با طراحی معماری ویژه در پل‌ها و ابنیه فنی محور قزوین - الموت - تنکابن و تلاش سازمان راهداری برای تثبیت نرخ ناوگان جاده‌ای در ایام اربعین ساير عناوين مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به شمار ميرود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته شاهد اخبار گوناگونی در زمینه زیرساخت، ترانزیت و حمل‌ونقل مسافر بود اما مهمترین نكته قابل توجه تاكید مجدد معاون وزیر راه و شهرسازی بر تامین هزینه نگهداری راه‌ها از طریق وضع عوارض سوخت همانند كشورهای توسعه یافته سراسر جهان بود.

از طرف دیگر وزیر راه و شهرسازی تفکیک معاونت برنامه‌ریزی و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکدیگر را برجسته کردن مساله حمل‌ونقل در‌‌ کشور دانست و بيان داشت كه مساله حمل‌ونقل ترکیبی و ایمنی حمل‌ونقل دو موضوع مهمی است که نیاز به ایجاد ساختار جدید را بیش از گذشته برجسته می‌کند. درحال حاضر در تشکیلات جدیدی که به وجود آمده یکی از ستون فقرات اصلی، معاونت حمل‌ونقل است که وظیفه آن رسیدگی به مسئله حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و اندیشه حمل‌ونقلی است و اینکه بتوانیم سازوکاری برای مسائل حمل‌ونقلی داشته باشیم.

در زير گزيدهای از اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته اخیر را مشاهده مي‌كنيد:

گوش شنوایی برای بهترین راه نگهداری راه‌ها وجود ندارد 

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وضع عوارض بر سوخت را بهترین راه کسب درآمد برای نگهداری از راه‌ها در کشور دانست و گفت: اما در حال حاضر گوش شنوایی در این خصوص وجود ندارد.

داود كشاورزيان با بیان اینکه نگهداری راه‌ها یکی از وظایف اصلی این سازمان است و برای نگهداری راه‌های شریانی منابع ملی و برای نگهداری راه‌های غیرشریانی منابع استانی پبش‌بینی شده است تصريح كرد: اما متاسفانه در چند سال اخیر با افزایش قیمت قیر و ارز با مشکل مواجه شدیم و بطور کلی در حال حاضر برای نگهداری راه‌های شریانی و غیرشریانی با کمبود اعتبارات عمرانی مواجه هستیم. بنابراین باید منابع پایداری برای نگهداری راه‌ها در نظر گرفته شود، چراکه نگهداری راه‌ها امری جاری و مستمر است.

دستور معاون رئیس جمهوری برای پرداخت بدهی پیمانکاران راه روستایی

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور راه روستایی با اشاره به بدهی دولت به پیمانکاران این حوزه گفت: اولویت وزارتخانه در راه روستایی، پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق اسناد خزانه طبق دستور معاون رئیس جمهوری است.

سید حسین میرشفیع با توجه به طولانی شدن مدت زمان پرداخت مطالبات پیمانکاران گفت: در حال حاضر اولویت وزارتخانه در راه روستایی پرداخت مطالبات پیمانکاران به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان در ازای ۴۰۰۰ قرارداد از طریق اسناد خزانه طبق دستور آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه است.

اختصاص ۹۵۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی راه‌های کشور

معاون راهداری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از اختصاص ۹ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار استانی و ملی برای بهسازی و بازسازی راه های کشور خبر داد و گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از راه های کشور را با اعتبار اختصاص یافته، می توان بهسازی و بازسازی کرد.

عبدالهاشم حسن‌نیا خاطرنشان کرد: ۳۲ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با اضافه شدن مجموعه راهداری و جدا شدن آن از مجموعه اداره کل راه و شهرسازی در استان های کشور فعال و راه اندازی شده است.

تلاش ایران برای حفظ سهم مدهای حمل‌ونقلی در رقابت با ترکيه

مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري بابیان اینکه ترکیه با یک نقشه مشخص تصمیم دارد بازار حمل‌ونقل منطقه را در دست بگیرد، افزود: قصد داریم نقشه راهی را برای بحث‌های حمل‌ونقلی با ترکیه تدوین کنیم که این نقشه راه می‌تواند مجموعه‌ای از پیشنهاد‌ها و اقدامات ما در پاسخ به سیاست‌های ترکیه باشد.

عطرچیان با طرح این سؤال که ابتدا باید از خود بپرسیم آیا می‌توانیم در بخش هوایی، دریایی و جاده‌ای با ترکیه رقابت داشته باشیم، گفت: شرایط ترکیه مثل ۴۰ سال پیش نیست که در حوزه حمل‌ونقل حرفی برای گفتن نداشته باشد. گفت: شخصاً فکر می‌کنم ما امکان رقابت با ترکیه را در مناسبات حمل‌ونقلی نداریم و اینکه بخواهیم رقیب آنها درحمل‌ونقل هوایی یا جاده‌ای شویم با این حجم از ناوگان کهنه هوایی و هم‌چنین کمبود ناوگان حمل و نقلی بعید است. ما باید با این استراتژی جلو برویم که سهم خودمان را در بازار حفظ کنیم.

افتتاح ۶۰ کیلومتر دیگر از کریدور شماره ۱۰ تا پایان سال

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه تا پایان سال ۶۰ کیلومتر دیگر از کریدور شمال- جنوب در غرب کشور یا همان کریدور شماره ۱۰ به افتتاح می‌رسد، گفت: برای اتمام عملیات اجرایی این پروژه در ۵ سال به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خيراله خادمي بيان داشت: کریدور شمال – جنوب در غرب کشور به ۷۷ قطعه اجرایی تقسیم شده است و از ۶ استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان می‌گذرد.

تلاش سازمان راهداری برای تثبیت نرخ ناوگان جاده‌ای در ایام اربعین

معاون دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تلاش این سازمان برای تثبیت نرخ بلیت و کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در ایام اربعین خبر داد و گفت: نرخ‌ها به‌غیراز شرایط خاص و بدون تائید مراجع حاکمیتی نباید افزایش یابد.

نيما شهرزاد با تأکید بر اینکه «نباید نرخ بلیت و کرایه نسبت به نرخ مصوب افزایش یابد» تصریح کرد: تلاش‌ ما در جهت جلوگیری از افزایش نرخ برای ایام اربعین است تا مانند سال گذشته اخباری مبنی بر افزایش سه الی چهار برابری قیمت بلیت و کرایه به دلیل ازدحام غیرمنتظره جمعیت و عبور زائران از مرز بدون روادید و ثبت‌نام قبلی به گوش نرسد.

طراحی معماری ویژه در پل‌ها و ابنیه فنی محور قزوین - الموت - تنکابن

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین طی مکاتبه‌ای با وزیر راه و شهرسازی خواستار به‌کارگیری طراحی معماری ویژه و خاص برای پل‌ها و ابنیه فنی در جاده قزوین - الموت - تنکابن با هدف ثبت نگاه و شیوه معماری امروز برای آیندگان شد.

مانی فر با بيان اينكه محور قزوین- الموت - تنکابن که در استان قزوین در حال احداث است دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی بوده و تکمیل و بهره‌برداری آن از اولویت‌های دولت است. گفت: الموت قابلیت و ظرفیت بذل توجه ویژه را دارد و قطعاً با تکمیل پروژه‌های راه‌سازی موجود، گردشگران بسیاری به منطقه سرازیر خواهند شد.

گفتنی است که وزیر راه و شهرسازی ضمن موافقت با درخواست این اداره کل، موارد را جهت اقدام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابلاغ کرده است.

نظر شما